FredrikR FredrikR skrev:
Biltemas skum på literflaska?

Själv har jag bytt ventiler på båda bakhjulen på svärmors Stiga åkklippare, Åh guu va dom satt, och inga tvingar hittade jag. Men trägen vinner som man brukar säga. :crysmile:
[bild]

Misstänkt dålig ventil höger fram också, men det får visa sig. :cool:
;)

• Gilla
  • Wow
  • Älska
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
;)
[media]
Såg ut som rena drömmen jämfört med att kränga ner ena sidan av däcket. :love:

• Gilla
Jormen
  • Laddar…
ullberg
@FredrikR - Stämmer bra och har sett i inlägg för länge sedan att även du använt samma - jag tycker den är rätt bra (på att skumma iaf, rengöringseffekten har jag svårt att utvärdera ordentligt men sticker inte ut åt det sämre hållet iaf) och tar man med priset tror jag det är mest bang for the bucks jag hittat - men utbudet är ju nära nog oändligt så tips är välkomna!

/U

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
@FredrikR - Stämmer bra och har sett i inlägg för länge sedan att även du använt samma - jag tycker den är rätt bra (på att skumma iaf, rengöringseffekten har jag svårt att utvärdera ordentligt men sticker inte ut åt det sämre hållet iaf) och tar man med priset tror jag det är mest bang for the bucks jag hittat - men utbudet är ju nära nog oändligt så tips är välkomna!

/U
Jag tycker King Carthurs fungerar väl, bilen känns "ren" efter förtvätten

https://www.autodude.se/sv/produkt/fortvattsmedel_king_carthur_control_snow_foam

En vanlig bil kräver inte mer än 1dl sägs det.

Skall tilläggas att jag inte provat en massa skumschampon.

Edit: Så ser skummet ut

AJFCJaXiWHWkhARQJe99wOiBCmtKDQs9FrJasFtNqeA25sTSupTqTkNYU_NNW6Wa_Y0vL8_Czu94OeqyanB5rPMl_NNkrtXmDrjKIKrtoi9G1cMKaLdfKf8W0bevDKdqopXxjp7g3ULMUUyjVWo6MlImwmXioN-cM-FESVJLHv5uer5fIyt18PkKVuUirvGy2p8GXQtKZ0JhZNaW6t0N1tSPN6CT8M8MNd3d_-jcKHuHg6LqoLbAhtsiqT95S8vxIMblPc5VBM4LQHZ3T15LNPjz0b0mER9FYXidWKKQcTwQqYX_IuptOLeLlYlxcJgaF-v2SZHPCygkQCJ3QEKPD-wWhJhQiTTFjgi_cCcyDXeq6IbYCuNM00-Ot5E_ofUz5YgPXl09A8qS7HC0H1uHbWivCMJEDqsKLLP8nuvTzs6R2GecoBBBTxFRJXpc2s9no-RH0JuxEdYp0HTJH1FdL3sviJTfmSkHvkoKoTCTHB1qv2F2h_RhXeD3tz1tPOL95DuQZNRFu_JUI5zL1HLlUvXLkTmnp0c88MwxIekAiiNHB_cNMz8h8wrtYaqG1546X33sUQBaw76yZS-0XAT3yvmBqekkCLXS2PnpJ42yK2YH56MRaBTBkFb3ASwOhl6oe236qXmFWNhAuoZ3VorfMdjG9AZkSLrf0yRhZblzUuUOoLEZvds4M9EWBiYJHItX0mBPsveGNenw-uUVkCJGxWgFDwpK5MmlYQ6dRWu8hL45H5pxuJwoUDKrjsgXSE71rXOJsGRMjpwPODqrQ2CY_1NKnYAbvsG0phz29DohXfJSSpu59d1bLt5Qs-RgPgteB_GCqCeqBWs7Q8-9OodQC741RkeKuaK0CrnWWdcmz8g4J7c8RJPQRdUTYO42pFZcXwYSozHX_djqI-tZzY9waldX5PIDxD2aQZyp40KbkkJ8ZK0Y-oNnkw_Q4grJ6XLLBbLFRti7X7O5V5wVpaONHoPvhMhi6haCfxrHZh0=w1250-h938-s-no

• Gilla
Per Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:

/U
Kör mestadels med samma @Tokslut
King Carthur från Autodude, lite snarlik doft som Biltemas men utan den rosa nyansen. Biltemas på 2l dunk vill jag minnas funkat helt ok också.

• Gilla
ullberg
  • Laddar…
Idag har jag äntligen haft tid att börja bygga den bakgrundsbelysta spegeln till ”gå in garderoben”.

Först måtta in ledslingan på baksidan. Visade sig passa rätt bra när allt kom omkring med 7 mm diff från kanten på kort och långsidor. Det borde inte märkas (y).

LED-ljuspanel demonterad på golv, elektronik synlig, reparation eller underhåll pågår, mätverktyg brevid, interiör bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen skulle ramen som ska limmas på baksidan tillverkas så spegeln kommer ut från väggen en bit och blir något att hänga upp den i.

