S
Breddsågat 14 stycken 40x225 mm aspplankor. Lånade hem en HK 85 för jobbet. Elektrisk såg på lång träplanka, pallar, gräs, snickeriprojekt utomhus i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Cirkelsåg används för att skära träplanka på pallar med styrskena utomhus. Sågspån, gräs synligt.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
T
S sinuslinus skrev:
Breddsågat 14 stycken 40x225 mm aspplankor. Lånade hem en HK 85 för jobbet.[bild][bild]
Nu blir man ju nyfiken. Vad ska du göra med plankor av asp...?

Och hur har du kommit över dem? Sågat av egna träd?

S
T Testarn skrev:
Nu blir man ju nyfiken. Vad ska du göra med plankor av asp...?

Och hur har du kommit över dem? Sågat av egna träd?
Asp, det i Sverige bortglömda träslaget.
Går väl bara som massaved och tändstickor i vårt land.
I Norge har det länge används att klä fasader med i kustbyar.
Aspen är röttålig om det får torka ur mellan varven och får en silvergrå yta. I markkontakt ruttnar det snabbt.

Jag köpte dem av en gubbe som sågade av egen skog. Hittade på marketplace men det är inte så många som sågar virke av det verkar det som. Går nog som ved mest.

Det ska bli solskydd av typen pergolabågar. Har två prototyper uppsatta sen förra sensommaren. Ser ut som skit först men nu börjar färgen jämna till sig.

Altan under konstruktion, trä och stål, modern design, verktyg synliga, bostadshus i bakgrunden, klar himmel vid skymning.
Skapa konto

• Gilla
jockeping och 5 till
  • Laddar…
ClasseClas
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Grävt lite här hemma…:rolleyes:
Läge att reklamera, vilket jag gjorde med en spade från Karlstad Redskap. Den hade en svaghet i skaftet som gjorde att den sprack. Annars tycker jag nog att dessa grävspadar brukar vika sig (svikta) i bladet och då klarar sig skaftet.

ClasseClas ClasseClas skrev:
Läge att reklamera...
Blev så bitter när det hände att den fick åka till tippen, räknade inte med att någon skulle godkänna en reklamation på en avbruten spade :surprised:

ClasseClas
Blev så bitter när det hände att den fick åka till tippen, räknade inte med att någon skulle godkänna en reklamation på en avbruten spade :surprised:
Ajaj, då får du väl reklamera årsavgiften på gymmet när du blev så satans överstark...;)

• Gilla
K_arlstrom
  • Laddar…
Fiskars har bra kundservice. sist jag konktaktade dom om att köpa ena skäret(mothållet) till deras största grensax, de skulle skicka en helt ny Grensax om jag inte hitta kvittot "för den ska inte gå söder" fick jag till svar, men hittade kvittot och fick ny på affärn

• Wow
Pysslarn
  • Laddar…
Såga lite Sälg som började må dåligt och skicka vattskott lite här å där, Får hoppas på att Björkarna tar sig fint jag flyttade förra våren(de till Vänster)

AJFCJaXn6_v5Qmxtx09m4GWIVfkInuGsTH-gDIt6tCseHFaYnWprfZvWSuTkUAVreLROgpcSL4CDJDDqoXhh7SF3-XzU6tigBkfZ6dqCXJPw3MLhIcy7vxokZcz5dSd34tvQ2Y_f2kp_iS6a5EQDu9BkEN-qf4g0gZivu30dhJFXBr7kKX28Rh_qr5Lk8-9hlPPweevtbw1UgOl6o7muXULL4IbOqE69y1hhFORf18IMBcSDwjj4AzDBoQanRfiR0UFkFHLiXECC21ABVS8Oa2CzdjWd-AfrSou1v9vOyUb_BFznNNawn4sOLOJzU95f6CflH8WiLQ5eFNBm5HPmFvhs64Le34ruIrKlGg8xiZHVvrGGcxMTApw92jma-qnMTF87qg1BTgQqblNmjLaT_a8BXxhCbGGJVZdxNXr4KKSlRdXaEuHmvoZjS7YOhc84a2CtYdObptRn_YXix2to_pb_fY1g7yfA2Z9zRL8jaZXW8cvVOLnSyKGZUjChDxsD2d5d0zDO6pW10Jm5mECp12Lf7YZMCI9F1P82hKpsuPLHNUfMmdNcixJHECsKl3dQWE4ao9uepHgRZ3KQj1cGSApiLtqTVik_3tQYFcnr5cLPPePsC-pxBdm2GPgtpnrk4sAn-bCOSE3LMOTjb5tFEOCxLlj02WHYwMLcKDN7yG-AtAtAUXOM2WkPm2W12vB5QFTxJxOVY5j3cViFI3-IvUU9U81aacSW_wHJ-avoaSYnrLuyevgA6y6z-GfnTlOj-C1hXLWbN2Z4UATbrgsUruEMSYT6yjJYlmwZwD1zhPvC9g6eSnG9MBFePrmfp4Yh9HEp9PcfjPsntIA-KEoByHoemJx7SI--j2yNgsguQl3paBKoiaFV_Rc79Pt92LEFy_cvsf4pKCeTnL6sX4Xqr9rNa01GkKAP_-TcO7IR9hRRLBnppYTmHWq3exQ2-IPa4-92d4TzEIVEPne_NjRL-uCP4dBERN70QxDxtqk=w1250-h938-s-no

• Gilla
Anderscurl och 3 till
  • Laddar…
En enkel skärbräda, dock hyfsat stor. Det skall bli en gåva till en student.

