Det blev en skärbräda till av gamla extraskivorna till ekbordet. Sågade isär, limmade ihop och sen hyvling. Tänkte när jag gjorde förra att jag skulle vara mycket mer noggrann med limning nästa gång så det inte skulle bli så mycket hyvling, men så blev det såklart inte... :)

Träskärbräda på arbetsbänk, garage med däck och verktyg i bakgrunden, oljeburk på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 11 till
  • Laddar…
H Handhyveln skrev:
Sågat upp lite 50x170 och 28x70 till pågående renovering av andravåningen
Vad tycker du om logosol sågen? Ska köpa en bandsåg framöver och letar info.
 
katos katos skrev:
Vad tycker du om logosol sågen? Ska köpa en bandsåg framöver och letar info.
Väldigt nöjd med både sågen och supporten från logosol! Det är en genomtänkt design som gör det lätt att montera ihop den och justera in stockbädd osv.
Dock hittade jag flera konstigheter i manualen, men det var enkelt att förstå endå.
Jag tittade först på woodland mills HM130max
Men tyckte att den kändes lite ranglig och ”billig”
Sen kollade jag på norwood men den var i samma prisklass som logosol.

Logosolen känns som ett bra alternativ när man kollar på pris, kvalité och behov av ett sågverk för hobbybruk. Det är enkelt att uppgradera i framtiden med trailerpaket, hydraulik osv. Även om det såklart kostar en slant;)
Sen är deras support ett stort plus och att det är svenskt såklart(y)
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
I projekt "uppdatera el" har jag blivit tvungen att stifta närmare bekantskap med LTA-installationen. Under centralen satt en låda som jag aldrig använt, men visade sig vara en låda som larmar inomhus. Nice, även om larmet utifrån hörs även det inomhus.

Steg ett, montera bort och inspektera. Resultat: tveksamt. Tror batterierna senast byttes på 00-talet.
Ett öppet vägguttag med dammigt kretskort och osäkra lösa elledningar. Reparationsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Steg 2: Upp på "the healing bench", rengör hjälpligt, nya batterier. Inspektion visar att två knappar och kontaktblecken har sett bättre dagar.
Steg 3: Löda dit nytt kontaktbleck för att se om det överhuvudtaget larmar. Otroligt nog funkar den! Då blir det till att byta knapparna också. Testar emulera ny knapp för Reset genom kortis, vilket funkar, så gräver fram en ny och smälter dit. Ingen lycka med att få testknappen att funka, men jag hade ändå bara en knapp hemma så det får gå. 1 av 2 ser jag som en vinst, speciellt som enhet kostar ohemula 2500 kr!
Elektronikkort med komponenter, skruvmejsel, avlägsnade delar, smuts, lödning. Reparationsarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Steg 4: Återmontage. Fixar passformen till med nya knappen med dubbelhäftande tejp och en "1x1 tile, round" i "Light aqua". Eller en liten slät rund turkos för er som inte är riktiga legoskallar.
Elektronikutrustningens del, plasthölje, kretskort, skruvmejslar, arbetsyta med skärverktyg och linjal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Steg 5: Profit, eller i alla fall 2500 kr mindre i utlägg. Även på pluskontot: få vara riktig ingenjör istället för bakom en skärm.
En elektrisk apparatlåda på en blå arbetsmatta med verktyg och komponenter runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 13 till
  • Laddar…
K
Bord i Alm där sprickor och kvisthål fylls med epoxi. Fortsättning följer om några dagar när det härdat.

Träbearbetning, arbetsbänk, snickeri, träbit med spricka, tvingar, otydlig bakgrund, verktyg, handarbete, fixering, träprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träskiva med naturliga kvistar, harts fyllt hål, rustika strukturer, mörkt harts, träets ådring synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 12 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Bord i Alm där sprickor och kvisthål fylls med epoxi. Fortsättning följer om några dagar när det härdat.

[bild]
[bild]
:love: Lova att visa slutresultat sedan. Alm är väldigt fint!
 
K
jockeping jockeping skrev:
:love: Lova att visa slutresultat sedan. Alm är väldigt fint!
Inte omöjligt att det kommer bild på när det är färdigt.. Lär dock ta ett litet tag då det är lång väg kvar. Och bordet är faktiskt inte till mig, är enbart konsulterande samt tillhandahåller verktygen, lokal, epoxi, olja m.m. Det mesta handgörat får dom göra själva faktiskt
 
Limmat fast yttre kölen under båten. Blev tvungen att göra den nya kölen i två delar för att få dit den.
 
  • Träbåt under reparation på stöttor, synlig köl, reparationsskador, och stöttande träbjälkar. Båtvarv eller verkstadsomgivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lintto1 och 17 till
  • Laddar…
Första steget att få ett mer överskådligt elsystem i båten är ju att ha en/flera bra gruppcentraler/elcentraler eller vad det heter. Började bygga på min uppskissade elcentral. Fick bli kopplingsplintar modell sockerbitar. Ska fortsätta i helgen.

Tanken är att förbrukare som ska brytas av brytare på instrumentpanelen såsom vindrutetorkare och lanternor ska kopplas in i den övre kopplingsplinten och en tändtråd ska gå mellan förbrukare/brytare/säkring. Minus byglas då rakt över precis som 1 och 2 till vänster på bilden.

