3 395 895 läst · 18 265 svar
3396k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Knåpat ihop ett tråg till min Tormek, inte vackert, men verkar funka ganska bra.
Ingen som har nåt alternativ till Tormeks dyra antirostvätska?
Nu ska jag bara lära mej att slipa med diamantsten, ett ögablink av ouppmärksamhet o du har ett jack i eggen, får träna på nårt skräp.
Ingen som har nåt alternativ till Tormeks dyra antirostvätska?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu ska jag bara lära mej att slipa med diamantsten, ett ögablink av ouppmärksamhet o du har ett jack i eggen, får träna på nårt skräp.
Redigerat:
En ren arbetsmaskin som sagt.nanowire skrev:
Som av en ”slump” passar en XXL systainer där bak
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har en morfar som samlar på allt han kommer över och för några år sedan fick jag fyra stycken tjocka ekplankor som kom från bygdens allmänna tvätteri & mangel som lades ner för ~100 år sedan.
Idag fick jag tummen ur och sågade & limmade skönheterna på plats!
Finishen är 100 år gammal såpa & tvättvatten som är svår att återskapa, så lät den vara
Finishen är 100 år gammal såpa & tvättvatten som är svår att återskapa, så lät den vara
Redigerat:
Kulturgärning!LoweW skrev:Har en morfar som samlar på allt han kommer över och för några år sedan fick jag fyra stycken tjocka ekplankor som kom från bygdens allmänna tvätteri & mangel som lades ner för ~100 år sedan.
Har länge velat ha en sten med husnumret men inte fått tummen ur. Men fick nyligen fatt i en passande sten från min bror så nu tog jag tag i det.
Körde konturerna med vinkelslip och ska få fatt i en pikmejsel på jobbet för att få ytan i siffrorna lite ojämnare så att färgen fäster bättre. Sen blir siffrorna svarta och resten av stenen vit. Någon som har ett förslag på färg och primer som fäster bra på natursten?
Körde konturerna med vinkelslip och ska få fatt i en pikmejsel på jobbet för att få ytan i siffrorna lite ojämnare så att färgen fäster bättre. Sen blir siffrorna svarta och resten av stenen vit. Någon som har ett förslag på färg och primer som fäster bra på natursten?
Logga in
Skapa konto
Hammarlack ger fin yta och fäster bra på sten.P Prodigys skrev:Har länge velat ha en sten med husnumret men inte fått tummen ur. Men fick nyligen fatt i en passande sten från min bror så nu tog jag tag i det.
Körde konturerna med vinkelslip och ska få fatt i en pikmejsel på jobbet för att få ytan i siffrorna lite ojämnare så att färgen fäster bättre. Sen blir siffrorna svarta och resten av stenen vit. Någon som har ett förslag på färg och primer som fäster bra på natursten?[bild]
Vill du ha lite mattare så har jag spilt linoljefärg på en stenplatta, det sitter som berget.
Köpte mig en liten 1kg rulle med rostfri tråd till min MIG/MAG-svets för en tid sedan och funderade på vart jag skulle göra av den när den inte används.
Idag fick jag tillverkat ett fäste så den också kan sitta bakom luckan i svetsen.
Nu är det även lackat och sen ska jag komplettera med några brickor och en vingmutter.
Idag fick jag tillverkat ett fäste så den också kan sitta bakom luckan i svetsen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu är det även lackat och sen ska jag komplettera med några brickor och en vingmutter.
Logga in
Skapa konto
Allt från pincett och mikrometer till pelarborren och skruvdragare har fått jobba ikväll. Tillräckligt testmonterat för att kunna färdigställa resten. Firades med att kapsylöppnaren har fått jobba.
Nu ska det bara beställas hem lite Loctite 603 eller 638. Har 0.05mm skillnad i dia på hålen och ”axlarna”.
Gått igenom lite centraler jag fångade upp på väg till återvinning. Totalt 60 dvärgbrytare, plus ett par trippelbrytare, JFBer (mest enfas, men ett par trefas), huvudbrytare och några kapslingar i tillräckligt bra skick för att spara. Det mesta Hager, men även Schneider, AEG och Vynckier. Dessutom några längre bitar 6mm2-kabel i diverse färger, fasskenor etc. Kan nog bli åtminstone en gratis central av detta i framtiden.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto