S sinuslinus skrev:
1 ton skrot från Kina? :thinking:
Japp inte mitt bästa köp om man säger så :cool:.

• Haha
sinuslinus
  • Laddar…
Mina 3,5 ton inte fullt så mycket skrot har fått sig en omgång idag. Bränslefilter, oljefilter, hydrauloljefilter, luftfilter, ny motorolja. Kvar till imorgon är att starta och se till att allt går som det ska, toppa oljan efter att filtret fyllts, fetta igenom allt inkl svängkrans och sist men inte minst byta oljan i drivmotorerna.
Grävmaskin, verktygslådor och diverse utrustning på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Aldrig meckat med moppar eller bilar vilket jag bittert ångrar nu. Men det var inte så svårt, man måste bara vara noggrann!

• Gilla
Robert-san01 och 9 till
  • Laddar…
vcx
Fick äntligen delarna så jag kunde byta lameller och ett kullager, efter lite allmän uppsmörjning, på wirekranen jag köpte av en granne. Den hade stått ute i 20 år, vilket syntes när jag tog isär den. Konstaterade också att lövtunn fläns och pinnsvets var en obra kombination, men svetsarna verkar hålla för traktorn var uppe på två hjul under premiärdragningen. Nöjde mig sen med en betydligt beskedligare björk... :rolleyes:

Rostiga maskindelar, trähjul, verktyg på gräset, mekanisk reparation utomhus, skiftnyckel, silverklämmor, röd flaska.
Skapa konto

Utomhusmekanikarbete, metallsmedja, hjul, skivor, hammare, skiftnyckel, gräs, rost, konstruktion, skapande, verktyg, reparation, handarbete.
Skapa konto

Gul traktor i naturen, skog bakgrund, grenar, kvällsljus, klar himmel, ingen person synlig, Volvo BM.
Skapa konto

• Gilla
ptlf och 9 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Du menar gaslödning då? Med tiggen så ville det inte väta in utan bara bollade sig på ytan, oxider säkert så jag fick kräma på tills det blev svetsning.

Men vad jag vet finns inte nåt flussmedel som funkar med tig processen.
Ja, precis. Jag har inte hårdlött så mycket själv men min far är duktig på det och vet att han lött både brons och mässning med bra resultat och flussmedel är ett måste. Vet att han hade lödpinnar med flussmedel på men att vanligt fluss funkade mycket bättre.

Ja gaslödning är nåt man måste lära sig, acetylenflaska på listan... Har O2 flaska, regulatorer, X11 handtag. Plockat på mig genom åren. Bakslagsskydd, slangar och såklart acetylenflaska kvar.

• Gilla
  • Älska
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Ingen mästersnickare, men nyttjade lite spill/skräpvirke att göra ett gäng käpphästshinder till bonusdottern igår :)

Bild av snickeriprojekt utomhus med verktyg, trä, och en parkerad Tesla i bakgrunden.
Skapa konto
En Tesla parkerad bakom en nybyggd träavspärrning på en stenlagd uppfart om natten.
Skapa konto

/Jocce

• Gilla
Sthlm1891 och 15 till
  • Laddar…
Kapat och svetsat lite L-profil, 100x70x8 ...
Alltid kul att ta fram stora vinkelslipen och vrida upp strömmen på svetsen....

• Verktygsfylld arbetsbänk, svetshjälm, metallstycken, svetsning, måttverktyg, rörigt, verkstadsmiljö, arbete pågår.
    Skapa konto
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
K
Lite polering idag

• Hand håller en liten metallcylinder, reflekterande yta, troligen en del av verktyg eller instrument.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Robert-san01 och 6 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kapat och svetsat lite L-profil, 100x70x8 ...
Alltid kul att ta fram stora vinkelslipen och vrida upp strömmen på svetsen....
Gör du en tavelram?

