pjgb pjgb skrev:
Frammatnings- och rotationshastighet?
Normal frammatningshastighet skulle jag säga, inte mer än vad som kunde fräsas utan ansträngning, rotation vet jag inte, en röd billig makita kantfräs

Hej @bullens pilsnerkorv!

Tur att det inte hände något allvarligt med dig!
Måste ha varit en obehaglig upplevelse när fräsen plötsligt blev en
degblandare vid det varvtalet! :surprised:
Storleken på skaftet har en stor betydelse!
Kolla skillnaden på bilden!
6mm, 8mm, 12mm och 1/2”

Metallstavar, träbakgrund, suddig verkstadsmiljö, arbetsbänk, verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kör aldrig under 8mm på frihand. 6mm känns som en slickepinne som sakta mjuknar.
Dag

• Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
LoweW
Igår fick jag hjälp av svågern att kapa, kexa & limma två köksbänkar! Limfogen på ön blev i princip osynlig medan den andre blev ~3x så stor, men ändå fullt godkänd (y)

Riktigt nöjd med resultatet och skönt att ha det överstökat :p

• Modern kök inredning med grå skåp, träbänkskiva, och vitvaror delvis installerade.
    Skapa konto
  • Kök med träbänkskiva, vita kakelplattor, ljusa skåp och svarta handtag.
    Skapa konto
  • Hörn av en laminatbänkskiva, vita kakelväggar, svart eluttag, köksmiljö.
    Skapa konto
  • Närbild på trägolv med tydlig textur och skarven mellan två plankor.
    Skapa konto
  • Modernt kök under renovering, grå skåp, träbänkar, inbyggda vitvaror, trägolv, spishuv, belysning, ännu oinredd.
    Skapa konto
  • Kök under installation, träbänkskivor, vita skåp, verktyg på golvet, person delvis synlig.
    Skapa konto
  • Gilla
Dortmunder DAB och 15 till
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Igår fick jag hjälp av svågern att kapa, kexa & limma två köksbänkar! Limfogen på ön blev i princip osynlig medan den andre blev ~3x så stor, men ändå fullt godkänd (y)

Riktigt nöjd med resultatet och skönt att ha det överstökat :p
3x (typ osynlig), blir inte det också typ osynlig? Ungefär som 3x ingenting är ingenting.
Så det är ju inte konstigt att det blev bra då menar jag..

• Gilla
john.h och 2 till
  • Laddar…
Fixat till lite avlånga muttrar o annat pyssel till svetstängerna som ska fungera som hold downs på pelarborren enligt förlaga @Daniel_N och lite mer i nutid @Pysslarn

Ville göra det verktygslöst o det gick precis att få plats med ett m8 vred från Hornbach. Får nog prova det lite i verkligheten för att se hur tajt det är men kändes iaf hyfsat ok vid torrsimning.

Två capos för gitarr ligger på ett svart perforerat underlag. Musik, tillbehör, anpassningsbar spänning, mörk bakgrund.
Skapa konto

Verkstadsutrustning med fasta klämmor, träplatta, och borrställ på arbetsbänk.
Skapa konto

Svart metallisk tving, träyta, spånskiva, utstickande träplugg, träbearbetningsverkstad, skruvmejselspets synlig.
Skapa konto

• Gilla
siggebo och 9 till
  • Laddar…
Gavlarna till dotterns säng tar sig. Monterade ihop räcke och ben med min dowel jig som landade hemma idag, otroligt mångsidig jigg som lär användas mycket framöver!

• Trähantverk i arbete, klämmor håller samman takstrukturen, oslipade plankor, verktygsvägg i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Blå verktyg med skruvklämma på röd matta, mätskala, detaljer i guld och svart.
    Skapa konto
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Köpte biltema kedjor åt snöslungan, de var för stora, för breda.

Tänkte lämna tillbaka men fasiken alla andra kedjor inte nå bättre storleksmässigt, eller så är de jättedyra, 3ggr dyrare typ. Så jag behåller BT kedjorna och igår klippte jag av en av länkarna som går tvärs över och fäste på nytt. Det var lite trixigt men utarbetade en rutin. Ska prova kejdan ikväll på däcket och se om en till länk bör tas bort, Jag tror det måste göras dock.