Träskärbräda, inlagda mönster, rutmönstrad textur, köksbord, textilduk, oanvänd, heminredning, för matförberedelser.
Skapa konto

Träskärbräda på bord, mönstrad löpare, färgade glas med ljus.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 10 till
  • Laddar…
Jag har tillverkat en ny del till avlastningsventilen, den gamla sprack och reparationen funkade inte.

Det är en sak kvar, originalet har ett spår för en o-ring längs bak, det är så den håller tätt. Jag måste tillverka ett verktyg för att göra ett o-ringsspår. Denna är tjockare i godset än originalet, jag var mera försiktig då jag borrade ut insidan och tog precis så att fjädern som ska vara på insidan ska passa med en lätt glidande inpassning. Jag slapp undan med en innerdiameter som var 0.8mm mindre än originalet. Så denna ska vara starkare och inte spricka lika lätt.

Två metallföremål, troligen rörkopplingar, på ett bord framför suddig kontorsbakgrund.
Skapa konto

Tre guldaktiga metallkopplingar på ett mörkt träbord, bakgrundsoskärpa, diverse föremål.
Skapa konto

Metallföremål, troligen en rörkoppling, på ett brunt träbord, med suddig bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
dilemma och 11 till
  • Laddar…
Tar hand om mer gamla synder som jag förra året nog tänkte jag skulle fixa med under vintern.

Nu grästrimmern som har kärvande motor och behöver rengöring. Ska se om den kan leva lite till med befintlig tills jag skaffat ny. Smidigt att det är lätt att skruva isär de här maskinerna och att ny motor går att hitta.

Nedmonterad elektrisk Makita häcksax på en metallisk yta med synliga inre komponenter och smuts.
Skapa konto
Slitet Makita-verktyg med smuts och rester, blågrön färg, närbild, delvis klippta kablar, oanvänt skick.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
tommib
Bytt kulventiler på pumpanläggningen på landet eftersom svärfar hade lämnat dem stängda, varvid de frös sönder. Nu är det en frostvakt installerad i pumphuset och jag måste också fixa backventilen som verkar läcka lite. Det var nästan omöjligt att få isär vissa kopplingar, fick värma bra länge med varmluftspistol för att få det att släppa.

Ett öppet, smått rörigt brunnsutrymme med rör och en gasmätare, invid en gräsmatta och en justerbar skiftnyckel.
Skapa konto

Fick också baxa fram hela apparaturen för att få rimligt grepp med verktygen.

• Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Jag har gjort om en gammal issåg till en 3tpi klyvsåg (att såga svarvämnen med). Nytt handtag i ek, nya mässingsskruvar och ny tandning. den blev riktigt trevlig och snabb att såga vått virke med. Fick skränka den med hammare då min skränktång inte klarade av tänder i den där kalibern.

• Verkstad med verktyg, såg fast i skruvstäd, träspån på golvet, hyllor med burkar.
    Skapa konto
  • Träsåg med specialanpassat handtag liknande djurhuvud i en snickarverkstad.
    Skapa konto
  • Verktyg för träarbete ligger på en bänk utomhus: sågar, hörlurar, skyddsglasögon, borrmaskin, och spännanordningar.
    Skapa konto
  • Trästycke med ritning, verktygsbord, såg, hantverk, arbetsbänk, snickeri.
    Skapa konto
  • Person står på träplattform med en gammal, rostig handsåg bredvid sin sko.
    Skapa konto
  • Gilla
Anonymiserad 358496 och 31 till
  • Laddar…
Pharcae Pharcae skrev:
Jag har gjort om en gammal issåg till en 3tpi klyvsåg (att såga svarvämnen med). Nytt handtag i ek, nya mässingsskruvar och ny tandning. den blev riktigt trevlig och snabb att såga vått virke med. Fick skränka den med hammare då min skränktång inte klarade av tänder i den där kalibern.
Snyggt jobbat! Formade du tänderna med vinkelslipen?

Dheri Dheri skrev:
Snyggt jobbat! Formade du tänderna med vinkelslipen?
Tack, jag använde en 0.8mm kapskiva på vinkelslipen att skära ut tänderna med, man får vara ganska stadig på handen, och så måste det gå snabbt så det inte blir för varmt. Lyckades över förväntningarna, en par tänder blev "blåa", men resten lyckades. Sen blev det en hel del handfilande för att vässa sågen.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.