K
mexitegel mexitegel skrev:
Smart! Tack för tipset :love:
Gjorde en annan låda med bara lim i fogen också, gick extremt lätt att ha sönder i jämförelse. Finns många olika varianter, kan ju även av tvärgående i annat träslag för design, men det ser du ju i filmen. Men då vet du vad du ska googla för lite inspiration och tips!
 
  • Älska
mexitegel
  • Laddar…
Medans ni andra håller på och är så duktiga så får väl jag skryta med nått enkelt då ist. 15-20år höll borstarna

AMWts8DERT997mArV-nR93uDe4T1wst1FZAY4nr6Qx8bgqTBuJKaGmp1mxAEIz7BMnxCP_BaWH94i1Fs-33XG2MRN7SACuI4t89bM_xDI6e2H17RHdPl81rNJBerN2YQyAf3G2FITKtLhTmdMsaKYI2Tg3OoV0lUr9VRy98ZlKTt1zO9o0s774S2QDfYXx2n-C4JSWVTqK0D07KtdWM62wZZc3apOIQNyRaL72r9sCd91IDAMmqR1498HaIeG20U5bmjcAYU8Z-6F_2TpNEBToSDSQ7V_HJS3yissigsCT0HHiQnCNhtTjm-H15HjYC846uPR7Gq2bnWQzxQYHI-CFRdtfda8G168QHpLbuGGcSy9cn_1tHLykJVGge5BVVnAInY8h6zVlsY-Ke2kHR1aWz6jYnU_DoeoUsBvvkDObl_Sde7LrivvyUNWc3jafWNk_uC6QVbIMJmR1ZqpEsd7wlCwhMH_-FId-LW7QKP4np7x5xNPMeTZMy-voOHNekG1C-hdRD08-diy4gQr_P43euXM-cljEN5uAWF9KrfnuYaF5cwxKNmkk4SnIaDUF98DvsYDkKDbOabWG7X3TR3orvLFgOA-pXDjxNA_UPKisUKRTVckziH4bjw7-pUoht1xyYjkWDy1_A5K8RlFKa7UiyZC6WHiBpeb9OHSeygehYMx7stF_okwUkMme89hFj7noLUvzSl_pXqBRmQMhbvvGIP9eVldZ7NmZC4cPnYsDfkI3fMCTVepJ76dwtPb5j4P4zJSgBFme_K_F37xp0YpPDzhT5sER5ixyvowPxNB7ebxOd9zXDU4RjHvZcDdGtLQQHAihep8_Jb8FdY42uZM8IuThL8p1sqOh0WWLDfc_vK_98rp0vPsJ3wJCS1R10YqsSjpv56vfm1jdln2dnfjzCjhOSyV5nV_clw7yyCXUldirjSj37TDt-bLUvHeAeApSp88i6sUdnR6-fxhYoFcjrW5piowt1o7f9SAD0=w703-h937-s-no
 
  • Gilla
fribygg och 13 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Medans ni andra håller på och är så duktiga så får väl jag skryta med nått enkelt då ist. 15-20år höll borstarna

[bild]
Beauty follows function :ok:
 
LoweW
mexitegel mexitegel skrev:
Ja, satte nästan kaffet i vrångstrupen när jag såg priset på de han använde :rofl:.

Har ju ingen kexfräs och vettiga verkar ju kosta en bra slant. Funderar på om det går att fräsa med en djup skivnotfräs istället?
Det går säkert men kanske lite krångligt att få till rätt vinkel. Om det hade varit möjligt hade jag istället hyrt en kexmaskin över dagen via hygglo (y)

Edit: Never mind! "Knivens" lösning var betydligt bättre!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Så här på våren kommer suget att gå ut och påta i trädgården. Elverktyg på orange bord, utomhuskläder och stövlar i bakgrunden, över ett orientaliskt matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person sågar trädstubbe i snö med elektrisk såg, synliga träspån, vinter, arbete, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Så här på våren kommer suget att gå ut och påta i trädgården.[bild][bild]
Du glömde stänga gylfen på nedre bilden :s
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Jocke935 och 20 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Du glömde stänga gylfen på nedre bilden :s
Det är väl inget konstigt med det, jag glömmer konstant att stänga gylfen.


Skärmdump av kommentar, ger råd om att kontrollera kamerautsnittet och att dra upp byxan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Emil.P och 4 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Ja, satte nästan kaffet i vrångstrupen när jag såg priset på de han använde :rofl:.

Har ju ingen kexfräs och vettiga verkar ju kosta en bra slant. Funderar på om det går att fräsa med en djup skivnotfräs istället?
Finns färdiga serier med frässtål till det. https://www.slojd-detaljer.se/produkter/tra-metallslojd/fras/lamellfrassats-2167
Jag har en liknande serie och det fungerar. Men är ju förstås inte lika smidigt som en kexfräs.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Äntligen fått lite ordning i fräslådan, blev till att skära ner den gamla sortimentsasken utan lock för att få plats ordentligt men nu känns det lite mer ordnat och överskådligt.

Verkstadsvägg med organiserade fräsverktyg och snabbfästen på hyllor och i hålpanel. Röd verktygslåda till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vara ute i solen? Nej varför det…?
 
