ullberg ullberg skrev:
Ägnade först säkert 30 min att leta efter bubblor med såpvatten och trodde ett tag att det _kanske_ kunde vara ventilen. Jag vred runt den för att gummit skulle sätta sig på ny plats och såg inga bubblor efter det. Var precis på väg att återmontera på bilen när jag plötsligt såg skallen på en hel montageskruv, hur jag kunnat missa den när jag blaskade med såpvatten fattar jag inte.

Blev läge att prova mitt lågbudgetverktyg för att laga hål, verkar vara tätt men får följa upp att det verkligen är det under veckan…

/U
Skitbra produkt :) räddat undertecknad fler än en gång :)
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
ullberg
I tillägg till att laga däck har jag spolat av lilla lastbilen som ska ut på försäljning, har varit en trevlig gårdsbil men används för lite och skulle behöva någon som kan ge den tiden och kärleken denna veteran behöver…

Gul lastbil med flak, gruslast, parkerad i skogsområde, dagtid, inga personer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gul lastbil släpvagn fylld med grus, parkerad i skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gul arbetsfordon med flak och snöplog fram, parkerad på grus vid träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om det är någon som är sugen på ett renoveringsprojekt är ni varmt välkomna att höra av er :)
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 13 till
  • Laddar…
Lagat ett kvisthål i en bit valnöt med smält shellack. Naturens egen epoxy. Lite meckigare, men å andra sidan tog tre fyllningar med slipning mellan en halvtimme. Gör om det med epoxy.
Grillat kött på kniv, sås droppar, svart skalpell-liknande redskap, arbetsyta med slitage och repor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MickeLarsson och 4 till
  • Laddar…
K
Hep Hep skrev:
Lagat ett kvisthål i en bit valnöt med smält shellack. Naturens egen epoxy. Lite meckigare, men å andra sidan tog tre fyllningar med slipning mellan en halvtimme. Gör om det med epoxy.
[bild]
5-minuters epoxy? :p
 
ullberg ullberg skrev:
I tillägg till att laga däck har jag spolat av lilla lastbilen som ska ut på försäljning, har varit en trevlig gårdsbil men används för lite och skulle behöva någon som kan ge den tiden och kärleken denna veteran behöver…

[bild]

[bild]

[bild]

Om det är någon som är sugen på ett renoveringsprojekt är ni varmt välkomna att höra av er :)
Funkar den att ploga med? Startar och går?
Pris? :D
Hur mycket kan man lasta?
Ser massa användningsområden
 
K kniv skrev:
5-minuters epoxy? :p
Femminuters som lim tycker jag funkar, men inte att fylla med, men visst har du rätt i sak. Fast luktar epoxy gott?
 
K
Hep Hep skrev:
Femminuters som lim tycker jag funkar, men inte att fylla med, men visst har du rätt i sak. Fast luktar epoxy gott?
Vet ej, kör alltid med mask de gånger jag blandat och fyllt sprickor
 
ullberg
nino nino skrev:
Funkar den att ploga med? Startar och går?
Pris? :D
Hur mycket kan man lasta?
Ser massa användningsområden
många frågor som jag inte fullt rett ut än men det viktiga: det är verkligen ett renoveringsobjekt, inget som man omedelbart kan förlita sig på som stabil/alltid redo gårdsbil el plogmaskin. Har inte varit besiktigad på över 10 år, tror det var 2010 senast…

Den går förvisso bra när den väl är igång men lite kinkig att starta. Det går att ploga men just nu är den 2wd så behöver rejält med tyngd på flaket för att ta sig fram och inte ens då är det något monster i framkomlighet (bättre däck och eller kedjor skulle säkert göra susen) Egentligen är den en ”allrad” dvs 4wd men funktionen för att koppla in furhjulsdriften funkar inte. Några gånger har jag fått den att funka och därför tror jag själva fördelningslåda och axlar är ok (men svårt att verifiera när inkopplingen inte funkar…)

jag skrev ovan kommentar om spekulanter mest på skoj men om du/någon faktiskt är intresserad är det bara att höra av sig.

/U
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det ser ut att bli en större motorrenovering med underdimensionslager och slipning av vevaxeln och nya kolvar och kolvringar. Huvadå
Nejdå, bara hälla ur vattnet och starta...
Den hamnade under vatten när isen smälte så den har inte legat så många dagar.
 
  • Gilla
cope
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Du har nog för mycket saker om du glömmer bort dem. :thinking::crysmile:
Ja, så kan det vara...
 