På den undre kopplingsplinten kopplas alltså antingen tändtråden in eller en förbrukare som har inbyggd brytare eller inte behöver någon. Elen bryts med huvudströmbrytaren.

- Ändhylsor i sockerbitarna
- Gaffelkabelskor till säkringspanelen.
- Biltemas kabelmärkning (partex-kopia) på ledare mellan säkring/sockerbit och minusplint/sockerbit.
 
  • Elektrisk installation med terminalblock, säkringsblock och etiketter, på träpanel, med verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
4774 och 6 till
  • Laddar…
Monterat tillbaka alla kolvar och kammar i pumpen till högtryckstvätten. Fick fundera ut och tillverka två verktyg för att få dom på plats och helt otroligt...det funkade som jag hade tänkt. Måste vara första gången.

tAPAROyh.jpg

815rm7Th.jpg

xp6uc6Gh.jpg

Detta var nog den del som jag var mest orolig för inför monteringen men allt funkade riktigt bra. Även om jag fick plocka ur axeln igen en gång, för alla fyra kolvar måste vara på plats innan axeln monteras...
 
  • Gilla
  • Wow
Nyblivenhusägare123 och 14 till
  • Laddar…
Ibland stöter man på oväntade lösningar, och med följd att de har en förmåga att bara skjuta problemen framåt. Ett avlopp som kommer genom vägg är inga problem, men om det är en spiraltrappa som ligger precis i utloppet så sätts huvudet i rullning. Trappen går inte att ändra på. Och hålet med avloppet är redan borrat, så då är det bara att lösa problemet. Och till min hjälp tar jag fram ett tillverkat verktyg för att kunna få till en färdig form av övergång från rektangulär till en förskjuten i höjd och sida rund detalj som ska passa exakt till de intilliggande delarna. Det som behövs är gängstång, muttrar, plåtar av den storlek och form som ska utgöra anslutningarna och lite smältlim för att stadga upp de lutande formerna som trätts på stången och med det avstånd som motsvarar det bestämda mellanrummet.
Verkstadsbord med metallbit, skruv, brickor, mutter, tejp och bakgrund med fler verktyg och behållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och då rektangels alla hörns vinklar är detsamma som cirkelns så få man med varsam hand rulla formen över plåten samtidigt som man ritar av anliggningen. Och därefter lägga på material för falser
Metallplatta med hål, skruv, bricka och jigg, limrester, utritade linjer på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och sedan är det bara att klippa ur och forma till med avslutande av hopfalsning. Och för att säkerställa att det passar och blir som man tänkt så är passformen av yttersta vikt. Inget onödigt material ska ställa till det, så det är bara att klippa bort detta överflöd, även om det inte ser ut att vara mycket av värde.
Två bruna metallbehållare på bord, metallspån, arbetsyta med industriella verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En högst egendomlig "tratt"
Brun ventilationstrumma i plåt på ett bord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och här är skapelsen på plats efter att först ha satts upp och ner med trattens framsida parallellt med räcket, till att den sedan vreds ner till sin färdiga plats.
Brun ventilationsrör genom vägg, metallställning förgrund, tegelbakgrund, perspektivet snett uppifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En säregen skapelse är det med betoning på säregen.....Och skapelse.
Mvh Masen
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
MaxNilsson och 48 till
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
gängstång, muttrar, plåtar av den storlek och form som ska utgöra anslutningarna och lite smältlim för att stadga upp de lutande formerna
Genialt... sånt här lagras i källaren bland hjärnvindlingarna. Om tre år (kanske) när något orimligt komplext mättekniskt problem uppstår flyter det upp utan att jag vet var det kommer ifrån. Händer det inom ett halvår kanske jag vet vem jag bör tacka.
Mvh Findus
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Genialt... sånt här lagras i källaren bland hjärnvindlingarna. Om tre år (kanske) när något orimligt komplext mättekniskt problem uppstår flyter det upp utan att jag vet var det kommer ifrån. Händer det inom ett halvår kanske jag vet vem jag bör tacka.
Mvh Findus
Nu måste jag viska lite. Det där är egentligen fusk att använda sig av denna lösning. Har man återkommande liknande problem att lösa så gör man det via utbredningar, men då det är alltför sällan man gör det så måste varje frånkopplad molekyl i hjärnan åter få ingå i nätverket. Och det tar alltför lång tid att gå den vägen då man dessutom inte är lika allert i huve som förr. Så därför denna nödlösning;)
 
  • Gilla
Garderobssnickarn
  • Laddar…
Cheesen
Visserligen hade vi 10 cm nysnö på vägen i måndags.... Men jag är trött på dubbrummel. Bil uppallad med domkraft i garage, däckbyte verktyg syns, betonggolv, arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Nu måste jag viska lite. Det där är egentligen fusk att använda sig av denna lösning. Har man återkommande liknande problem att lösa så gör man det via utbredningar, men då det är alltför sällan man gör det så måste varje frånkopplad molekyl i hjärnan åter få ingå i nätverket. Och det tar alltför lång tid att gå den vägen då man dessutom inte är lika allert i huve som förr. Så därför denna nödlösning;)
Nödlösning? :D
Undra hur många år det skulle ta för mig att göra en bit som den där
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.