3 406 563 läst · 18 295 svar
3407k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
CC 380mm inre/400mm yttre.engs skrev:
På min såg passade detta precis mellan klackarna på bordskanten.
Stort tack, var ut och mätte och 380-400mm är precis där benen till sågbordet går, ivf om den ska sitta symmetriskt. Får fundera lite. Det såg väldigt praktiskt ut, länge funderat på nån Inkra men att kunna få den utökade längden släden ger skulle passa mig bättre.mandus skrev:
Första kolven nästan färdig.. Skulle varit klar med första kolven... två veckor sen? En vecka?
Hade ganska stora problem att få det rostfria "locket" gängat. Gängverktyget gick sönder, då jag skulle byta det så tappade jag skruven som höll fast skäret ner i svarvspånen och lyckades inte hitta den igen. Så då gav jag upp och gick in och lämnade där ett tag.
Tänkte jag gör ett i snabbstål, jag har gjort egna förut och tycker de funkar faktiskt bättre än de billiga hårdmetallskären.
Men sliputrustningen var liksom... inte redo. Så det blev ett eller två sidoprojekt där, sen gick frysen sönder förra helgen så dit for den lediga tiden. Idag slipade jag till snabbstålet och gängade men med det dåliga skäret hade jag avverkat för mycket material av gängan redan så det blev inte bra.
Jag bestämde mig för att designa om delen istället, det blev lättare såhär, borra hål och gänga med tapp istället en fingänga på svarven.
Nya tätningar till cylindrarna har jag fått också.
Hade ganska stora problem att få det rostfria "locket" gängat. Gängverktyget gick sönder, då jag skulle byta det så tappade jag skruven som höll fast skäret ner i svarvspånen och lyckades inte hitta den igen. Så då gav jag upp och gick in och lämnade där ett tag.
Tänkte jag gör ett i snabbstål, jag har gjort egna förut och tycker de funkar faktiskt bättre än de billiga hårdmetallskären.
Men sliputrustningen var liksom... inte redo. Så det blev ett eller två sidoprojekt där, sen gick frysen sönder förra helgen så dit for den lediga tiden. Idag slipade jag till snabbstålet och gängade men med det dåliga skäret hade jag avverkat för mycket material av gängan redan så det blev inte bra.
Jag bestämde mig för att designa om delen istället, det blev lättare såhär, borra hål och gänga med tapp istället en fingänga på svarven.
Nya tätningar till cylindrarna har jag fått också.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 895 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 895 inlägg
Byggt ”badrumsskåp”, och nej, det är inte för permanent montage utan bara mockups för att ffa min bättre hälft har så svårt att visualisera från en ritning så då får man sätta ihop något snabbt för att få en känsla om det funkar (vi har förvaringsbrist så skulle behöva utnyttja det där utrymmet men ville veta om det blir för massivt)
Gjorde ett klassiskt talmeterfel med öppna hyllan, det är därför den är exakt 10 cm lägre än skåpet
Var kanske lite orättvis ovan, även jag hade svårt att förstå om det är viktigt att skåpen linjerar med kaklet, vi vill ha öppna hyllan till höger (som bilderna ovan) men om man byter plats blir det rätt med kakellinjerna
lutar åt att vi struntar i linjerna och sätter det som vi vill ha det…
/U
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Gjorde ett klassiskt talmeterfel med öppna hyllan, det är därför den är exakt 10 cm lägre än skåpet
Var kanske lite orättvis ovan, även jag hade svårt att förstå om det är viktigt att skåpen linjerar med kaklet, vi vill ha öppna hyllan till höger (som bilderna ovan) men om man byter plats blir det rätt med kakellinjerna
Logga in
Skapa konto
lutar åt att vi struntar i linjerna och sätter det som vi vill ha det…
/U
Lött ihop en tretrådig liten kabel i pedalerna till en Logitech ratt åt yngsta sonen.
Han skulle justera motståndet i pedalerna och lyckades klämma av kabeln, fick en kram för besväret.
Kom sms med foto på "olyckan" när jag var på väg från jobbet..
Han skulle justera motståndet i pedalerna och lyckades klämma av kabeln, fick en kram för besväret.
