3 447 829 läst · 18 450 svar
3448k läst
18,5k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Så kan det vara. Mina har dock gått sönder av att muttern ingjuten i plasten varit för klen och snurrat lös. Typ planerat åldrande. Tröttnade och köpte en mixer med mer rimligt dimensionerad kraftöverföring.Höghus skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/val-ab-blender.380972/#post-4827430
Verktygstokig
· Halland
· 7 608 inlägg
Min höll i typ 40 år och delen fanns att köpa som reservdel. Så håller den 40 till så är jag död sen.nanowire skrev:
Om jag nu lyckas få loss skiten så jag kan sätta dit den nya... (Annars får jag köpa en med metallkoppling jag med)
Har från några ekbrädor tagit ut fyra nya ribbor till en gammal rutten trädgårdsbänk :
Snittytan blir inte så fin från klyvklingan i bordsågen. Då kommer en hyvel nr 4 med 55 grader vinkel (mid pitch) väl till pass för lite upputsning:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snittytan blir inte så fin från klyvklingan i bordsågen. Då kommer en hyvel nr 4 med 55 grader vinkel (mid pitch) väl till pass för lite upputsning:
Logga in
Skapa konto
Snart dags för driftsättning av nya elcentralen eller vad det kallas för båten.
Nu är det egentligen bara att ansluta plus till batteriet, samt koppla in lanternorna i skåpet innanför i ruffen.
Akterlanternan som är kopplad till Wago på vänster sida ville jag inte klippa därav att det ser ut som det gör.
På höger sida går stoppvajer och kablarna till instrumpentpanelen.
Nu är det egentligen bara att ansluta plus till batteriet, samt koppla in lanternorna i skåpet innanför i ruffen.
Akterlanternan som är kopplad till Wago på vänster sida ville jag inte klippa därav att det ser ut som det gör.
På höger sida går stoppvajer och kablarna till instrumpentpanelen.
Klippt gräset med gräsklipparen, premiär för säsongen. Startade på första rycket, apropå en annan tråd...
(Första för säsongen ->fyra tryck på snapspumpen, normal kallstart ->tre tryck, varmstart ->ett tryck.)
(Första för säsongen ->fyra tryck på snapspumpen, normal kallstart ->tre tryck, varmstart ->ett tryck.)
Inte bara idag men hållt på ett tag att städa upp mitt virkesrum. Upp med två enklare virkeshyllor och så fick jag upp med en del av virket men tajt kommer det bli.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Före en tid sedan planfräste jag de fem takbjälkarna som utgör arbetsbänken. Steg två i planen har varit att sammanfoga dem med tappar. Så när man blev gräsänkling över helgen så var det fri lek i verkstaden, bara att passa på!
Första steget blev att tillverka en jigg så att det skulle gå snabbt och enkelt att fräsa ut tapphålen med reproducerbart resultat:
Det spännande med att använda begagnat trä, som dessutom har agerat byggnadsställning, är att det finns begagnat metallskrot i dem. Ett styck avbruten skruv hittad:
Bilden ovan är tagen halvvägs igenom räddningsaktionen. Räddningsteamet var en pluggborr och tång.
Traditionellt ska väl tapparna tillverkas i bok eller annat hårt material. Men i brist på det så fick det bli en begagnad träbit (furu) från en lastpall. Den grovsågades i bandsågen och handhyvlades till rätt mått. Hörnen rundades med ett avrundningsfrässtål med radie på halva tapptjockleken:
(lastpallsbiten räckte inte så en gammal regel fick sågas, hyvlas och fräsas till).
När väl det var klart så insåg jag att det kanske var bra att kolla om bjälkarna var vinkelräta och linjerade med varandra. Självfallet gjorde de inte det, så åter igen fick handhyveln rycka ut och många timmar gick åt för att handhyvla kanterna så att bjälkarna linjerar. Såhär i efterhand borde detta gjorts före tapphålen frästes, men furu är ganska förlåtande och det ska nog gå att tvinga dem rätt
Allt redo för limning:
Funderade på om jag skulle limma alla fyra skarvarna i ett bräde, men insåg mina begränsningar och limmade endast en idag (den högra):
Blev även officiell invigning av rörtvingarna som införskaffades för en tid sedan. De har tjuvanvänts för mindre grejer tidigare, men det var nu som de fick visa vad de gick för, riktigt nöjd.
Första steget blev att tillverka en jigg så att det skulle gå snabbt och enkelt att fräsa ut tapphålen med reproducerbart resultat:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det spännande med att använda begagnat trä, som dessutom har agerat byggnadsställning, är att det finns begagnat metallskrot i dem. Ett styck avbruten skruv hittad:
Logga in
Skapa konto
Bilden ovan är tagen halvvägs igenom räddningsaktionen. Räddningsteamet var en pluggborr och tång.
Traditionellt ska väl tapparna tillverkas i bok eller annat hårt material. Men i brist på det så fick det bli en begagnad träbit (furu) från en lastpall. Den grovsågades i bandsågen och handhyvlades till rätt mått. Hörnen rundades med ett avrundningsfrässtål med radie på halva tapptjockleken:
Logga in
Skapa konto
(lastpallsbiten räckte inte så en gammal regel fick sågas, hyvlas och fräsas till).
När väl det var klart så insåg jag att det kanske var bra att kolla om bjälkarna var vinkelräta och linjerade med varandra. Självfallet gjorde de inte det, så åter igen fick handhyveln rycka ut och många timmar gick åt för att handhyvla kanterna så att bjälkarna linjerar. Såhär i efterhand borde detta gjorts före tapphålen frästes, men furu är ganska förlåtande och det ska nog gå att tvinga dem rätt
Allt redo för limning:
Logga in
Skapa konto
Funderade på om jag skulle limma alla fyra skarvarna i ett bräde, men insåg mina begränsningar och limmade endast en idag (den högra):
Logga in
Skapa konto
Blev även officiell invigning av rörtvingarna som införskaffades för en tid sedan. De har tjuvanvänts för mindre grejer tidigare, men det var nu som de fick visa vad de gick för, riktigt nöjd.
Jo det kan man lungt säga. Det mesta är renoverat lite hur man vill med varierande kvalitet och då ändrat karaktär på området. Jag själv skulle inte vara bekväm att bo så nära inpå varandra men tur vi alla är olika. När det var nybyggt och enhetligt var det nog kanon fint. Krusboda heter området i Tyresö utanför SthlmS stugfar skrev:
Verktygstokig
· Norrbotten
· 840 inlägg