3 457 116 läst · 18 496 svar
3457k läst
18,5k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Hej, nu ska klippet ha ljud. Märkligt att det inte kom med på första uppladdningen!
Verktygstokig
· Halland
· 7 617 inlägg
Cad är väl ett verktyg? Jag har använt det för att fundera ut hur reparationen bör gå till på kolvarna och detta är en kandidat, har tid att tänka på det då jag väntar på ny stång och tätningar.
Den nya kolven blir i flera delar. Jag tänker en konisk inpassning är självcentrerande. En skruv i mitten, M10 insex tänker jag så håller ihop delarna, sedan ett "topplock" som skruvas på, detta blir i rostfritt tänker jag så det ska hålla och inte rosta. Kanske täta med en hemmagjord tätning i bladmässing, eller bara Hylomar direkt.
Den nya kolven blir i flera delar. Jag tänker en konisk inpassning är självcentrerande. En skruv i mitten, M10 insex tänker jag så håller ihop delarna, sedan ett "topplock" som skruvas på, detta blir i rostfritt tänker jag så det ska hålla och inte rosta. Kanske täta med en hemmagjord tätning i bladmässing, eller bara Hylomar direkt.
Satt upp en ”floating shelf” jag sågade ut & svetsade ihop för ~5 år sedan.
Bättre sent än aldrig
Bättre sent än aldrig
Försökt öva på att göra laxstjärtsförband (och gjorde lite jiggar att använda med bandsågen)… behöver nog öva mer och slipa stämjärnen.
Den låter vara fint när den är uppe i varv, kanske inte ska bry mig egentligen?Frustrator skrev:
Prövade att vrida runt motorn förhand, är det gnisslande ljudet något problem ? (försökte smörja med crc 5-56 utan att det blev någon skillnad, vilket syns på videon)
Troligtvis behöver du byta lager på motorn.B Baas Henry skrev:
Idag har jag snabb-byggt mig ett fräsbord av spillbitar som jag hade liggande. Funkade över förväntan men förbättringsområdena är många .
Under tiden gick 3D-skrivaren varm för att tillverka en borrjigg för det pågående garderobsbygget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Under tiden gick 3D-skrivaren varm för att tillverka en borrjigg för det pågående garderobsbygget.
Logga in
Skapa konto
Mekat med snöskoter och installerat en uppvärmd mobilhållare/handskfack. BRPs tillbehör är inte direkt gratis men som jag ser det har jag tjänat in det flera gånger om genom att montera själv isf att lämna på verkstad
Vi får se om allt exploderar när jag kör då jag handdrog skruvarna som var specade till 1,75+-0,25 Nm
Vi får se om allt exploderar när jag kör då jag handdrog skruvarna som var specade till 1,75+-0,25 Nm
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
En liten whisky sådär på måndagsförmiddagen gör ju alltid mekandet lite roligarenanowire skrev:Mekat med snöskoter och installerat en uppvärmd mobilhållare/handskfack. BRPs tillbehör är inte direkt gratis men som jag ser det har jag tjänat in det flera gånger om genom att montera själv isf att lämna på verkstad