@AXS
Låssystem kan kosta hur mycket som helst. Då får man massor med värdelösa extrafunktioner som ingen bostadsrättsföreningsstyrelse i världen orkar administrera. Det utan att säkerheten egentligen blir bättre än med elslutbleck och vanlig aptuskod.

Med ett par mellanhänder som lägger på 30% och tillverkat av anställda så landar det på 200 ca om snickaren räknar med 70 timmar. Det kan lätt bli 100 på ett singelparti. Så det är inte orimligt.

En del montörer har fasta priser per port. Ligger på lite mer än 10 lax med lister.

Det värsta överpris jag hört talas om var en brf som fick betala 2mille för fem portar med glaspartier i två våningar. När jag såg dem var de inte ens snygga. Finish som villadörrar med polyuretanlack och uppenbara CNC-hörn. Listat med Grabber.
Jag hade kunnat jobba i ett år på partierna utan att spräcka den budgeten. Sanslöst.

Mvh Findus

PS. Man kan vara rätt säker på att polyuretan håller fem år om porten inte är väldigt väder och sol exponerad. Därför vill storsnickerier gärna använda smeten för att slippa krångel under garantitiden. När lacken väl rasar går den inte att bättra. Enda som fungerar är total renskrapning och ny ytbehandling från grunden. Därför använder vi olja istället. DS
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
karlmb och 12 till
  • Laddar…
AXS
findus42 findus42 skrev:
@AXS
Låssystem kan kosta hur mycket som helst. Då får man massor med värdelösa extrafunktioner som ingen bostadsrättsföreningsstyrelse i världen orkar administrera. Det utan att säkerheten egentligen blir bättre än med elslutbleck och vanlig aptuskod.

Med ett par mellanhänder som lägger på 30% och tillverkat av anställda så landar det på 200 ca om snickaren räknar med 70 timmar. Det kan lätt bli 100 på ett singelparti. Så det är inte orimligt.

En del montörer har fasta priser per port. Ligger på lite mer än 10 lax med lister.

Det värsta överpris jag hört talas om var en brf som fick betala 2mille för fem portar med glaspartier i två våningar. När jag såg dem var de inte ens snygga. Finish som villadörrar med polyuretanlack och uppenbara CNC-hörn. Listat med Grabber.
Jag hade kunnat jobba i ett år på partierna utan att spräcka den budgeten. Sanslöst.

Mvh Findus

PS. Man kan vara rätt säker på att polyuretan håller fem år om porten inte är väldigt väder och sol exponerad. Därför vill storsnickerier gärna använda smeten för att slippa krångel under garantitiden. När lacken väl rasar går den inte att bättra. Enda som fungerar är total renskrapning och ny ytbehandling från grunden. Därför använder vi olja istället. DS
När det väl blir dörrar får vi hoppas att du tillverkar dom. Tyvärr ett tak som läckte och behov av ny tvättstuga...
 
Närbild på blått metallföremål med svart band; fokus på textur och detaljer; oskarp bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Filat bort graden på vattenskurna titan delar. Lidls diamantfilar funkar utmärkt. Bara drygt 100st kvar att grada av :crysmile:
 
  • Gilla
  • Älska
mexitegel och 4 till
  • Laddar…
A
Idag har jag tagit nga stapplande steg i snickeriet, efter att ha avverkat influensa med efterföljande lunginflammation. La dolce vita deluxe:crysmile: Den billiga kinamaskinen gör fortfarande sitt jobb med bravur. Visst, den är inte blixtsnabb, men man kan ju jobba med annat medans den står och maler.
 