Ola C Ola C skrev:
Fixat till lite avlånga muttrar o annat pyssel till svetstängerna som ska fungera som hold downs på pelarborren enligt förlaga @Daniel_N och lite mer i nutid @Pysslarn

Ville göra det verktygslöst o det gick precis att få plats med ett m8 vred från Hornbach. Får nog prova det lite i verkligheten för att se hur tajt det är men kändes iaf hyfsat ok vid torrsimning.

[bild]
[bild]
[bild]
Den skruven behöver inte vara tight. Vi har vanligt sexkantshuvud och spänner lagom med fingrarna bara.

Daniel_N Daniel_N skrev:
Den skruven behöver inte vara tight. Vi har vanligt sexkantshuvud och spänner lagom med fingrarna bara.
Nä så mycket begrep jag att den inte behöver sitta hårt, det självlåser ju när man spänner tvingen. Provade först med bara sexkanthuvet men tyckte det här blev lite mer ergonomiskt. Kontorsfingrar vet du.:)

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Nä så mycket begrep jag att den inte behöver sitta hårt, det självlåser ju när man spänner tvingen. Provade först med bara sexkanthuvet men tyckte det här blev lite mer ergonomiskt. Kontorsfingrar vet du.:)
Ah, borde tänkt på såklart, sorry

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Ah, borde tänkt på såklart, sorry
Nu har jag iaf shoppat mindre vred som tom borde passa grävmaskinist- o spännbandsfingrar utan att det blir trångt mot tången.
Tre metriska bultar monterade på färgade alu-basflänsar, annonserade online, prisreducering visas, sökfält överst.
Skapa konto

• Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Köpte biltema kedjor åt snöslungan, de var för stora, för breda.

Tänkte lämna tillbaka men fasiken alla andra kedjor inte nå bättre storleksmässigt, eller så är de jättedyra, 3ggr dyrare typ. Så jag behåller BT kedjorna och igår klippte jag av en av länkarna som går tvärs över och fäste på nytt. Det var lite trixigt men utarbetade en rutin. Ska prova kejdan ikväll på däcket och se om en till länk bör tas bort, Jag tror det måste göras dock.
Går det inte att korta dom med hjälp av schakel?

Ola C Ola C skrev:
Nu har jag iaf shoppat mindre vred som tom borde passa grävmaskinist- o spännbandsfingrar utan att det blir trångt mot tången.
[bild]
Hej @Ola C!

Dom ser fina ut. Var har du köpt dom?
Kan du skicka länk?

Med vänlig hälsning, Dag

Färdigställt tre villadörrar.
Fegade och ställde upp en för att kolla att jag inte haft hjärnsläpp vid tillverkningen. Det ska ju stämma men konstiga saker har hänt...
Traditionell träinredningsdörr med fönster, stående i ett verkstadsutrymme, med reflektioner i glasen.
Skapa konto

Har varit lite sen pga väntetider på gångjärn samt handskada. Visar sig vara lugnt. De putsar fasad nu och tror inte det är dags förn om tie veckor.
Har emballerat hela jobbet på pall. Tanken är att dra på en billig press i morgon. Damm och väderskydd i ett. Hoppas det håller för transport i laglig fart till kund. Är packat så att det går att lasta av en bit i taget vid montage.
Träkonstruktioner och möbler i en verkstad, organiserat för användning eller lagring, industriell miljö.
Skapa konto

Mvh Findus

• Gilla
Linuslin och 33 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Färdigställt tre villadörrar.
Fegade och ställde upp en för att kolla att jag inte haft hjärnsläpp vid tillverkningen. Det ska ju stämma men konstiga saker har hänt...
[bild]
Har varit lite sen pga väntetider på gångjärn samt handskada. Visar sig vara lugnt. De putsar fasad nu och tror inte det är dags förn om tie veckor.
Har emballerat hela jobbet på pall. Tanken är att dra på en billig press i morgon. Damm och väderskydd i ett. Hoppas det håller för transport i laglig fart till kund. Är packat så att det går att lasta av en bit i taget vid montage.
[bild]
Mvh Findus
Det är en fröjd att se dina arbeten "även om det är inom din profession"
/B

• Gilla
Minnie Mesola och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.