F Fluxor skrev:
Vad lyfter du längst ute på den gula kroken? 500kg?
Det beror på, räknat från rotationscentrum lyfter den: 6m ut 4ton, 11m ut 2ton, 14m ut 1ton, så med lyftbommen längst ute så når jag typ 19m och lyfter kanske 3-400kg enligt spec, men i praktiken gissar jag en bit över 700kg om man inte är rädd att den lättar stödbenen lite i bak.
 
  • Gilla
TriNitro
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
Det beror på, räknat från rotationscentrum lyfter den: 6m ut 4ton, 11m ut 2ton, 14m ut 1ton, så med lyftbommen längst ute så når jag typ 19m och lyfter kanske 3-400kg enligt spec, men i praktiken gissar jag en bit över 700kg om man inte är rädd att den lättar stödbenen lite i bak.
Två lägen, på eller av. :rofl:
 
Vårservice på den bättre hälftens cykel, den går trots allt 8km tur och retur varje dag oavsett väder.

Reservkassetten jag hade hemma hade för stort omfång så fick nöja mig med att byta minsta hjulet, mittklingan samt kedjan.
Växelförarna samt kassetten fick sig en rejäl rengöring.

Kedjan var en länk längre jämfört med den nya.
En cykelkedja ligger på en grov, stenbelagd yta, ser nött eller trasig ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 5 till
  • Laddar…
Gjort klart den mobila arbetsbänken, 3D-skrivaren fick hjälpa till med de sista detaljerna.

Eftersom jag inte har någon systainer till sänksågen ("fel" märke) så fick det bli en låda längst ner istället. Återstår att se om monteringen av hjulen blir tillräckligt stark.

Mobil arbetsstation med perforerad topp, förvaringslådor och hjul i en verkstadslokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bosch sticksåg förvarad i hylla på arbetsbänk, grått betonggolv, bild tagen uppifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett verktygsbord med förvaring och hjul i en verkstad med fläckigt betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygsvagn med öppen låda och tillbehör, i en verkstad, hjul och träkonstruktion, stökigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 29 till
  • Laddar…
Ett överljus.
Hållit på med en karm till ett överljus i dag. Borrmaskin som storleksreferens. Blir lite mindre än ritat. Bara 3,7 x 1,3meter. Problemet är att det skall bli ett fasettslipat glas i och att 25mm av fasetten skall vara synlig innanför glaslisten.
Därför topp och sidor stumt ihoplimmade. Måtten måste stämma på millimetern för att detta skall gå.
Träskepp under konstruktion i en verkstad med verktyg och ritningar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att krångla till det lite extra är de övre hörnen rundade också. Följer stenkanten där överljuset skall sitta.
Träsnickeri, hörnkonstruktion med skruv, sågade kurvor, arbetsverktygslinjer, oavslutat träarbete, snickeriverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Låter avigt, men har gjort de pyriga glaslisterna till den lilla radien i hörnen innan jag gjort det andra.
Anledningen till detta är att sådant pill med handmaskiner har sina gränser. De är gjorda för att följa ritningen så nära som mina tillgängliga verktyg medger.
I nästa steg slipar vi stål till bordsfräsen med lillradielisterna som förlaga. Därmed blir alla lika och det kommer se magiskt ut.
Nu när ni sett en ordning som gör sådant möjligt så vet ni att vi inte är trollkarlar...
Träsnideri, detalj, hörnkonstruktion, skruv, textur, hantverk, träbearbetning, precisionsarbete, snickeri, ljus trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Limmat ämnen till glaslister i övre karmen också. För en gångs skull riktig mall. Inte slänga ihop något i karmen med hundra tvingar.
Träbåtskonstruktion, skrov i arbete, staplade träplankor, verkstadsmiljö, båtbyggeri, snickeridetaljer, halvfärdigt projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Karmen skall kläs med ek. Gjort bitar till detta med övermått. Det viktiga är att skarvarna blir bra. Bredden kan enkelt fräsas rent efteråt.

Mvh Findus

PS. Den som är uppmärksam ser att jag lagt tvärträ i karmen där den lilla radien är. Motivet är att om träet följt den böjda eller stolpen. Då kan man ge sig fan på att det blir urslag när radien fräses. Urslag kanske inte är en katastrof på grejer som skall täckas med annat trä. Men när eken skall fräsas rent så är det lätt hänt att de blir en grop när kullagret rullar ner i urslag. Vem som helst kan glömma att spackla meningslösheter Nu gick det att fräsa urslagsfritt. DS.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 21 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.