  • Gilla
katos och 11 till
  • Laddar…
mowatom skrev:
Den billiga kinamaskinen gör fortfarande sitt jobb med bravur. Visst, den är inte blixtsnabb, men man kan ju jobba med annat medans den står och maler.
Den ser ju ändå rätt rejäl ut, med verktygsväxlare och allt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
L Lilllen skrev:
Den ser ju ändå rätt rejäl ut, med verktygsväxlare och allt.
Jodå, det är en helsvetsad konstruktion. Verktygsväxlingen är efterkonstruerad här hemma i Sverige(y)
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Ska till och bygga garderob och förvaring i hallen så blev tvungen att ta tag i kabelkalaset så gömt sig bakom spegeldörrarna sen jag drog i cat6an för typ tre år sedan. Det blev iaf en jäkla skillnad så jag är nöjd. Blir någon sorts lucka i bakstycket sen så man kommer åt grejerna där.

Oorganiserad teknikskåp med kablar, rörsystem, förlängningssladdar och nätverksutrustning i ett hörnrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsprojekt med synlig VVS, kablage, nätverksutrustning och delvis demonterat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jonmo och 8 till
  • Laddar…
Metalldel fixerad i skruvstycke under bearbetning med en spiralborr på en fräsmaskin. Metallspån och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Provriggat och provborrat i aluminium. Nu ska bara lite fixturering till innan rätt bort och material åker fram.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Möttes av en sjö inne i garaget efter den senaste tidens tö- och regnväder. Så det fick bli en panikgjutning av tröskeln för att få upp allt i våg, allt medans vattnet steg. (Och fortsätter stiga nu allteftersom det brinner)

Rotade fram morfars gamla murarsäck och for ner till byggmax 10 minuter innan stängning. Trodde jag gått bet då varenda säck var pissblöt och stenhård, men lyckades hitta en torr till slut. Säckarna låg under ett läckande skärmtak, jättebra..

En person häller färsk betong vid husgrund; arbetsredskap, hink, handske synliga. Texten "Panikgjutning" antyder akut reparationsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Saknar djupstopp på pelarborren så det fick bli en sån här.

Digitalt djupmått på pelarborrmaskin, visar 0.01 mm, informationsetikett med tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LoweW och 2 till
  • Laddar…
Är det inte djupstopp till höger? Så ser mitt djupstopp ut på min pelarborr.
Men trevligt med DRO på pelarborren. Vart köpte du det?
 
A Anderscurl skrev:
Är det inte djupstopp till höger? Så ser mitt djupstopp ut på min pelarborr.
Men trevligt med DRO på pelarborren. Vart köpte du det?
Det är nog en analog djupmätare tror jag.
Tyvärr vet jag inte var dro’n är köpt då jag fick den med en fräs jag köpte här på forumet. Säljaren hade tänkt sätta den på koordinatbordet, men jag har mer nytta av den på pelarborren.
 
A Anderscurl skrev:
Är det inte djupstopp till höger? Så ser mitt djupstopp ut på min pelarborr.
Men trevligt med DRO på pelarborren. Vart köpte du det?
Det är en typisk Aliexpress/Amazon/valfri annan sajt med kinasaker - DRO. Inget fel med det, dom fungerar men iaf dom jag haft tappar nollan emellanåt vilket kan va rätt störande där man vill ha en konstant absolutnolla, ex planhyveln.
 
  • Gilla
snajgel och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Det är en typisk Aliexpress/Amazon/valfri annan sajt med kinasaker - DRO. Inget fel med det, dom fungerar men iaf dom jag haft tappar nollan emellanåt vilket kan va rätt störande där man vill ha en konstant absolutnolla, ex planhyveln.
Det ska jag ha i åtanke! Tack!
 
S snajgel skrev:
Det är nog en analog djupmätare tror jag.
Tyvärr vet jag inte var dro’n är köpt då jag fick den med en fräs jag köpte här på forumet. Säljaren hade tänkt sätta den på koordinatbordet, men jag har mer nytta av den på pelarborren.
Tror nog Anders har rätt. Exakt så ser mitt stopp ut. Med låsskruven som syns till höger i bild. Fast det har kanske inte tiondels mm.
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.