Min nästan nya slägga (bara ca 18år) gick skaftet av på när jag höll på och klyva en mindre medgörlig björk. Björken trodde förstås den vunnit men den fick ge sig när jag lånade en annan slägga.
Klyvyxa i kluvet trä, hammare, sågspån och motorsåg i bakgrunden, på marken i skogen.
Skapa konto

Jag fick för mig att prova och laga släggan så jag borrade och hackade bort resterna av skaftet från huvudet och sågade av och slipade till skaftet så det passade in i huvudet.
Slägga med trasigt skaft på arbetsbänk, verktyg reparation, personens skor syns.
Skapa konto

På med lite geggamoja.
Verktyg med svart handtag och tejp, ligger på verkstadsbänk med trä- och gummibit.
Skapa konto

Montera skaftet i huvudet.
Sliten hammare på vitt papper, trädgolv, bakgrund med dammsugarslang och sko.
Skapa konto

Nu ska min fattigmanslagning få torka en tid så limmet härdar ordentligt sedan skall vi prova om den håller eller kommer loss på första slaget.

• Gilla
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Gör du en tavelram?
Ska bli en jigg för att bygga länkarmar... :D

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
N Niq skrev:
Min nästan nya slägga (bara ca 18år) gick skaftet av på när jag höll på och klyva en mindre medgörlig björk. Björken trodde förstås den vunnit men den fick ge sig när jag lånade en annan slägga.
[bild]
Jag fick för mig att prova och laga släggan så jag borrade och hackade bort resterna av skaftet från huvudet och sågade av och slipade till skaftet så det passade in i huvudet.
[bild]
På med lite geggamoja.
[bild]
Montera skaftet i huvudet.
[bild]
Nu ska min fattigmanslagning få torka en tid så limmet härdar ordentligt sedan skall vi prova om den håller eller kommer loss på första slaget.
Lurar ögonen mig eller är det ett träskaft? Vore det inte i så fall lämpligt att slå i en kil, så låser den förhoppningsvis bättre än bara limmet.
Kan bli rätt bra krafter ut från skaftet på en slägga misstänker jag.

tveksamt tveksamt skrev:
Lurar ögonen mig eller är det ett träskaft? Vore det inte i så fall lämpligt att slå i en kil, så låser den förhoppningsvis bättre än bara limmet.
Kan bli rätt bra krafter ut från skaftet på en slägga misstänker jag.
Det är glasfiberskaft. Hade det varit trä hade jag lagat det med kil. Kanske det skulle ha gått att sätta en kil och lim i glasfiber också eller spricker det?

Säkert blir det stora krafter och hårda smällar på limmet. Jag får se om det håller alls. Provade att laga den med saker som jag har tillgång till.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
N Niq skrev:
Det är glasfiberskaft. Hade det varit trä hade jag lagat det med kil. Kanske det skulle ha gått att sätta en kil och lim i glasfiber också eller spricker det?

Säkert blir det stora krafter och hårda smällar på limmet. Jag får se om det håller alls. Provade att laga den med saker som jag har tillgång till.
Var försiktig bara. Sambon har en gammal kollega som slägghuvudet lossnade för. Oturligt nog studsade det på stenen han skulle slå på och han fick det i huvudet. Det här är nog 10-15 år sedan, men han är inte riktig än.

tveksamt tveksamt skrev:
Var försiktig bara. Sambon har en gammal kollega som slägghuvudet lossnade för. Oturligt nog studsade det på stenen han skulle slå på och han fick det i huvudet. Det här är nog 10-15 år sedan, men han är inte riktig än.
Usch det låter inget vidare. Jag har många gånger funderat på vad resultatet skulle bli om ett slägghuvud eller yxhuvud lossnade när man svingar ovanför huvudet. En av anledningarna att jag tycker så mycket om Fiskars yxor är just att huvudet sitter fast.
Jag var faktiskt en gång med om att ett kilat yxhuvud lossnade när jag tog fart med yxan. Det var inte alls någon rolig känsla när tyngden i yxan bara försvann och jag förstod vad som hänt. Det var långa sekunder innan jag hörde yxhuvudet landa bakom mig. Blev lite noggrannare med att kontrollera att yx och slägghuvuden sitter fast efter det.

• Gilla
Nyblivenhusägare123 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.