Nästa moment är att klyva allt över 5".
Använder Fiskars klyvyka (går fortast) och en större hydraulisk klyv.
Rätt rolig faktiskt.

Ved värmer flera gånger, till skillnad mot t ex el, olja, gas mm.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
T
P Pysslarn skrev:
Du kan nog lugnt tipsa här — § 6.2 i forumreglerna:

"Det är inte heller tillåtet att hylla, tipsa om ett företag, en produkt eller tjänst förrän man har gjort 50 inlägg i forumet alternativt har varit medlem mer än ett år. Denna regel har vi för att undvika dold reklam." :)

//Ronnie
Är du säker på att @findus42 uppfyller de villkoren....?
:crysmile:
 
  • Haha
Pysslarn
  • Laddar…
Krupit till korset. Efter majoriteten av alla hål urtagna skaffar jag äntligen bättre verktyg :sweat: Trähantverk, verkstad, hålsåg, träspån, borr, tänger, utskurna cirkeldelar, oorganiserat, skapande, arbetsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktyg för håltagning i trä, blå mall, person håller, borr och verktyg utspridda, arbetsbänk, gör-det-själv-projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alltgår och 6 till
  • Laddar…
Kök under renovering med spis, verktyg, skruvar, träskiva och isolering synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ohchips och 1 till
  • Laddar…
För ett par veckor sedan skulle jag räta ut min fasadflagga på balkongen och jag hörde hur fästet knäcktes.
Tog hem skruvdragaren från båten och bytte ut fästet. Minns när jag skruvade fast det för hand...

Byter ut min fasadflagga varje år och då ingår ju fäste och "flaggstång" så har några på lager!
 
  • Vit rörklämma fästad på grå texturerad yttervägg, detaljerad närbild, två skruvar, dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
J Jernhand skrev:
För ett par veckor sedan skulle jag räta ut min fasadflagga på balkongen och jag hörde hur fästet knäcktes.
Tog hem skruvdragaren från båten och bytte ut fästet. Minns när jag skruvade fast det för hand...

Byter ut min fasadflagga varje år och då ingår ju fäste och "flaggstång" så har några på lager!
Det låter som tveksam kvalitet på fasadflaggorna.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Ursviken Ursviken skrev:
Det låter som tveksam kvalitet på fasadflaggorna.
Ja, de bleks otroligt snabbt när de hänger ute 24/7 dessutom blåser de sönder i sömmen.
Men de kostar bara 40 kr. Har testat både från Biltema, Ullared och ICA.

Båtflaggan, som också är en övervintrad fasadflagga från 90-talet, har hängt med år ut och år in och har fortfarande inte bleknat, men den tas in när skepparen lämnar båten.
 
Ny spån- och gnistfång till bandsliparna. Allt verkar stanna i hinken (som har vatten i botten)
 
  • Gilla
hobbs och 15 till
  • Laddar…
J Jernhand skrev:
Ja, de bleks otroligt snabbt när de hänger ute 24/7 dessutom blåser de sönder i sömmen.
Men de kostar bara 40 kr. Har testat både från Biltema, Ullared och ICA.

Båtflaggan, som också är en övervintrad fasadflagga från 90-talet, har hängt med år ut och år in och har fortfarande inte bleknat, men den tas in när skepparen lämnar båten.
Mina fasadflaggor hemmavid och i fritidshuset har nog varit med i 15 år i alla fall. Inte nämnvärt blekta och cirka 150 kr i inköpspris. Fästen i rostfritt stål målade i fasadens färg. Kör på landskapsvapnet så de är ifrån de lokala byggvaruhusen.
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Fästet har större betydelse än flaggan;)
 
LoweW
Känslan när dagsordningen övergår till att fixa med bestickslådor, ställa in robotdammsugaren etc från att ha klinkat badrum, bytt syll etc är obeskrivlig :love:
 
  • Välorganiserad kökslåda med bestick, redskap, skärbräda och rivjärn på träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 13 till
  • Laddar…
J Jernhand skrev:
Ja, de bleks otroligt snabbt när de hänger ute 24/7 dessutom blåser de sönder i sömmen.
Men de kostar bara 40 kr. Har testat både från Biltema, Ullared och ICA.

Båtflaggan, som också är en övervintrad fasadflagga från 90-talet, har hängt med år ut och år in och har fortfarande inte bleknat, men den tas in när skepparen lämnar båten.
Vägrar köpa/betala för skräp. Så när lokalt inköpta fasadflaggan vissnat på under året Googlade jag på "bästa fasadflaggan" eller nått och beställde. Nu 3-5år senare håller den finfint. Kronan Sweden står det på flaggan. (modell förstor, jag vet)

Snöig veranda, svenska flaggan, klarblå himmel, vinterdag, öppet fält, några fåglar, skogsbryn i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hobbs och 4 till
  • Laddar…
Började slipa skrovet på båten idag med en Black & Decker KA197 som jag fått.
Satte fast pappret med kardborre och satte igång att slipa, den fungerar mycket bättre än den hoppiga gula slipmaskinen från ÖB som min pappa köpte för 10 år sedan.

När jag skulle byta papper märkte jag att kardborrefästet började lossna i kanterna så jag drog försiktigt bort slippappret, men jag hann en meter innan allt ramlade av. Så jag fick fortsätta med min slipmus från bosch.

Jag har köpt både spraylim och kardborreband så nu återstår att se vilken metod som är bäst för att reparera maskinen.

Någon påstod att man kan sätta dit kardborreband istället för kardborrefästet. En annan sa att spraylim brukar fungera. Antar att man pressar fast den med en tving under natten?

Går givetvis att köra med "spännarmarna" istället, men ändå...

En hand håller en orange Black & Decker slipmaskin utomhus nära en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
AXS
J Jernhand skrev:
Började slipa skrovet på båten idag med en Black & Decker KA197 som jag fått.
Satte fast pappret med kardborre och satte igång att slipa, den fungerar mycket bättre än den hoppiga gula slipmaskinen från ÖB som min pappa köpte för 10 år sedan.

När jag skulle byta papper märkte jag att kardborrefästet började lossna i kanterna så jag drog försiktigt bort slippappret, men jag hann en meter innan allt ramlade av. Så jag fick fortsätta med min slipmus från bosch.

Jag har köpt både spraylim och kardborreband så nu återstår att se vilken metod som är bäst för att reparera maskinen.

Någon påstod att man kan sätta dit kardborreband istället för kardborrefästet. En annan sa att spraylim brukar fungera. Antar att man pressar fast den med en tving under natten?

Går givetvis att köra med "spännarmarna" istället, men ändå...

[bild]
Fäst med smältlim! Spraylim tror jag inte alls på.
 
Plattan blir ju varm när man slipar, så smältlim funkar dåligt.
 
  • Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.