  • Gilla
nino och 13 till
  • Laddar…
Räknas pensel som verktyg?
Torkat av och lackat båten
 
  • Burk med klassisk lack på polerat träbåt-däck nära vitt fönster och blå presenning, under soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lintto1 och 10 till
  • Laddar…
Evighetsprojektet hallförvaring rullar vidare. Fick till regelverk och sågade upp alla mdfbitarna för att kolla om det funkar. Frugan var nöjd så blir att skruva ihop imorrn :)
Ett tomt utrymme med trähyllstöd, skoställ, klädhängare och nedmonterad garderobspanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Halvfärdig inbyggd bokhylla i rum, klädhängare, skohylla, pall, arbetsmaterial, anslagstavla, värmeelement, oordnade föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hammarfall och 11 till
  • Laddar…
T
T TriNitro skrev:
Evighetsprojektet hallförvaring rullar vidare. Fick till regelverk och sågade upp alla mdfbitarna för att kolla om det funkar. Frugan var nöjd så blir att skruva ihop imorrn :)
[bild]
[bild]
Happy wife = happy life
 
  • Gilla
trojlee och 4 till
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Med lite över en veckas effektiv tid så har det blivit färdigt med beslagning av denna takkupa med hjälp av lite verktyg som inte förändrats i stort sedan över hundra år. Byggnaden som är i fråga är ritad av Ivar Tengbom (eller arkitektkontoret som han var drivande inom.) och färdigställd 1935 samt numer kulturminnesmärkt. Och då är det av betydelse att man tar idéerna och formspråket i beaktning när man ska ta hand om det som inte varit fullt ut i belåtenhet, även om det förvisso handlar om nu 88 år av slitage eller vad man nu ser som genvägar. Egentligen ganska sparsmakade former men som kom att återspegla Tengboms anpassning till funktionalismen framöver.
Och här en ännu orörd skönhet med spikningar genom plåt och lite smått tvivelaktiga lösningar i nerändan av pilastern.
Överstycket till fönstret består av en pressad plåt och då det är en stor del av karaktären på kupan så kommer det att tillverkas en lösning som ger samma uttryck, istället för att göra dem i småbitar och falser som följer radien och därmed förändrar utseendet högst dramatiskt. Och DET skulle säkerligen inte arkitekten tycka om:cry:
[bild]
Spikar som lossnat och till stor del på grund av dess placeringar med resultat av röta i virket.
[bild]
Att det också dragits i ögleskruv har inte påbättrat situationen.
[bild]
Att pappen inte hade varit täckande är också orsak till läckage. Som parentes kan nämnas att det sedan tidigare enbart varit kallutrymme men nu håller på att inredas med komfort av modernt slag, gör att det absolut inte får vara läckor framöver. Att det varit otätt tidigare har inte varit någon katastrof bara man har det under uppsikt så att det inte blir följdverkningar med röta bl.a.
[bild]
Här har det ändå gjorts en ändring av utseendet men med förbättring av hållbarhet då det tidigare uppkommit sprickor i bakstycket på kupan på grund av dess utförande med brottfalsade bitar i anslutning mot takytan. Nu blev det mera falser som dessutom också tar upp temperaturrörelserna som är mera betydande när det gäller kopparplåt.
[bild]
Märkligt vad man ska strössla med verktygen!
[bild]
En gammal enhet och med en ny halva.
Färgen på den nya undrar någon säkert? Det är efter att plåten glödgats för att få upp mjukheten igen, och till skillnad från järn så återgår den inte till hårt tillstånd när den kallnat. Och den processen går att upprepa åtskilliga gånger tills plåtens tunnhet blir avgörande.
[bild]
Två halvor samt anslutningen till karmen.
[bild]
Nederdelen av kupans fönster och vägg kommer att brottfalsas för att få till de "tredimensionella" bitarna att följa formen på detaljerna. Och lite pickel är det att få till, och det medges enbart ett rätt med måttning och tillverkning för att det ska passa. Passar det inte är det bara att bygga om kupan;)
[bild]
Två av bitarna på plats.
[bild]
Vid brottfalsning tennlöder man alltid på baksidan när det gäller glödgad koppar och det är också utfört på detta "fönsterbleck". Här har jag dragit in plåten under fönsterbladet med en än så länge utebliven drivhake istället för att avsluta plåten som tidigare framför fönsterbladet. Tidigare var pilastrarna enbart påsatta på utsidan med en centimeters uppdragning på den underliggande biten och som då också bidrog till att det blev läckage.
[bild]
Om allt passade? Bitarna nästan sögs dit av vakuumet som uppstod då jag höll de framför kupan. Och lika bra var det då utrymmet framför inte medgav någon onödig tid med att trängas med mig själv på grund av räcket som klängde på ryggen.
[bild]
Ursäkta den myckna texten och bilderna. Men detta hade inte kunnat göras utan mina verktyg och liten användning av maskiner. Och bättre då att sammanfatta allt på en gång.
Mvh/ Masen
Så vackert att man blir gråtfärdig
 
Fick inspiration att lufta svarven.
Träskål på lädersoffa, fyrkantig med rundad insida, naturlig färg, simpel design, ingen mat, ren yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Jormen och 16 till
  • Laddar…
Ett soffbord som jag gjort helt av återanvänt virke. Det mesta är från trasiga lastpallar, som jag har fri tillgång av från mitt jobb.
Glasskivan är även den återanvänd. De har en gång i tiden varit en sjutdörr på ett terrarium.
Bordet ska jag, senare idag, lämna över till min särbo som är i behov av ett nytt soffbord. :) (hon har fått vara med och bestämma hur den ska se ut, men hon har inte sett det färdiga resultatet)
 
  • Svart lädersoffa, träbord med stjärnmotiv, grått mjukt golv, mörk och lugn inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
cpalm och 22 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.