Men kombinationen med DRO borde göra att stoppet kan ställas in med lite mer precision. Ytterligare en grej att göra med sina verktyg på önskelistan. Montera DRO på pelarborren.
 
Hep Hep skrev:
Tror nog Anders har rätt. Exakt så ser mitt stopp ut. Med låsskruven som syns till höger i bild. Fast det har kanske inte tiondels mm.
tyckte inte den stoppade!
Men kanske måste testa lite till.
 
Det tog lite tid innan jag fick koll på det, då jag tycker den känns lite bakvänd i funktionen. En kombination av att vrida på ringen med skalan, dra i stora spaken och skruva åt stoppskruven. Alldeles för avancerat för mig att förklara, så du får prova dig fram.
 
  • Gilla
snajgel och 1 till
  • Laddar…
Det var först igår som jag själv använde djupstoppet trotts att pelarborren varit i min ägo i över 15 år. Men håller med i beskrivningen ovan gällande funktionen.
 
@Anderscurl och @Hep ni har helt rätt! Efter att ha testat lite mer så inser jag att jag nu både har djupstop och DRO.
Tack för det! :)
 
  • Gilla
Anderscurl och 2 till
  • Laddar…
Fortsatt på min spillvirkesbräda. Sågat limmat hyvlat idag. Återstår slipa fräsa ytbehandla.

Träblock med schackbrädemönster på arbetsbänk, tillverkningsmiljö, verktyg, maskiner runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
Äntligen tagit mig lite tid att fixa "det lilla sista" i bion. Uttag och dragre från Black friday-inköp. Ena sidan nästan klar från det redan monterade, sen vet jag i alla fall hur det som ännu inte är monterat ska kapas och bearbetas.

Står ett knappt halvklart elektronik-rack i garaget också som väntas på att bli slutfört... och en prototyp till maskning av duken ligger utspridd i hela bion och lite till... det lilla sista är nog egentligen inte så lite...
Eluttag under installation, oskyddade elektriska dosor, träplankor, skruvar, skuggor, byggnadsmaterial, inomhusarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Reparation av träkonstruktion, verktyg och skräp syns på ett mattgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eluttag, knappar, skruvmejslar, trasigt golvlist, spillror på en matta, möjlig reparationssituation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Så var den klar. Klantade mig och fick lite urslag vid fräsningen av ena handtaget, men i övrigt blev det väl ok
Träskärbräda med rutigt mönster på arbetsbänk i verkstad, omgiven av snickeriverktyg och trämaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjort schackbräde av trä på arbetsbänk i verkstad, ofärdigt, verktyg och material i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Chentin och 20 till
  • Laddar…
Har länge behövt en förlängning för fräsbordet för att kunna fräsa profiler på längre arbetsstycken. Eftersom jag har en Kapex ville jag gärna att denna förlängning även skulle fungera för den.

till Kapex säljs ett par bordsbreddare som passar i V-spår på sidorna av sågen. De passar även på MFT/3 som har samma V-spår i profilen som utgör sidan på bordet. Har letat efter någon egenbyggd lösning på för ett sådant spår men inte hittat något - det här är min version av en sådan. En ekbit och 3mm vinkelprofil.

Närbild av trä och metallkonstruktion, eventuellt del av möbel eller snickeriarbete, med synliga skruvar och slang i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Själva förlängningen bygger jag på samma sätt som jag gjorde i min tråd om sågbänken.

Verkstad, skruvstycke på arbetsbänk, upp och ner, skruvmejsel, metalldetaljer, oskarp, verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstadsutrustning, möjligtvis en slipmaskin, med trä och dammutsug, i en arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Verkstadsutrymme med öppna lådor, verktyg, dammsugarslang, kaklat golv, oorganiserad känsla, möjlig hemmafixarmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FreQa och 8 till
  • Laddar…
@JohnnyKeba Vem är Joppe och vad har han gjort för mix?
 
Hep Hep skrev:
@JohnnyKeba Vem är Joppe och vad har han gjort för mix?
Joppe sålde virke från en lokal i skarpnäck förut och han hade också lite olika hemgjorda blandningar till salu. Just denna tror jag var bivax och olja, inte helt säker men den är trevlig att jobba med. Jag tror inte han har kvar lokalen längre, vet inte var han tog vägen sen.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Dortmunder DAB och 10 till
  • Laddar…
@Ola C, mycket smart lösning i all sin enkelhet! Den kommer jag att sno. ;)

Undrar bara — det ser ut som att dina spännbitar är helt plana, dvs de mötande ytorna har ingen bågform (mina t ex har en diff på två till tre mm från mitten till ändarna), stämmer det?
Om det är så hur tänker du runt det?

Än en gång supersmart idé, tack!
//Ronnie
 
P Pysslarn skrev:
@Ola C, mycket smart lösning i all sin enkelhet! Den kommer jag att sno. ;)

Undrar bara — det ser ut som att dina spännbitar är helt plana, dvs de mötande ytorna har ingen bågform (mina t ex har en diff på två till tre mm från mitten till ändarna), stämmer det?
Om det är så hur tänker du runt det?

Än en gång supersmart idé, tack!
//Ronnie
Varsågod att låna idén:)

Jag är medveten om att många kör med kurvade clamping cauls och gillar det men jag har aldrig varit inne på det spåret. Föredrar plana referensytor o än så länge har mina limfogar kommit ut hyfsat plana ur limningarna så ser ingen riktig anledning att börja experimentera med kurvformer på caulsen.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Jag inser att jag tänkt fel hela tiden. Visst har jag svurit över saker som är stökiga, inte funkar som jag vill eller när jag bara inte vet hur jag ska lösa ett problem, men det har mest stannat vid svordomar och sällan lett till något konstruktivt. WWOD är ju svaret. Inte googla, kolla youtube eller se vad Woodopecker säljer för färdiga lösningar. Nej, varje gång jag svär eller kör fast i fortsättningen ska jag stanna upp och fråga mig: "What would Ola do?"
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.