3 454 928 läst · 18 490 svar
3455k läst
18,5k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Verktygstokig
· Norrbotten
· 840 inlägg
Nya fläktmotorn kom idag. Visste på förhand att kabelkontaktorn inte var samma men att det bara skulle vara att byta ut och sätta den gamla kabelhärvan på den nya motorn.
Gjorde det men kortslutningen kvarstår. Efter en timmes felsökning så finner jag att kontakten mot motorn kortsluter, när man fräser på 220V . Vid lägre spänningar så händer ingenting. Nå det blev en timmes lödning och krympslangande för att modifiera den nya kabelhärvan för att passa med den gamla... Nu är det bara provkörning kvar. Wish me luck.
Gjorde det men kortslutningen kvarstår. Efter en timmes felsökning så finner jag att kontakten mot motorn kortsluter, när man fräser på 220V . Vid lägre spänningar så händer ingenting. Nå det blev en timmes lödning och krympslangande för att modifiera den nya kabelhärvan för att passa med den gamla... Nu är det bara provkörning kvar. Wish me luck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra jobbat! Vad är det för fläkt? Ser väldig "industrirobust" ut i jämförelse med "normal" konsumentelektronik.Cheesen skrev:Nya fläktmotorn kom idag. Visste på förhand att kabelkontaktorn inte var samma men att det bara skulle vara att byta ut och sätta den gamla kabelhärvan på den nya motorn.
Gjorde det men kortslutningen kvarstår. Efter en timmes felsökning så finner jag att kontakten mot motorn kortsluter, när man fräser på 220V . Vid lägre spänningar så händer ingenting. Nå det blev en timmes lödning och krympslangande för att modifiera den nya kabelhärvan för att passa med den gamla... Nu är det bara provkörning kvar. Wish me luck.[bild] [bild] [bild]
Tror även jag läste det inlägget, men det inte heller där vad det är för tillverkare/modell, eller är det jag som är för trött för att läsa?Cheesen skrev:
För att inte vara HELT ot har jag använt lödstationen för att bygga och utvärdera lite testutrustning. Dock inte fotat något...
Det är en Systemair. Och nej jag är inte helt nöjd med den.J JFrisk skrev:
Verktygstokig
· gotland
· 454 inlägg
Vackert! Kan du beskriva lite mer hur du gick tillväga? Var kommer kroken ifrån, och hur fäste du den?M Mickebandsåg skrev:
Verktygstokig
· gotland
· 454 inlägg
Alldeles riktigt är det en krok till T18/TDC @richardtenggrenmattiasp skrev:
Festool art 10026021
Bände ur orginal clipsen OBS de skall vara stängda/infällda OBS
Jag fick knacka ihop klackarna lite på T18 kroken för att det skulle passa riktigt bra men det kommer ge sig när du/ni ser infästningen i maskinen
Min prototyp är med gängstång raktigenom maskinen men skall snygga till lösningen "snart"
Plockar isär den gamla högtryckstvätten jag köpte
Motorn bort:
Tömt den gamla oljan och sköljt med mineralterpentin.
Plockar isär cylindrarna:
Tog isär cylindern bedvid och ungefär likadant där
Båda verkar ha rostat i mitten. Det är också hål i mitten men dom ska vara där. Osäker om detta påverkar funktionen eller ej eller om det betyder pumpen är kaputt.
Kolvarna ser ut att ha nån beläggning som släppt, nån plättering kanske som skulle ge rostskydd. Undrar vad dom är tillverkade av... Om det eventuellt skulle gå att svarva nya själv om det skulle behövas.
Själva cylindertopparna såg väl ganska OK ut dock.
Motorn bort:
Tömt den gamla oljan och sköljt med mineralterpentin.
Plockar isär cylindrarna:
Tog isär cylindern bedvid och ungefär likadant där
Båda verkar ha rostat i mitten. Det är också hål i mitten men dom ska vara där. Osäker om detta påverkar funktionen eller ej eller om det betyder pumpen är kaputt.
Kolvarna ser ut att ha nån beläggning som släppt, nån plättering kanske som skulle ge rostskydd. Undrar vad dom är tillverkade av... Om det eventuellt skulle gå att svarva nya själv om det skulle behövas.
Själva cylindertopparna såg väl ganska OK ut dock.
Dök upp en ny vinkelhake med posten.
Det va ju kul men samtidigt förknippat med en del vånda då jag såg ett par timmar verktygstavlaommöblering framför mig för att få plats till den.
Här får den ju inte plats bland dom andra.
Försökte knö in den men gick inte riktigt. Då kan jag berätta att får man plats till två skruvar per krok är man ännu inte ens nära att optimera sin verktygstavla. Så, bort med ett skruvhål per krok. Dessutom bytte jag dom slitna sladdhöljena mot krympslang.
Gammal krok.
Ny krok.
Färdigt. Stör mig aningen på att den näst största hänger ner under den nya i mitten men men.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det va ju kul men samtidigt förknippat med en del vånda då jag såg ett par timmar verktygstavlaommöblering framför mig för att få plats till den.
