K
Ola C Ola C skrev:
Gjort en liten film om clamping caulsen med flyttbara fötter jag hittade på för några år sen. Kan rekommendera dom här prylarna.

[media]
Snyggt! Vad för frässtål har du kört för spåren för M8 bultarna?
 
Hep Hep skrev:
Jag inser att jag tänkt fel hela tiden. Visst har jag svurit över saker som är stökiga, inte funkar som jag vill eller när jag bara inte vet hur jag ska lösa ett problem, men det har mest stannat vid svordomar och sällan lett till något konstruktivt. WWOD är ju svaret. Inte googla, kolla youtube eller se vad Woodopecker säljer för färdiga lösningar. Nej, varje gång jag svär eller kör fast i fortsättningen ska jag stanna upp och fråga mig: "What would Ola do?"
Du ska veta att jag också svär ganska friskt över nåt snickerirelaterat emellanåt;). Brukar då ringa @Daniel_N o ha en ilsk-monolog på ett par minuter sen känns det bättre.
 
  • Haha
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Du ska veta att jag också svär ganska friskt över nåt snickerirelaterat emellanåt;). Brukar då ringa @Daniel_N o ha en ilsk-monolog på ett par minuter sen känns det bättre.
Vad har han för nummer?
 
  • Haha
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
Vi kanske kan fixa en rangordning ungefär som Spectre. Jag som har ett högt nummer ringer någon med lite lägre och gnäller, medan den personen gnäller hos någon annan med ännu lite lägre nummer. Längst upp (eller ner?) sitter Daniel och lyssnar och klappar en extra fin och vit hyvel.
 
  • Haha
  • Gilla
Mange_64 och 6 till
  • Laddar…
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Det här [länk]

En M8 skalle är precis under 13mm och stålet gör 12.7 spår så fick köra det i två omgångar där jag breddade lite i andra körningen.
En variant är väl kanske i så fall att slipa skruvskallarna lite istället, då blir det ju en smula längre anläggningsyta också mellan skalle och trä. Men gäller förstås att sätta i dem på rätt sätt i så fall om skruven halkar ur spåret.
 
L Lilllen skrev:
En variant är väl kanske i så fall att slipa skruvskallarna lite istället, då blir det ju en smula längre anläggningsyta också mellan skalle och trä. Men gäller förstås att sätta i dem på rätt sätt i så fall om skruven halkar ur spåret.
Ja eller slipa alla sidor på skrivskallen + runda av hörnen. Verkar betydligt enklare att fräsa spåret i två omgångar.
 
K
L Lilllen skrev:
En variant är väl kanske i så fall att slipa skruvskallarna lite istället, då blir det ju en smula längre anläggningsyta också mellan skalle och trä. Men gäller förstås att sätta i dem på rätt sätt i så fall om skruven halkar ur spåret.
Eftersom det inte är någon dragbelastning på spåret och låsningen endast är till för att benen inte ska flytta sig när man flyttar det hela, så känns den varianten lite väl överarbetad. Enkla är ofta det bästa, framförallt när det kommer till jiggar och andra hjälpmedel
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Gjort en liten film om clamping caulsen med flyttbara fötter jag hittade på för några år sen. Kan rekommendera dom här prylarna.

[media]
Har du plans?
 
  • Haha
DANNE_K_
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Har du plans?
Javisst, ska jag skicka över 3D-filen?
 
  • Haha
Daniel_N
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Javisst, ska jag skicka över 3D-filen?
kan du printa o posta?
 
P Pysslarn skrev:
@Ola C, mycket smart lösning i all sin enkelhet! Den kommer jag att sno. ;)

Undrar bara — det ser ut som att dina spännbitar är helt plana, dvs de mötande ytorna har ingen bågform (mina t ex har en diff på två till tre mm från mitten till ändarna), stämmer det?
Om det är så hur tänker du runt det?

Än en gång supersmart idé, tack!
//Ronnie
I ursprungstanke som Ola hade, dvs att hjälpa till att hålla ytorna i limfogen plana så krävs det väldigt stora limfogar innan man har nytta av att det är böj på caulsen. Men om du istället sätter ihop tex ett lite djupare skåp med ilimmade fasta hyllplan och vill få tryck från utsidorna av sidorstyckena på skåpet så är bågformade cauls toppen. Dels får du bra med tryck på mitten trots att tvingarna inte når dit, dels är hyllplanet och konstruktionen så stadigt att du inte kommer att trycka det snett trots att du inte har spikraka cauls.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
kan du printa o posta?
Nja. Printern är för tillfället i delar.

Nermonterad skrivare, delar utspridda på smutsigt golv, verktyg och flaskor i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Nja. Printern är för tillfället i delar.

[bild]
Förstår precis
 
  • Haha
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Olja lister
När lackverkstaden är överlastad så blir det nödvändigt att handstryka. Glaslister är besvärliga. Av träskyddsskäl skall alla sidor oljas. Skulle ta en evighet att vända dem dessutom skulle resultatet bli kass då det är oundvikligt att överlappa.

Därför har Thunderdoome Design skapat en anordning som håller listen.
En släde på en pinne.
Trädetaljer klämda med en skruvtving, rostig skruv, konstruktiva element, grov arbetsmiljö, hemmafix, hantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En justerbar gummistropp ger ett moment som håller listen mellan stift applicerade på ytor som inte kommer vara synliga i den färdiga produkten.
Listen kan roteras så att den går att vinkla på lämpligt sätt mot det tillgängliga ljuset för att göra det möjligt att se vad man håller på med.
Vertikal träplanka med skruv, gulmönstrad snodd, verkstadsbakgrund, otydliga objekt, konstruktionselement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Listerna målas en och en. Läggs sedan upp på den yta som är vänd mot glaset.
Trästänger med notches, sannolikt delar av någon konstruktion, på en arbetsbänk i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Entrépartiet som listerna hör till är också upphängt så att det går att rotera för målning runtom vid samma tillfälle.
Träramar för möbel eller fönsterkonstruktion på arbetsbänk, verktyg och material i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Dortmunder DAB och 36 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.