3 474 674 läst · 18 524 svar
3475k läst
18,5k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Clamping cauls med lite twist
Min uppställning för limfogar brukar se ut så här nånting. Klossar på bordet och sen undre cauls ovanpå klossarna, klossarna skapar en distans så man kan dra de vertikala tvingarna under de undre caulsen (ni förstår när ni ser de andra bilderna nedan)
Har stört mig några år nu på dom förbannade klossarna, vid smala limningar vill jag ha dom långt ut och vid breda längre in för att få tvingarna utanför dom. Då ska skiten knuffas till rätt plats o sen glider klossjävlarna iväg när man stöter till dom med en tving, caulsen ramlar ner och hela skiten fallerar osså står man o svär.
Men, inte längre! Nya pimpade cauls med flytt- och läsbara klossar. Utanför tvingarna vid smala limningar o innanför vid breda.
Klossarna är gängade direkt i träet, om det inte håller i längden blir det rampamuffar. Klossarna låses enkelt genom att man snurrar på dom, sexkantskruven är ju rotationsstoppad i t-spåret.
Min uppställning för limfogar brukar se ut så här nånting. Klossar på bordet och sen undre cauls ovanpå klossarna, klossarna skapar en distans så man kan dra de vertikala tvingarna under de undre caulsen (ni förstår när ni ser de andra bilderna nedan)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har stört mig några år nu på dom förbannade klossarna, vid smala limningar vill jag ha dom långt ut och vid breda längre in för att få tvingarna utanför dom. Då ska skiten knuffas till rätt plats o sen glider klossjävlarna iväg när man stöter till dom med en tving, caulsen ramlar ner och hela skiten fallerar osså står man o svär.
Men, inte längre! Nya pimpade cauls med flytt- och läsbara klossar. Utanför tvingarna vid smala limningar o innanför vid breda.
Klossarna är gängade direkt i träet, om det inte håller i längden blir det rampamuffar. Klossarna låses enkelt genom att man snurrar på dom, sexkantskruven är ju rotationsstoppad i t-spåret.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 7 627 inlägg
Helt optimalt!Ola C skrev:Clamping cauls med lite twist
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Hade inte funkat för mig.. Jag hade stått för med åtdragna klossar och upptäckt att jag behöver flytta på någon mitt i limningen
Höhö! Har du övertagit göteborgshumorstafettpinnen från @Björn Melander ?ceson skrev:
Ja tycker att det luktar som Fine Woodworking tips and tricks omgång 2!
Jag använder bara stora (höga) reglar under o sen separat cauls hängande i luften. Det gör att man får plats med lite färre knektar men brukar ej vara problem, om det skulle vara det så kopierar jag ditt direkt!
Jag använder bara stora (höga) reglar under o sen separat cauls hängande i luften. Det gör att man får plats med lite färre knektar men brukar ej vara problem, om det skulle vara det så kopierar jag ditt direkt!
Nja, dom får vila sig lite på fww.Daniel_N skrev:
Förstod inte riktigt varför du skulle få plats med färre knektar? Det här är ju ungefär som att ha två reglar, dom är ju också flyttbara?
Edit....o kan nog säga som så att mina gamla klossar va en sjukt dålig lösning jämfört med två reglar.
Redigerat:
Både reglar samt clamping cauls tar upp platser där knektarna kan sitta. Som sagt sällan problem. I vissa trängda lägen har jag borrat hål i reglarna och satt tving i hålet och clamping caul på ovansidan, funkar fint men lite segt.
Verktygstokig
· Halland
· 7 627 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 627 inlägg
Jag håller på att fräckt kopiera @Ola C s dominojigg. Det kommer att bli lite andra lösningar och features. Jag ser jiggen som en bas för kommande kompletteringar. Det blir fler bilder och förklaringar när jag har kommit längre. Jag fräste först spår med en solid tvåskärig upcut fräs. Sjukt trevligt med den typen av fräs. Därefter T-spårsfräs i två omgångar.
Logga in
Skapa konto