J Jocke Best skrev:
Snyggt! Men hur sitter laddaren menar du? Får du kraft så den laddar om den sitter under?
Telefonhållaren är två tunna ekskivor med en laddare infräst inuti. Syns inget utanpå men den laddar bra!

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Lagar jeans, för hand. [bild]
Du har missuppfattat, jeans ska vara trasiga nuförtiden :surprised: :crysmile:

• Haha
Fotografen
  • Laddar…
Clamping cauls med lite twist:)

Min uppställning för limfogar brukar se ut så här nånting. Klossar på bordet och sen undre cauls ovanpå klossarna, klossarna skapar en distans så man kan dra de vertikala tvingarna under de undre caulsen (ni förstår när ni ser de andra bilderna nedan)

Trälimfogar uppställning med anpassningsbara klossar och cauls på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har stört mig några år nu på dom förbannade klossarna, vid smala limningar vill jag ha dom långt ut och vid breda längre in för att få tvingarna utanför dom. Då ska skiten knuffas till rätt plats o sen glider klossjävlarna iväg när man stöter till dom med en tving, caulsen ramlar ner och hela skiten fallerar osså står man o svär.

Men, inte längre! Nya pimpade cauls med flytt- och läsbara klossar. Utanför tvingarna vid smala limningar o innanför vid breda.

Klossarna är gängade direkt i träet, om det inte håller i längden blir det rampamuffar. Klossarna låses enkelt genom att man snurrar på dom, sexkantskruven är ju rotationsstoppad i t-spåret.

Trä cauls med gängade klossar och sexkantskruvar för justering vid limfogar.
Skapa konto

Trälimfog med justerbara klossar fästa på två träslån på ett arbetsbord fullt av hål.
Skapa konto

Träklossar och clamping cauls fastspända med tvingar för limfogning på ett arbetsbord.
Skapa konto

Verkstadsinställning med klämmande cauls och justerbara klossar i t-spår för limfogar.
Skapa konto

• Gilla
ergonomen och 13 till
  • Laddar…
Smart och snyggt utfört som vanligt.
Jag utgår ifrån att de läsbara klossarna är gjorda i bok;)

• Gilla
boschkenta och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Clamping cauls med lite twist:)

Min uppställning för limfogar brukar se ut så här nånting. Klossar på bordet och sen undre cauls ovanpå klossarna, klossarna skapar en distans så man kan dra de vertikala tvingarna under de undre caulsen (ni förstår när ni ser de andra bilderna nedan)

[bild]

Har stört mig några år nu på dom förbannade klossarna, vid smala limningar vill jag ha dom långt ut och vid breda längre in för att få tvingarna utanför dom. Då ska skiten knuffas till rätt plats o sen glider klossjävlarna iväg när man stöter till dom med en tving, caulsen ramlar ner och hela skiten fallerar osså står man o svär.

Men, inte längre! Nya pimpade cauls med flytt- och läsbara klossar. Utanför tvingarna vid smala limningar o innanför vid breda.

Klossarna är gängade direkt i träet, om det inte håller i längden blir det rampamuffar. Klossarna låses enkelt genom att man snurrar på dom, sexkantskruven är ju rotationsstoppad i t-spåret.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Helt optimalt!
Hade inte funkat för mig.. Jag hade stått för med åtdragna klossar och upptäckt att jag behöver flytta på någon mitt i limningen :)

ceson ceson skrev:
Smart och snyggt utfört som vanligt.
Jag utgår ifrån att de läsbara klossarna är gjorda i bok;)
Höhö! Har du övertagit göteborgshumorstafettpinnen från @Björn Melander ?;)

• Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
Helt optimalt!
Hade inte funkat för mig.. Jag hade stått för med åtdragna klossar och upptäckt att jag behöver flytta på någon mitt i limningen :)
Klossarna går att vrida o flytta även när de är på plats o man lagt på planken som ska limmas, lite krångligare såklart men görbart.

Ja tycker att det luktar som Fine Woodworking tips and tricks omgång 2!

Jag använder bara stora (höga) reglar under o sen separat cauls hängande i luften. Det gör att man får plats med lite färre knektar men brukar ej vara problem, om det skulle vara det så kopierar jag ditt direkt!

Daniel_N Daniel_N skrev:
Ja tycker att det luktar som Fine Woodworking tips and tricks omgång 2!

Jag använder bara stora (höga) reglar under o sen separat cauls hängande i luften. Det gör att man får plats med lite färre knektar men brukar ej vara problem, om det skulle vara det så kopierar jag ditt direkt!
Nja, dom får vila sig lite på fww.:rolleyes:

Förstod inte riktigt varför du skulle få plats med färre knektar? Det här är ju ungefär som att ha två reglar, dom är ju också flyttbara?

Edit....o kan nog säga som så att mina gamla klossar va en sjukt dålig lösning jämfört med två reglar.

Redigerat:
Både reglar samt clamping cauls tar upp platser där knektarna kan sitta. Som sagt sällan problem. I vissa trängda lägen har jag borrat hål i reglarna och satt tving i hålet och clamping caul på ovansidan, funkar fint men lite segt.

• Gilla
Ola C
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Grejar lite med ett blad i ett av Sveriges bästa knivstål. AEB-L. Detta är slutfinish A45 (ca 400 korn), ser något blankare ut än vad det är IRL.
.[bild]
Lite skaft i G10. Saknas en egg bara...

Hand håller ett knivskaft i G10-material utan egg.
Skapa konto
Hand håller en kniv utan egg med svart G10-skaft och orange snodd.
Skapa konto

• Gilla
nanowire och 3 till
  • Laddar…
Tule54 Tule54 skrev:
Du har missuppfattat, jeans ska vara trasiga nuförtiden :surprised: :crysmile:
Lungt. Enligt min fru är mina lagningar fulare än hålet :) Så folk kommer tro byxorna är trasiga..
Men de håller.
Närbild på ett lagat hål i jeans med vita sytrådar i ett korsmönster över slitageområdet.
Skapa konto

• Haha
Tule54
  • Laddar…
Lungt. Enligt min fru är mina lagningar fulare än hålet :) Så folk kommer tro byxorna är trasiga..
Men de håller.
[bild]
Din fru har rätt.

• Gilla
  • Haha
Marcussjogren och 11 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Din fru har rätt.
Det är inte snällt att gadda ihop sig flera mot en :(

• Gilla
  • Haha
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Jag håller på att fräckt kopiera @Ola C s dominojigg. Det kommer att bli lite andra lösningar och features. Jag ser jiggen som en bas för kommande kompletteringar. Det blir fler bilder och förklaringar när jag har kommit längre. Jag fräste först spår med en solid tvåskärig upcut fräs. Sjukt trevligt med den typen av fräs. Därefter T-spårsfräs i två omgångar.
Träskiva på arbetsbänk med frästa spår och verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
vectrex och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.