3 396 101 läst · 18 266 svar
3396k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Nästa moment är att klyva allt över 5".
Använder Fiskars klyvyka (går fortast) och en större hydraulisk klyv.
Rätt rolig faktiskt.
Ved värmer flera gånger, till skillnad mot t ex el, olja, gas mm.
Använder Fiskars klyvyka (går fortast) och en större hydraulisk klyv.
Rätt rolig faktiskt.
Ved värmer flera gånger, till skillnad mot t ex el, olja, gas mm.
Redigerat:
För ett par veckor sedan skulle jag räta ut min fasadflagga på balkongen och jag hörde hur fästet knäcktes.
Tog hem skruvdragaren från båten och bytte ut fästet. Minns när jag skruvade fast det för hand...
Byter ut min fasadflagga varje år och då ingår ju fäste och "flaggstång" så har några på lager!
Tog hem skruvdragaren från båten och bytte ut fästet. Minns när jag skruvade fast det för hand...
Byter ut min fasadflagga varje år och då ingår ju fäste och "flaggstång" så har några på lager!
Det låter som tveksam kvalitet på fasadflaggorna.J Jernhand skrev:För ett par veckor sedan skulle jag räta ut min fasadflagga på balkongen och jag hörde hur fästet knäcktes.
Ja, de bleks otroligt snabbt när de hänger ute 24/7 dessutom blåser de sönder i sömmen.Ursviken skrev:
Men de kostar bara 40 kr. Har testat både från Biltema, Ullared och ICA.
Båtflaggan, som också är en övervintrad fasadflagga från 90-talet, har hängt med år ut och år in och har fortfarande inte bleknat, men den tas in när skepparen lämnar båten.
Mina fasadflaggor hemmavid och i fritidshuset har nog varit med i 15 år i alla fall. Inte nämnvärt blekta och cirka 150 kr i inköpspris. Fästen i rostfritt stål målade i fasadens färg. Kör på landskapsvapnet så de är ifrån de lokala byggvaruhusen.J Jernhand skrev:Ja, de bleks otroligt snabbt när de hänger ute 24/7 dessutom blåser de sönder i sömmen.
Båtflaggan, som också är en övervintrad fasadflagga från 90-talet, har hängt med år ut och år in och har fortfarande inte bleknat, men den tas in när skepparen lämnar båten.
Redigerat:
Vägrar köpa/betala för skräp. Så när lokalt inköpta fasadflaggan vissnat på under året Googlade jag på "bästa fasadflaggan" eller nått och beställde. Nu 3-5år senare håller den finfint. Kronan Sweden står det på flaggan. (modell förstor, jag vet)J Jernhand skrev:Ja, de bleks otroligt snabbt när de hänger ute 24/7 dessutom blåser de sönder i sömmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Började slipa skrovet på båten idag med en Black & Decker KA197 som jag fått.
Satte fast pappret med kardborre och satte igång att slipa, den fungerar mycket bättre än den hoppiga gula slipmaskinen från ÖB som min pappa köpte för 10 år sedan.
När jag skulle byta papper märkte jag att kardborrefästet började lossna i kanterna så jag drog försiktigt bort slippappret, men jag hann en meter innan allt ramlade av. Så jag fick fortsätta med min slipmus från bosch.
Jag har köpt både spraylim och kardborreband så nu återstår att se vilken metod som är bäst för att reparera maskinen.
Någon påstod att man kan sätta dit kardborreband istället för kardborrefästet. En annan sa att spraylim brukar fungera. Antar att man pressar fast den med en tving under natten?
Går givetvis att köra med "spännarmarna" istället, men ändå...
Satte fast pappret med kardborre och satte igång att slipa, den fungerar mycket bättre än den hoppiga gula slipmaskinen från ÖB som min pappa köpte för 10 år sedan.
När jag skulle byta papper märkte jag att kardborrefästet började lossna i kanterna så jag drog försiktigt bort slippappret, men jag hann en meter innan allt ramlade av. Så jag fick fortsätta med min slipmus från bosch.
Jag har köpt både spraylim och kardborreband så nu återstår att se vilken metod som är bäst för att reparera maskinen.
Någon påstod att man kan sätta dit kardborreband istället för kardborrefästet. En annan sa att spraylim brukar fungera. Antar att man pressar fast den med en tving under natten?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fäst med smältlim! Spraylim tror jag inte alls på.J Jernhand skrev:Började slipa skrovet på båten idag med en Black & Decker KA197 som jag fått.
[bild]