3 472 027 läst · 18 520 svar
3472k läst
18,5k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Förlängt timmerbankarna på timmerdoningen som jag drar efter skotern. Längden på var och en är nu 165 cm.
Återställer med originalstakar när hemliga uppdraget är klart.
Den mer än 55 år gamla Loke Mig 150
migsvetsen funkar riktigt bra, sen jag bytte trådledare för andra gången.
För ca 35 år sedan bytte jag ett helt gäng transistorer i elektroniken, efter en ljudlig smäll. Blev även byte av slangpaket.
Svetsen har följt mig sen tonåren. Min far köpte den inklusive två tuber på en auktion hos en kursad bilhandlare.
Det blev även en större bildomkraft. Fortfarande i drift.
Många konstruktioner har det blivit genom åren, förutom bilrostlagande.
För att anknyta till detta forum.
En större rökstos till en Jötul Peis 17A braskamininsats, som jag murade en typ öppens runt, av egen konstruktion.
Huset med spis finns kvar dock inte i min ägo.
Byggt bl a en miniskoter och en mintraktor åt barnen.
Återställer med originalstakar när hemliga uppdraget är klart.
Den mer än 55 år gamla Loke Mig 150
migsvetsen funkar riktigt bra, sen jag bytte trådledare för andra gången.
För ca 35 år sedan bytte jag ett helt gäng transistorer i elektroniken, efter en ljudlig smäll. Blev även byte av slangpaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svetsen har följt mig sen tonåren. Min far köpte den inklusive två tuber på en auktion hos en kursad bilhandlare.
Det blev även en större bildomkraft. Fortfarande i drift.
Många konstruktioner har det blivit genom åren, förutom bilrostlagande.
För att anknyta till detta forum.
En större rökstos till en Jötul Peis 17A braskamininsats, som jag murade en typ öppens runt, av egen konstruktion.
Huset med spis finns kvar dock inte i min ägo.
Byggt bl a en miniskoter och en mintraktor åt barnen.
Redigerat:
För några år sen blev det även en Tig, då jag gillar att pyssla med rostfritt.
Gick kvällskurser i svetsning under två år. Detta för typ 10 år sen. Fick fullt betyg i alla svetstekniker
Riktigt kul och många egna projekt blev det.
Rekommenderas!
Dock har jag inte lönejobbat som svetsare... Haft mycket annat för mig.
Bl a som ställningsbyggare under två år i ungdomen, tills jag ramlade ned. Klarade mig, men slutade samma dag. Fick mig en törn och lite insikt.
Byggde på massaindustrier, gasrigg och Kärnkraftverket Ringhals. Ofta på höga höjder utan säkerhetslinor, så som i dag.
- Byggt peke, badbrygga, grabbräcke ovan sprayhood mm i rostfritt till min Albin Cumulus segelbåt.
Sålde reportage om dessa till en tidning, så det gick ihop.
Numer pensionär... Seglat i 15 år på Vänern.... Kanske blir det en husbil vad det lider.
Ja, jobb då? Dryga 30 år på Gymnasieskola, var väl den längsta sysselsättningen.
Gick kvällskurser i svetsning under två år. Detta för typ 10 år sen. Fick fullt betyg i alla svetstekniker
Riktigt kul och många egna projekt blev det.
Rekommenderas!
Dock har jag inte lönejobbat som svetsare... Haft mycket annat för mig.
Bl a som ställningsbyggare under två år i ungdomen, tills jag ramlade ned. Klarade mig, men slutade samma dag. Fick mig en törn och lite insikt.
Byggde på massaindustrier, gasrigg och Kärnkraftverket Ringhals. Ofta på höga höjder utan säkerhetslinor, så som i dag.
- Byggt peke, badbrygga, grabbräcke ovan sprayhood mm i rostfritt till min Albin Cumulus segelbåt.
Sålde reportage om dessa till en tidning, så det gick ihop.
Numer pensionär... Seglat i 15 år på Vänern.... Kanske blir det en husbil vad det lider.
Ja, jobb då? Dryga 30 år på Gymnasieskola, var väl den längsta sysselsättningen.
Redigerat:
Senaste objektet:
La inget jobb på finsvetsande.
Funktionen var denna gång viktigast.
Byggt av 3 mm rundvalsad plåt.
Hålet skars upp med skärbrännare.
La inget jobb på finsvetsande.
Funktionen var denna gång viktigast.
Byggt av 3 mm rundvalsad plåt.
Hålet skars upp med skärbrännare.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 262 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 262 inlägg
B badtastex skrev:
Jaha, jag trodde det var en barnstol.
https://digitaltmuseum.se/021028561057/stol
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 905 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 905 inlägg
Idag har maskinerna fått jobba, Detta är min första vända kl 5 i morse, när jag sedan kom hem från jobbet lite före 18 var det bara att börja om från början - och då är det ändå någon av grannarna som tagit själva vägen (det ni ser är min egen infart) med snöslunga under dagen…
/U
/U
Verktygstokig
· Halland
· 7 621 inlägg
Logga in
Skapa konto
Just the floor.
About the tool. CAT milling machine. Available in Jula. When it comes to utilisation, it's a monster. Over 2kW, good range of 6, 8 and 12 mm tools. The problem for me is the cable - it could be longer and softer. This disadvantage applies to all CAT tools.