Logga in
Skapa konto
Kom sms med foto på "olyckan" när jag var på väg från jobbet..
Redigerat:
Fick upp ett litet nattduksbord jag byggde åt sambon i helgen. Är inte helt nöjd med slipningen och finishen, men det var bra övning att få limma ekpanel! Nu ska jag bara göra en utdragbar låda också...
Stal större delen av designen härifrån.
Stal större delen av designen härifrån.
Förvärmer Du sågen innan morgonens första start?palbin skrev:Jag har byggt en liten grej för mha lufttryck felsöka motor-
såg mha fotcykelpump med manometer - se här
[bild]
man skuvar i grejen i sågens tändstifthål (efter att först ha
avlägsnat tändstiftet givetvis ... annars går det inte ...) - på
en motorsåg med avgasporten och förgasarens anslutning
till insuget spärrade tex mha lämpligt tillskurna bitar av gam-
mal cykelslang eller dylikt - jag gjorde så här på en av mina
346xp som tog så mkt tjyvluft någonstans att den så gott
som upphört fungera
[bild]
varvid jag fann att det var plastinsuget (distansen mellan
förgasare och cylinderinsug) som läckte (på äldre 346xp
var detta ett välkänt problem - men detta är en nyare där
plastinsuget är säkrat med stålklämma så detta ej skall
hända ...) - den hade tydligen vibrerat - ja inte loss - för
det kan den knappast pga ovannämnda stålklämma och
mothåll i sågchassit mm - men snanare så den en aning
separerat sig i sina fyra (?) beståndsdelar - måste det ha
varit - jag kunde i vart fall ta bort den från sågen - demon-
tera den i sina delar - samt återmontera/återpassa den på
sågen - trycktesta igen och fann sågen tät - varefter jag
monterade på förgasare, ljudburk, svärd, kedja mm och
sågen går hur bra som ... .
Jag har väldigt många sågar för väldigt många piengar - så
jag har beställt profisionell utrusting för tryck, vacuum och
kompressionstest med accecoirer - men det var ändå roligt
kunna göra det helt själv med helt hemmagjorda grejor en
gång först - gör väl att man uppskattar proffsgrejorna lite
mera kanske ...
I vilket fall belönade jag sågen för ha stått ut med mitt ama-
törmekande med ett nytt Sugihara-svärd och ny kedja varef-
ter den såg glad ut - se här
[bild]
PS. Ja jag trycktestade förgasaren någon dag innan - oxå
mha cykelpump - för finna den tät (den kan ha söndriga
packningar på över- eller undersida) - innan jag byggde
tändstifthåladaptorn - se här
[bild]
Det går långsamt framåt med arbetsbordet/verktygsförvaringen. Har fått till tre hyllor för systainer och sedan blir det en större låda längst ner för mina avvikande verktyg. Fick användning av 3D-skrivaren för clips till systainerlåsning.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Snyggt, vi har letat sängbord i flera år nu utan att lyckas . Har du bara limmat eller är den kexad också som det görs på youtube-klippet?LoweW skrev:
Tack! Sambon kände nog att det fanns risk att det skulle bli samma för oss så hon låg på och tjatademexitegel skrev:
Kexad också, men bara med vanliga kex. Hade vart ballt med de som han använder men för priset känns det inte värt det för mig.
Ja, satte nästan kaffet i vrångstrupen när jag såg priset på de han använde .
Har ju ingen kexfräs och vettiga verkar ju kosta en bra slant. Funderar på om det går att fräsa med en djup skivnotfräs istället?
Har ju ingen kexfräs och vettiga verkar ju kosta en bra slant. Funderar på om det går att fräsa med en djup skivnotfräs istället?
Går även bra att göra en ”internal spline” eller vad man nu vill kalla det på svenska. Jag har lådor med 45 graders hörn som jag gjort ett längsgående spår med bordssågen och sen satt en ”spline”, ”shim”, passbit eller vad man nu vill kalla det. Lika bred som en klinga. Började sågspåret lite innanför framsidan och sen hela vägen ut till baksidan - den syns ju ändå inte.mexitegel skrev: