Skulle bara öppna upp och kolla vad som läcker i Spa-badet...

2-timmarsjobb som tog hela dagen. Skruvarna i trallen dragna för djupt + dålig kvalitet = skallar trasiga/skadade, fullt med skit, skruvar som var av etc, så fick kämpa lite för att få upp allt...

Nu är det i alla fall ombyggt till luckor man enkelt öppnar vid servicebehov.
Det fina "ramverket" under fick dock vara tillsvidare.

Oavslutat trädeck nära uppblåsbar pool, kabeldragning, fötter nedtill, delvis skugga, använd kaffekopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett litet snigel på träbänk, blurrad bakgrund med mark och verktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruvmejsel och skruv på trätrall, antyder reparation eller underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En rostig skruv står upprätt på träyta nära en gammal skruvdel och träets ådring syns tydligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




/Jocce
 
  • Gilla
pfb och 7 till
  • Laddar…
S
Jocce81 Jocce81 skrev:
Skulle bara öppna upp och kolla vad som läcker i Spa-badet...

2-timmarsjobb som tog hela dagen. Skruvarna i trallen dragna för djupt + dålig kvalitet = skallar trasiga/skadade, fullt med skit, skruvar som var av etc, så fick kämpa lite för att få upp allt...

Nu är det i alla fall ombyggt till luckor man enkelt öppnar vid servicebehov.
Det fina "ramverket" under fick dock vara tillsvidare.

[bild] [bild] [bild] [bild]

[video]

/Jocce
Det var nog ”elektrikern” som även gjorde ramverket och la trallen. ;)
 
S sinuslinus skrev:
Det var nog ”elektrikern” som även gjorde ramverket och la trallen. ;)
Ja, det var inte vackert, varken eldragningen eller annat ;)


/Jocce
 
Trött på att det är så apjobbigt att såga av stuprör med bågfilen tog jag till slut och vände på bladet så den sågar på draget.
Mycket bättre och jag kommer fortsätta så.

Metallrör i skruvstycke med såg, improviserad arbetsstation, verktyg, snickeri, DIY-projekt utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tror jag...
 
  • Gilla
Immobil och 7 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Jag har ett RX570 som väntar på nya äventyr. Tänkte sno ihop en dator i garaget, men det verkar inte bli av.
Totalt missat det här. Skickar pm.(y)
 
Jocce81 Jocce81 skrev:
Skulle bara öppna upp och kolla vad som läcker i Spa-badet...

2-timmarsjobb som tog hela dagen. Skruvarna i trallen dragna för djupt + dålig kvalitet = skallar trasiga/skadade, fullt med skit, skruvar som var av etc, så fick kämpa lite för att få upp allt...

Nu är det i alla fall ombyggt till luckor man enkelt öppnar vid servicebehov.
Det fina "ramverket" under fick dock vara tillsvidare.

[bild] [bild] [bild] [bild]

[video]

/Jocce
Funderar själv på att spika nästa gång. Så får man vara lite speciell dessutom.
 
Testar högtryckstvätten, improviserat munstycke

Det är nåt som inte är helt korrekt ännu, tror det har att göra med backventilerna som är slut. Av en design som inte längre verkar finnas också. Alla moderna är mindre i diameter och oftast längre.

Rostig termostatventil på trä, delvis demonterad, åldrad rörmokeri, verktygsnedslitning, potentiell underhållssituation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vattenkran och delar på träyta: packning, munstycke, fjäder, tätningar. Använd och underhållsrelaterad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Provat polera upp dom genom att köra delarna mot varandra med läppningspasta i svarven men ingen större skillnad. I det långa loppet måste jag förmodligen svarva "adapter-holkar" så jag kan lägga nya ventiler av annan design dit.
 
  • Gilla
SamiHus
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Funderar själv på att spika nästa gång. Så får man vara lite speciell dessutom.
Jo, kanske det, men rätt skruv och att inte dra dem ner genom halva plankan hade nog gjort hela alltet bättre ändå ;)


/Jocce
 
Garderobssnickarn
Cheesen Cheesen skrev:
Brytlast i planet.
U Utsliten och utdömd skrev:
hur tänker du själv? Genuint nyfiken då jag själv initialt tänker att ådring ortogonal mot fogen känns starkare än att lägga de parallellt med fogen.
Jag ville också veta för att jag undrade och ville lära mig mer.
Om jag hade gissat så hade jag trott att det vore bättre med ådring liggande med antagandet att fibrerna är det styvaste och det bästa är att få dem så långt ut från neutrallagret som möjligt (likt en I balk). Men jag tänkte att det säkert finns en massa mer aspekter styrka och styvhet kanske inte hänger ihop tex.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Dags att fixa till det sista på trädäcket, första steget blir att täcka igen det här hålet där löven virvlar in
Träkonstruktion på klippa, stödpelare, blå rör, trappsteg med löv, improviserad ingenjörskonst, naturmöterbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom jag behöver kunna komma åt utlopp o slangar så fick d bli en liten dörr
Träaltan under konstruktion med verktyg, öppen grind, trappsteg ned till naturlig sten och slangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träkonstruktion byggd mot klippa med markduk, verktyg ovanpå, delvis skymd av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu ska det bara på lite ribbor!
(o känsliga tittare kan vara lugna, träbiten t vänster har ingen bärande funktion - enbart för att ha något att fästa ribborna i ;)
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
Cheesen
Garderobssnickarn Garderobssnickarn skrev:
Jag ville också veta för att jag undrade och ville lära mig mer.
Om jag hade gissat så hade jag trott att det vore bättre med ådring liggande med antagandet att fibrerna är det styvaste och det bästa är att få dem så långt ut från neutrallagret som möjligt (likt en I balk). Men jag tänkte att det säkert finns en massa mer aspekter styrka och styvhet kanske inte hänger ihop tex.
Nu var det ju en spegel. Tavlor och speglar bryts ofta i geringen då man hänger upp dem. När du håller i tavlan och hänger upp den så blir det många krafter i planet. Man vrider och vänder ju tavlan i många riktningar medans man lyfter upp den och justerar den på plats.

