Inga bilder på maskinerna men har tillverkat monteringsjigg för påbyggnaden av garderober och ”torrkört” denna. Planen är att börja sätta plugg i morgon.

11 enheter ska det bli.

Träskivor fastklämda med en skruvtving, IRWIN QUICK-GRIP, och blå plastkilar i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
Thunderdoome Design krånglar till...
Gjorde i början av vintern ett gäng isskrapor av 6mm Macrolon som blev över efter ett jobb.
Hög av vita pappersark med röd linje, på trähylla, synlig tjocklek, kontorsmaterial, lätt oordning, arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har haft en i bilen som hållit skärpan hela vintern. Med rätt press lämnar den rutan som om den var nytvättad. Nackdel dock. Skrapan är något styvare än vad som är bekvämt. För att få perfekt resultat måste den hållas med ett finger som press längst ut i hörnen.
Jag som numera saknar ett pekfinger på högerhanden har problem med räckvidden. Blev nödvändigt att väcka Thunderdoome för att utveckla användarvänligheten i morse.

Delade upp en skrapa i två smala delar. Gjorde en gaffel i 12mm plyfa. Fäster skrapan med brickor emellan med genomgående skruv. Skivmuttrar för att göra det enkelt att vända när en kant börjar bli slö.
Verktyg och tillbehör på snickeribänk; borr, slipmaskin, skruvar, klemmor och trädelar. Arbetsyta med pågående projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Får se i morgon bitti om det fungerar.
Trähandtag, plexiglasstycken, skruvar, borrade hål i arbetsbänk, snickeri eller verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Vet att det finns grejer att köpa. Bara så mycket tristare.)

Mvh Findus
 
  • Gilla
Dilato och 14 till
  • Laddar…
A
Den där tryckluftstrimmern känner man igen. Jag arbetade en gång i tiden på anrika Klaessons möbler i fjugesta, där gick de varma. Uuuiioouh, uiiooh!
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Har turen att ingen annan på snick förstår storheten. Får ha den hängande bland mina verktyg så den är alltid redo.
Brandsläckare monterad på plywoodvägg, omgiven av skrivna anteckningar och träskruvar i hyllfack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hänger på anteckningsväggen...

Mvh Findus
 
  • Gilla
Mange_64 och 1 till
  • Laddar…
Som avkoppling händer det att jag tittar på Youtubers som snickrar, men jag har kriterier.

Vinjetter vill jag inte se. Inte heller några ansikten i eller höra någon snacka. Musik... noo... Eller uppspeedade delar.
Realtid i tystnad. Möjligen med mysigt maskinbuller. Det vill jag se.
Då går det att följa hur arbetet verkligen går till.

Tänker att jag borde föregå med gott exempel. Några spillbitar...
Träplatta med två metallklämmor, trähandtag, konstruktionsverktyg, arbetsbänk, snickeri, hantverk, verkstadsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

fick bli en ram med justerbar vinkel på en platta.
Trähantverksprojekt i skruvstäd; laminering eller konstruktion; verktyg och träspån synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avancerade komponenter (en rem och ett snöre) gör det möjligt att fästa plattan stabilt på bröstet.
En person bär en hemmagjord smartphonehållare runt halsen gjord av trä och plastband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter några försök kunde denna film tas med min iPhone i hållaren.

Händer som arbetar... är det inte underbart.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Dilato och 25 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Som avkoppling händer det att jag tittar på Youtubers som snickrar, men jag har kriterier.

Vinjetter vill jag inte se. Inte heller några ansikten i eller höra någon snacka. Musik... noo... Eller uppspeedade delar.
Realtid i tystnad. Möjligen med mysigt maskinbuller. Det vill jag se.
Då går det att följa hur arbetet verkligen går till.

Tänker att jag borde föregå med gott exempel. Några spillbitar...
[bild]
fick bli en ram med justerbar vinkel på en platta.
[bild]
Avancerade komponenter (en rem och ett snöre) gör det möjligt att fästa plattan stabilt på bröstet.
[bild]
Efter några försök kunde denna film tas med min iPhone i hållaren.
[video]
Händer som arbetar... är det inte underbart.

