Cheesen
Fario Fario skrev:
Småpyssel som alltid.
Organiserat prylar. För att resten av familjen lättare skall veta var olika verktyg och grejer ligger så har jag börjat lägga saker i plastlådor med märkning. Underlättar för mig med.

[bild] [bild]

Har börjat använda en fast nyckel som följde med en sats med cykelverktyg jag köpte för tjugo år sedan.
Har aldrig använt den där platta 15 mm nyckeln men upptäckte nyligen att den är perfekt som mothåll på min gamla vinkelslip (en vanlig fast nyckel går inte att använda, de är för tjocka). Nu är det roligare att byta slipskivor…
[bild] [bild]
Snyggt jobbat, det är en bra start. Jag har ju hamnat i organiserings träsket för några år sedan. Det är oerhört mycket roligare att gå ut i garaget när man hittar alla verktyg. Samma sak gäller när man ska baka en kaka i köket.

https://www.manlyminutes.se/2023/02/hur-kan-man-ha-det-sa-stokigt-nar-man.html?m=1

Om du vill få inspiration på vad man kan göra hemma för att få ordning så kan du gärna kika på mitt blogginlägg som jag skrev ihop i vinter..
 
  • Gilla
Fario och 2 till
  • Laddar…
Hobbyprojekt: träkonstruktion, verktyg, bordsåg på stödben, utomhus, snöfläckar, röd husvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstadsutrymme med cirkelsåg, arbetsbord, träkonstruktion, förvaring med sortimentlådor, betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkonstruktion liknande kapital A, i en verkstad, framför en stängd port.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vedförvaring på g. Snabba att snickra verkar det som. Tur för det är inte min grej riktigt.

Fyra faser av A-frame vedförvaringskonstruktion, enkel trädesign, planer på att snabbt bygga fler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
[bild] [bild] [bild]

Vedförvaring på g. Snabba att snickra verkar det som. Tur för det är inte min grej riktigt.

[bild]
Bättre än fyrkantiga på något sätt, eller bara coolare (vilket de är)?
 
Höghus Höghus skrev:
Här tex
[länk]
M14 gänga, har aldrig hört talas om något annat.

/Höghus
Vettigt pris. Jag har tvekat tidigare när de legat i närheten av säg 300 kr i pris.
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
[bild] [bild] [bild]

Vedförvaring på g. Snabba att snickra verkar det som. Tur för det är inte min grej riktigt.

[bild]
Borde inte monteringen i första bilden vara i byggbloopers tråden? ;)
 
  • Haha
  • Gilla
sinuslinus och 2 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Vettigt pris. Jag har tvekat tidigare när de legat i närheten av säg 300 kr i pris.
300kr är ockerpris. Jag köpte på Harald Nyborg när de hade butiker i Sverige. Tror de kostade ca 50kr.

/Höghus
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Borde inte monteringen i första bilden vara i byggbloopers tråden? ;)
Hahaha japps. Trodde fan inte mina ögon när jag skulle lyfta ner den ;)
 
  • Haha
  • Gilla
nino och 5 till
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
[bild] [bild] [bild]

Vedförvaring på g. Snabba att snickra verkar det som. Tur för det är inte min grej riktigt.

[bild]
Smart, snyggt! Vad använder du som panel?
 
nanowire nanowire skrev:
Smart, snyggt! Vad använder du som panel?
Har köpt fjällpanel. Men misstänker att den bör behandlas ganska noga så att den håller ett tag. Har funderingar på en trp20 också. Skulle om inte annat hjälpa till med skjuvning tror jag det heter.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
M
Ägnat en del av helgen till att öva upp mina färdigheter med handverktyg (hyvlar N° 3, 4 och 6, klyvsåg 4,5 TPI). Hyvla 4-kant vinkel, limma, klyvsåga, 4-kanthyvla igen...

Blev bla detta. Höja en Ikea Poäng fåtölj 60mm i framkant och 100mmm i bakkant. Tanken är/var att testa samt därefter böjforma nya sidor. Misstänker dock att detta kommer att bli en permanent lösning ......


Blå stoppad fåtölj i trä på parkettgolv inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vcx och 6 till
  • Laddar…
Använt den extra helgdagen till byte av bromsskivor och bromsbelägg bak på bilen. De gamla var spåriga och ledsna, dock mycket kvar av beläggen. Nu blev det keramiska belägg med förhoppning om mindre rost på skivorna. Bilens bromsskiva och bromsok, rostig, sliten, utan hjul, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilen är utan hjul. Bilden visar bromsskiva, bromsok och fjädringssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person i handskar håller bromsbelägg framför bromsskiva, fordonsservice, närbild, mekanisk reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 6 till
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Var köper man dem?
Med rätt gänga osv?
Liknande finns även på Bauhaus:

Vinkelslipmutter från Ryobi, M14, för slipmaskin. Produktsida med pris och inköpsinformation, grå och svart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och på diverse andra ställen. Googla "fixtec mutter" så hittar ni fler alternativ, bland annat Jula.
 
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
När övriga familjen satte sig och kollade på Robinson satte jag mig och täljde istället. Grundmaterialet är en gren från en sälj vi tog ner förra sommaren och som klarat sig från eldningstunnan. Sen är det kryddat med lite cykeleker, läderrem och nubb.
Två träfåglar, en liggande, en stående, enkel design, metallben, vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Föreställande figur snidad i trä med stiftben och punktögon, står på vitt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Götesjö och 22 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Snyggt jobbat, det är en bra start. Jag har ju hamnat i organiserings träsket för några år sedan. Det är oerhört mycket roligare att gå ut i garaget när man hittar alla verktyg. Samma sak gäller när man ska baka en kaka i köket.

[länk]

Om du vill få inspiration på vad man kan göra hemma för att få ordning så kan du gärna kika på mitt blogginlägg som jag skrev ihop i vinter..
Intressant läsning och många av dessa tankar har jag också. Jag gillar struktur vilket inte alltid -för mig- är samma sak som ordning. En arbetsbänk kan vara belamrad (tillfälligt) men ändå vet jag var allt finns.
Att jag märkt lådorna underlättar för mig men är framförallt till för resten av familjen, de skall kunna hitta säkringar och knivar snabbt och smidigt. Ja, alla knivar i "verkstaden" ligger i en låda märkt "Knivar"...
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
galento
DennisCA DennisCA skrev:
Jag vet inte om det bara är jag men jag har nästan helt sluta använda verktyg för att få på och av kapskivor och sliprondeller osv från vinkelslipen. Det går med bara händerna att sätta på och ta av. Ibland kan det behöva verktyg men det är nog bara en handfull gånger de senaste åren. Och jag nyttjar vinkelslipen ganska ofta.

Annars ett miniprojekt ikväll som tog 30 minuter, gjorde en adapter till min Stanley Yankee:
[bild]

Alla kolvar är gjorda till högtryckstvätten också, den ena är annorlunda ja. P.g.a. designändring under tillverkning och jag är för snål att kassera delen. Spännverktyget är egentligen till ett Iscar "stickstål".

[bild]
Alltid trevligt att se fint arbete i metall (y) , såg mer på Maskinisten :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.