3 473 030 läst · 18 524 svar
3473k läst
18,5k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Snyggt jobbat, det är en bra start. Jag har ju hamnat i organiserings träsket för några år sedan. Det är oerhört mycket roligare att gå ut i garaget när man hittar alla verktyg. Samma sak gäller när man ska baka en kaka i köket.Fario skrev:Småpyssel som alltid.
Organiserat prylar. För att resten av familjen lättare skall veta var olika verktyg och grejer ligger så har jag börjat lägga saker i plastlådor med märkning. Underlättar för mig med.
[bild] [bild]
Har börjat använda en fast nyckel som följde med en sats med cykelverktyg jag köpte för tjugo år sedan.
Har aldrig använt den där platta 15 mm nyckeln men upptäckte nyligen att den är perfekt som mothåll på min gamla vinkelslip (en vanlig fast nyckel går inte att använda, de är för tjocka). Nu är det roligare att byta slipskivor…
[bild] [bild]
https://www.manlyminutes.se/2023/02/hur-kan-man-ha-det-sa-stokigt-nar-man.html?m=1
Om du vill få inspiration på vad man kan göra hemma för att få ordning så kan du gärna kika på mitt blogginlägg som jag skrev ihop i vinter..
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vedförvaring på g. Snabba att snickra verkar det som. Tur för det är inte min grej riktigt.
Logga in
Skapa konto
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 552 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 552 inlägg
Ägnat en del av helgen till att öva upp mina färdigheter med handverktyg (hyvlar N° 3, 4 och 6, klyvsåg 4,5 TPI). Hyvla 4-kant vinkel, limma, klyvsåga, 4-kanthyvla igen...
Blev bla detta. Höja en Ikea Poäng fåtölj 60mm i framkant och 100mmm i bakkant. Tanken är/var att testa samt därefter böjforma nya sidor. Misstänker dock att detta kommer att bli en permanent lösning ......
Blev bla detta. Höja en Ikea Poäng fåtölj 60mm i framkant och 100mmm i bakkant. Tanken är/var att testa samt därefter böjforma nya sidor. Misstänker dock att detta kommer att bli en permanent lösning ......
Logga in
Skapa konto
Använt den extra helgdagen till byte av bromsskivor och bromsbelägg bak på bilen. De gamla var spåriga och ledsna, dock mycket kvar av beläggen. Nu blev det keramiska belägg med förhoppning om mindre rost på skivorna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
När övriga familjen satte sig och kollade på Robinson satte jag mig och täljde istället. Grundmaterialet är en gren från en sälj vi tog ner förra sommaren och som klarat sig från eldningstunnan. Sen är det kryddat med lite cykeleker, läderrem och nubb.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Intressant läsning och många av dessa tankar har jag också. Jag gillar struktur vilket inte alltid -för mig- är samma sak som ordning. En arbetsbänk kan vara belamrad (tillfälligt) men ändå vet jag var allt finns.Cheesen skrev:Snyggt jobbat, det är en bra start. Jag har ju hamnat i organiserings träsket för några år sedan. Det är oerhört mycket roligare att gå ut i garaget när man hittar alla verktyg. Samma sak gäller när man ska baka en kaka i köket.
[länk]
Om du vill få inspiration på vad man kan göra hemma för att få ordning så kan du gärna kika på mitt blogginlägg som jag skrev ihop i vinter..
Att jag märkt lådorna underlättar för mig men är framförallt till för resten av familjen, de skall kunna hitta säkringar och knivar snabbt och smidigt. Ja, alla knivar i "verkstaden" ligger i en låda märkt "Knivar"...
Alltid trevligt att se fint arbete i metall , såg mer på MaskinistenDennisCA skrev:Jag vet inte om det bara är jag men jag har nästan helt sluta använda verktyg för att få på och av kapskivor och sliprondeller osv från vinkelslipen. Det går med bara händerna att sätta på och ta av. Ibland kan det behöva verktyg men det är nog bara en handfull gånger de senaste åren. Och jag nyttjar vinkelslipen ganska ofta.
Annars ett miniprojekt ikväll som tog 30 minuter, gjorde en adapter till min Stanley Yankee:
[bild]
Alla kolvar är gjorda till högtryckstvätten också, den ena är annorlunda ja. P.g.a. designändring under tillverkning och jag är för snål att kassera delen. Spännverktyget är egentligen till ett Iscar "stickstål".
[bild]