Har noterat det med våra stora mygg fönster som jag sätter upp och tar ned varje år. Tillochmed metallvinklarna som jag förstärkt med har vridits loss vid tillfälle.
 
  • Gilla
Garderobssnickarn och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Nu var det ju en spegel. Tavlor och speglar bryts ofta i geringen då man hänger upp dem. När du håller i tavlan och hänger upp den så blir det många krafter i planet. Man vrider och vänder ju tavlan i många riktningar medans man lyfter upp den och justerar den på plats.

Har noterat det med våra stora mygg fönster som jag sätter upp och tar ned varje år. Tillochmed metallvinklarna som jag förstärkt med har vridits loss vid tillfälle.
Klok synpunkt - den tar jag med mig till nästa projekt. I detta fallet ska ramen limmas på baksidan av spegelglaset för att skapa en distans mot väggen - så i just detta fallet det borde spela mindre praktisk betydelse om jag inte tänker helt galet.

Limmet ska enligt uppgift klara över 30 kg/kvadratcentimeter så det behövs inte stor yta för att bära vikten.
 
  • Gilla
Pajenjohan
  • Laddar…
Eftersom jag fortfarande inte byggt Olas fenomenala domino-jig så blev det lite 3D-skrivare för att lösa aktuellt bekymmer - att sätta domino diagonalt.

Grön och svart apparat med kugghjul monterad på träyta, eventuellt 3D-skrivartillbehör eller rörelsemekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Festool verktyg i användning, skär i trä. Precision, snickeri, mätning, arbetsbänk, hantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

det blev en passbit som håller arbetstycket digonalt i det befintliga listanhållet. Utnyttjade rillorna i anhållet för att få passbiten att sitta fast.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
galento och 15 till
  • Laddar…
Jag har en äldre Kärcher K7 med slangvinda och plastslang. Är trött på slangvindan och plastslangen. Det går att köpa både original och 3part gummiersättare till plastslangen, men längden på 10m är nog precis vad vindan klarar med ny slang (lite tjockare).
Eftersom jag gärna ville ha 15m slang började jag titta efter möjlighet att byta slang helt och hållet och ha en lös, dessutom baserad på M22 koppling som är en klassik HT koppling och enkelt att byta mellan delar och tvättar.

Efter lite klurande och en kik i reservdelskatalogen hittade jag att via K7 modeller har M22 uttag på fronten istället för slangvinda och snabbkoppling, så sagt som hittat så köpte jag reservdelen från en sån maskin och moddade in i min maskin.

Orginalslangen och vindan får sitta kvar på maskinen, den är enkel att koppla in med tillhörande intern slang om man vill ha den så.

Nya slangen är en 15m lång M22 i båda ändar av bättre kvalitet, inte riktigt fin hydralslang men väl bra gummislang. Toppennöjd med modden.
Reservdelen heter 9.002-524.0 och kostade en 4hundring.
Slang plus nytt handtag och strålrör gick runt 800 från Tyskland/Polen via Amazon.
Maskinen K7 har 9.3L/min vid ca 140Bar och det tycket jag räcker väl för mina syften. Klart att en 12-14L maskin vore roligare, men då är det en större 3fas som tar mer plats (vilket det är ont om).

Lite bilder vill ni säkert se...
Original i maskinen, här sitter det en bit på 1m med M22 till snabbkoppling, internt. Den går att dra externt nu om man vill koppla till slangvindan tillfälligt.
Högtryckstvätt uppdelad i komponenter för reparation eller underhåll på ett kaklat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är utloppsstycket inskruvad.
Högtryckstvätt delvis isärmonterad; exponerad motor, rör, kabel; reparation eller underhåll pågår, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut efter en snabb borrning med 32mm hålsåg i plasten. I andra maskiner är det ett annat framstycke som används.
Gul högtryckstvätt med ansluten svart slang, på vått stengolv, detaljvy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och med slangen blir det såhär.
Högtryckstvätt, kablar, stenplattor, delvis rengjorda, utomhus, skor, trädgård, verktygsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tensiden och 10 till
  • Laddar…
Ser väldigt likt ut den jag plockade hem (kom igår), också M22 kopplingar. Jag tog handtag och spruta och slang, fast bara 5m för min del. Får se om man ångrar det eller ej. Fast jag har 3/8" BSP gänga just nu så en adapter ska till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.