Mvh Findus
Härligt att få se en frånsie;) Håller med till fullo för övrigt(y)
 
galento
Har plockat lite med en Jonsered såg som
har dålig puls till förgasaren.

Närbild på röd motor, troligen totaktsmotor, förgasare syns utan luftfilter, mekaniska detaljer, metall, verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Som avkoppling händer det att jag tittar på Youtubers som snickrar, men jag har kriterier.

Vinjetter vill jag inte se. Inte heller några ansikten i eller höra någon snacka. Musik... noo... Eller uppspeedade delar.
Realtid i tystnad. Möjligen med mysigt maskinbuller. Det vill jag se.
Då går det att följa hur arbetet verkligen går till.

Tänker att jag borde föregå med gott exempel. Några spillbitar...
[bild]
fick bli en ram med justerbar vinkel på en platta.
[bild]
Avancerade komponenter (en rem och ett snöre) gör det möjligt att fästa plattan stabilt på bröstet.
[bild]
Efter några försök kunde denna film tas med min iPhone i hållaren.
[video]
Händer som arbetar... är det inte underbart.

Mvh Findus
Kul:), då har du väl hittat till Ishitani på Youtube? Inte mkt bullshit där, bara lite musik i slutet.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
@ClasseClas
Jodå. Tittar på Ishitani. Kan med sorg meddela att det finns klipp med snabbvisning :cry:.
Så jag kan inte längre ha honom som exempel på nonsensfri kanal:geek:.
Mvh Findus
 
A
Efter lång och trogen tjänst tröttnade min kexmaskin efter sträckkörning i nga timmar. Stendöd. Rev isär den för att kolla kolen, tyckte de såg ok ut OCH den gick igen efter det, men sedan blev det fyrverkeri. Fan också, hoppas verkligen att det går att fixa. Just de här finns inte längre:(
Bordscirkelsåg och sågblad på mörkblå arbetsyta med sågspån. DeWalt märke, verktyg med sladd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elverktyg med sågklinga på blåarbetsbänk, kablar, metallspån, verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Lintto1 och 3 till
  • Laddar…
Tog bara 12 år..dvs den tid jag bott i huset..men nu funkar ringklockan för första gången.


Återstår bara att snygga till lite..
Bränt eluttag på vägg, skadade kablar, mönstrad tapet, farligt elektriskt fel, behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett öppet eluttag på väggen med exponerade kablar och komponenter mot ett mönstrat bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Tog bara 12 år..dvs den tid jag bott i huset..men nu funkar ringklockan för första gången.


Återstår bara att snygga till lite..
[bild] [bild]
Ett bra projekt varar länge! Tolv år är väl inget — efter tjugo år i vårt hus finns det fortfarande grejer som skulle gjorts under de första åren här men ännu inte påbörjats. ;)

Fira med en whisky; själv ska jag åka och köpa en alkis-jameson bara för att... :D
//Ronnie
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Tog bara 12 år..dvs den tid jag bott i huset..men nu funkar ringklockan för första gången.


Återstår bara att snygga till lite..
[bild] [bild]
Gillar kabel"klamringen" , böjen genialt utförd genom att vända kabeln
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
BengtH BengtH skrev:
Gillar kabel"klamringen" , böjen genialt utförd genom att vända kabeln
Föregående ägare var hobbyelektriker. Finns många fina lösningar vad gäller elen i det här huset..
 
  • Gilla
Kennie91 och 1 till
  • Laddar…
Ett sätt att göra en hård putskloss.
Två träbitar limmade ihop med sandpapper mot en ljus träbakgrund. Konstruktionsarbete eller hantverksprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En träblock med slipplatta och skruvar på vit bakgrund. Verktyg för slipning eller polering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Findus

_________________________________
PS. FAKTARUTA
En hård putskloss använder man när en
ojämnhet skall slipas bort med mindre
påverkan på ytor runtomkring. DS
__________________________________
 
Redigerat:
  • Gilla
Kromo och 31 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.