Kom på tipset från @kniv om att såga en skåra med bordssågen i gerningen och göra egna ”kex” som passar. Gick ju grymt smidigt och blev kanonbra (y)

Bordsåg med träbit, solljus, utomhus, grönska i bakgrunden, närbild på arbetsmaterial och verktygsdelar.
Skapa konto

Träskiva på bordsåg, solljus, gröna träd i bakgrunden, sågklinga delvis synlig.
Skapa konto

Sen var det bara att limma ihop alltsammans och sätta i press.
En trästege säkras med spännband och skruvklämmor mot en arbetsvagn i en verkstadslokal.
Skapa konto

Nu ska jag bara lista ut ett bra sätt att hänga upp spegeln. Räcker det att snedsåga innerkanten - eller hur ska man göra?

• Gilla
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Idag har jag äntligen haft tid att börja bygga den bakgrundsbelysta spegeln till ”gå in garderoben”.

Först måtta in ledslingan på baksidan. Visade sig passa rätt bra när allt kom omkring med 7 mm diff från kanten på kort och långsidor. Det borde inte märkas (y).

[bild]

Sen skulle ramen som ska limmas på baksidan tillverkas så spegeln kommer ut från väggen en bit och blir något att hänga upp den i.

Kom på tipset från @kniv om att såga en skåra med bordssågen i gerningen och göra egna ”kex” som passar. Gick ju grymt smidigt och blev kanonbra (y)

[bild]

[bild]

[bild]

Nu ska jag bara lista ut ett bra sätt att hänga upp spegeln. Räcker det att snedsåga innerkanten - eller hur ska man göra?
2 öglor och ståltråd.
En tunn bit plywood som du skruvar o limmar fast med lagom stora skruvhål.

ullberg
FredrikR FredrikR skrev:
Kör mestadels med samma @Tokslut
King Carthur från Autodude, lite snarlik doft som Biltemas men utan den rosa nyansen. Biltemas på 2l dunk vill jag minnas funkat helt ok också.
Tokslut Tokslut skrev:
Jag tycker King Carthurs fungerar väl, bilen känns "ren" efter förtvätten

[länk]

En vanlig bil kräver inte mer än 1dl sägs det.

Skall tilläggas att jag inte provat en massa skumschampon.
Det var en av de första jag provade och fick inte till det riktigt - men det kan ju lika gärna varit skit bakom spakarna IOM att det var en av de första jag provade - om inte annat gjorde jag av med bra mycket mer än 1 dl på en bil - men det tänker jag egentligen mest borde gett skum bonanza mer än något annat - tja, kanske värt ett nytt försök hur som helst

/U

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
K

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

En ”french cleat” kanske kan vara något?
Dvs en 45 gradigt sågad list på väggen och sen en motsvarande på spegeln. Är sjukt smidiga och väldigt lätt att få i våg. Har kört det på tavlor och lita annat upphängt. Enda nackdelen kan vara att det ibland kan vara lätt att skjuta upp (och ur) det som hänger som då trillar ner. Löses enkelt med ett litet stoppblock ovanför, speciellt om det är en hög spegel så borde det inte synas.

Annars finns det ju gott om diverse upphängningsbeslag, bara välja och vraka på närmsta byggvaruhus.

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Det var en av de första jag provade och fick inte till det riktigt - men det kan ju lika gärna varit skit bakom spakarna IOM att det var en av de första jag provade - om inte annat gjorde jag av med bra mycket mer än 1 dl på en bil - men det tänker jag egentligen mest borde gett skum bonanza mer än något annat - tja, kanske värt ett nytt försök hur som helst

/U
runt 2.5-3dl brukar gå åt på RAMen och då håller jag inte igen

K kniv skrev:
En ”french cleat” kanske kan vara något?
Dvs en 45 gradigt sågad list på väggen och sen en motsvarande på spegeln. Är sjukt smidiga och väldigt lätt att få i våg. Har kört det på tavlor och lita annat upphängt. Enda nackdelen kan vara att det ibland kan vara lätt att skjuta upp (och ur) det som hänger som då trillar ner. Löses enkelt med ett litet stoppblock ovanför, speciellt om det är en hög spegel så borde det inte synas.

Annars finns det ju gott om diverse upphängningsbeslag, bara välja och vraka på närmsta byggvaruhus.
Just det, såg det på tuben för ett tag sedan! Hade ju varit enklare att sågat 45-gradern innan jag monterade ihop. MDFen är 18mm så borde inte vara någon större risk att den hoppar av.

Ska spana lite beslag också, men vill att den ligger helt flush mot väggen.

Tack än en gång:D!

Cheesen

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Kexen bör ha fiberriktningen åt andra hållet för att ge rejält med extra styrka.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Garderobssnickarn
Cheesen Cheesen skrev:
Kexen bör ha fiberriktningen åt andra hållet för att ge rejält med extra styrka.
Vilken riktning tänker du att lasten i huvudsak ligger på i en sådan fog?

Cheesen
Garderobssnickarn Garderobssnickarn skrev:
Brytlast i planet.

• Gilla
Garderobssnickarn
  • Laddar…
U
Garderobssnickarn Garderobssnickarn skrev:
hur tänker du själv? Genuint nyfiken då jag själv initialt tänker att ådring ortogonal mot fogen känns starkare än att lägga de parallellt med fogen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.