Här får den ju inte plats bland dom andra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Försökte knö in den men gick inte riktigt. Då kan jag berätta att får man plats till två skruvar per krok är man ännu inte ens nära att optimera sin verktygstavla. Så, bort med ett skruvhål per krok. Dessutom bytte jag dom slitna sladdhöljena mot krympslang.
Gammal krok.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny krok.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färdigt. Stör mig aningen på att den näst största hänger ner under den nya i mitten men men.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Plockar isär högtryckstvätten mera och kan nu vid nogare kontroll konstatera att hålet går inte igenom kolven, hålet är gängat och är till för kolvstången. Så funktionen är ganska normal då. Kolvarna ser ju inte bra ut längst ute, dom är plätterade, förmodligen hårdkrom. Men det har börjat flagna av vid toppen. Den kolv jag markerat som 1 är den värst utsatt.
Pumpen blir mindre och mera lätthanterlig desto mera delar jag får bort
Returen från övertrycksventilen, första stället jag hittar en spricka.
Värsta kolven
3 och 4 ser ut ungefär såhär. 2an ser bäst ut.
Detta är gjutjärnsdelen (eller så är det stål) som sitter mellan mässingscylindern och pumpkroppen, ser OK ut, nån sorts plasttätning där, denna del är i kontakt med oljan i pumpen och jag gissar den ska se till oljan inte läcker ut.
Mässingscylindrarna ser ut såhär, inuti är det nån sorts kolvring som verkar vara en hel ring och jag gissar den sköter jobbet så att vatten inte tar sig förbi. Vet inte hur dom fått in den dit. Jag undrar om det är metall, eller om det är nån sorts gummi som blivit hårt med åren. Om det är metall så tycker jag att dom måste ha pressat dit den inre delen av cylindern efteråt. Vilket känns som en dum design så man inte fåt grejerna bytta lätt.
På cylinder 2 som annars såg bäst ut, ser ringen ut såhär.
Så på cylinder 1 är kolven mest ärgad fast den verkar inte ha spridit sig hela vägen om tätningen ännu. Detta är cylindern säljaren påstod läckte. Baserat på bilderna känns det som nummer två är den som borde läcka. Men kan ju hända säljaren hade fel. Jag har faktiskt inte provstartat den då jag inte har nåt utevatten att prova med under vintertid.
Ska prova få bort ringen som är skadad, förhoppningsvis det är nån gummi som blivit hårt och inte metall. Sen får man se om det går att få nån ersättare, för mycket att hoppas det är nån standard del?
Sen undrar jag om det är nåt man kan eller bör göra med kolvarna. Tror inte ersättningsdelar finns. Eller om nåt behöver göras. Kanske funkar ett tag till men det kommer nu bara bli värre tror jag.
Funderade om man kunde ha kapat av den ärgade delen endast och svarvat en ersättningsdel i typ nån form av plast. Men det kanske inte är ett lämpligt material.
Pumpen blir mindre och mera lätthanterlig desto mera delar jag får bort
Returen från övertrycksventilen, första stället jag hittar en spricka.
Värsta kolven
3 och 4 ser ut ungefär såhär. 2an ser bäst ut.
Detta är gjutjärnsdelen (eller så är det stål) som sitter mellan mässingscylindern och pumpkroppen, ser OK ut, nån sorts plasttätning där, denna del är i kontakt med oljan i pumpen och jag gissar den ska se till oljan inte läcker ut.
Mässingscylindrarna ser ut såhär, inuti är det nån sorts kolvring som verkar vara en hel ring och jag gissar den sköter jobbet så att vatten inte tar sig förbi. Vet inte hur dom fått in den dit. Jag undrar om det är metall, eller om det är nån sorts gummi som blivit hårt med åren. Om det är metall så tycker jag att dom måste ha pressat dit den inre delen av cylindern efteråt. Vilket känns som en dum design så man inte fåt grejerna bytta lätt.
På cylinder 2 som annars såg bäst ut, ser ringen ut såhär.
Så på cylinder 1 är kolven mest ärgad fast den verkar inte ha spridit sig hela vägen om tätningen ännu. Detta är cylindern säljaren påstod läckte. Baserat på bilderna känns det som nummer två är den som borde läcka. Men kan ju hända säljaren hade fel. Jag har faktiskt inte provstartat den då jag inte har nåt utevatten att prova med under vintertid.
Ska prova få bort ringen som är skadad, förhoppningsvis det är nån gummi som blivit hårt och inte metall. Sen får man se om det går att få nån ersättare, för mycket att hoppas det är nån standard del?
Sen undrar jag om det är nåt man kan eller bör göra med kolvarna. Tror inte ersättningsdelar finns. Eller om nåt behöver göras. Kanske funkar ett tag till men det kommer nu bara bli värre tror jag.
Funderade om man kunde ha kapat av den ärgade delen endast och svarvat en ersättningsdel i typ nån form av plast. Men det kanske inte är ett lämpligt material.