3 407 674 läst · 18 298 svar
3408k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Om inlägget ovan var tänkt som humoristiskt så kan jag tipsa om att du bör använda smileys. Annars ligger det nära till hands att inlägget tolkas bokstavligen och sådana kommentarer om sina maskiner vill nog de flesta slippa se när man bjuder på vad man gör.
Fixxat och nu ska jag visa vad jag gjort idagmexitegel skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Monterade klart den nya motorn efter förra årets ras.
Jag gjorde en raka härom veckan av spillbitar från trall. Cirka 90 cm bred, funkade över förväntan faktiskt! Inte den bästa bilden kanske men du ser nog hur den är byggdP pfb skrev:
Redigerat:
Jag kollade på avlastningsventilen igår och den såg ju inte bra ut, hade noterat det redan från början men hade liksom ignorerat det då jag hade så mycket annat att fokusera på, går inte för mig om jag ska ha en massa saker i luften, en sak efter en annan... Men jag tog en närmare titt på den igår och man kunde ju se solljuset genom sprickan. Det skulle inte funka...
Jag tänker jag har inget att förlora så jag provade tig-löda ihop det med bronstillsats, men det blev väl nog svetsning av materialet ändå. Och vilket hemskt material, det puffade till med rök regelbundet och bildade vita beläggningar, fick stanna och borsta av delen och ha fläkt och dörren öppen. Jag tror det är zink eller nåt i mässingen som orsakade det. Det kan hända delen är kaputt för det, den vinklade delen kan liksom vridas och jag tror den sitter med nån packning där inne som förmodligen tog stryk av svetsningen. Om den inte går att få upp och bytas, eller mot förmodan den klarade sig.
Reparerade inte sprickan hela vägen, för den delen sitter inuti mässingskroppen och är under låsmuttern. Måste handfilas typ två gängor där för att få tillbaka till original position. Kanske man kunde fixat hela vägen och sen spänna upp delen i svarven och svarva om gängorna men det är lite väl jobbigt... Ny avlastningsventil kan vara på tapeten.
Jag tänker jag har inget att förlora så jag provade tig-löda ihop det med bronstillsats, men det blev väl nog svetsning av materialet ändå. Och vilket hemskt material, det puffade till med rök regelbundet och bildade vita beläggningar, fick stanna och borsta av delen och ha fläkt och dörren öppen. Jag tror det är zink eller nåt i mässingen som orsakade det. Det kan hända delen är kaputt för det, den vinklade delen kan liksom vridas och jag tror den sitter med nån packning där inne som förmodligen tog stryk av svetsningen. Om den inte går att få upp och bytas, eller mot förmodan den klarade sig.
Reparerade inte sprickan hela vägen, för den delen sitter inuti mässingskroppen och är under låsmuttern. Måste handfilas typ två gängor där för att få tillbaka till original position. Kanske man kunde fixat hela vägen och sen spänna upp delen i svarven och svarva om gängorna men det är lite väl jobbigt... Ny avlastningsventil kan vara på tapeten.
Du menar gaslödning då? Med tiggen så ville det inte väta in utan bara bollade sig på ytan, oxider säkert så jag fick kräma på tills det blev svetsning.
Men vad jag vet finns inte nåt flussmedel som funkar med tig processen.
Men vad jag vet finns inte nåt flussmedel som funkar med tig processen.
Därför köpte jag min grävare med kubota motorn.Lite dyrare men skulle få frispel om man hade 1 cylinder.Nöjd så här långt.Många som vill köpa den men har mycket grävjobb att gräva.G Greger_08 skrev:
Redigerat:
En av 10000 halvmedvetna detaljer.
Angående förborrning.
När en slutblecksstolpe har flera hål förborrar jag inte mitt i hålet utan innerkant på ena och ytterkant på det andra. När skruvarna dras i kommer skallen ändå sitta i mitten.
Anledningen till detta är att utnyttja att skruvarna kommer vilja dra blecket när de dras åt.
Vid montaget drar jag de inre skruven först så att stolpen sätter sig pressat in i urtaget sedan drar jag de yttre skruvarna.
Om dörren i en ospecificerad framtid rör sig så att listtrycket blir för stort. Då kan jag justera ut stolpen ca 1mm genom att lossa alla skruv och dra om i den andra ordningen.
Mvh Findus
Angående förborrning.
När en slutblecksstolpe har flera hål förborrar jag inte mitt i hålet utan innerkant på ena och ytterkant på det andra. När skruvarna dras i kommer skallen ändå sitta i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anledningen till detta är att utnyttja att skruvarna kommer vilja dra blecket när de dras åt.
Vid montaget drar jag de inre skruven först så att stolpen sätter sig pressat in i urtaget sedan drar jag de yttre skruvarna.
Om dörren i en ospecificerad framtid rör sig så att listtrycket blir för stort. Då kan jag justera ut stolpen ca 1mm genom att lossa alla skruv och dra om i den andra ordningen.
Mvh Findus
Allvetare
· Västra götaland
· 9 170 inlägg