Thanks(y)
 
Lärlingen tränar inför ett nattduksbord!

I förrgår var Jesper varit här hela dagen för att träna på sinkning inför allvaret med nattduksbordet i ask som han håller på med.

Handsinkning både med och utan mall har han gjort förr med mycket bra resultat. Denna gång är dock fogen inte i 90-graders vinkel, utan sidor i stommen lutar 13 grader inåt. Som vanligt kul med nya utmaningar!

Men det tar tid. Totalt 8h träning på att rita, såga, stämma ur, passa in, ta bort mer material, passa ihop igen osv.

Men kraven är också höga, mycket höga. Det ska inte "se handgjort ut" eller "vara bra för att vara för hand". Det skall vara perfekt. Därför är det viktigt med träning, så att man får en chans att göra lite misstag och känna in sig. Och det passar honom utmärkt, han är väldigt duktig på att se vad som kunde varit bättre och förändra sina tekniker eller arbetssätt för att hitta rätt. Detta kommer att bli väldigt bra!

När han hade gjort första fogen så sågade han av den så att resten av testbiten kunde användas för att sinka ihop den "trubbiga" fogen som är 103 grader (den ska göras imorgon). Resultatet blev fint, men det finns ändå ett par lärdomar som kommer att göra nästa bättre och snabbare att såga ut.

Som jag försöker illustrera på bilden så nådde inte vårt vanliga ritsmått till när det inte är 90-graders vinkel. Jesper märkte därför med kniv, men tänkte inte på att kniven då måste luta i 13-graders vinkel. Det ger ett litet litet fel i botten där undersidan på "dovetailsen" möter botten mellan "pinsen". Jag är dock övertygad om att felet hade försvunnit genom lite mer hyvling eller putsning. I övrigt blev passformen mycket bra.


Lärling tränar på handsinkning för nattduksbord i snickeriverkstad med såg och träbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hantverkare som tränar på att skapa sinkade träfogar för nattduksbord i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller en genomskinlig sinkmall över en träbit med utskurna sinkar på en snickarbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trähörn i skruvstycken på arbetsbänk, övning i sinkning med icke-vinklar för nattduksbordsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller ett ritsmått mot en träbit i en snickeriverkstad, illustrerar en utmaning vid icke 90-graders vinkling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träningsbit för handsinkning av dovetail-fog med ovanliga vinklar på träarbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbit med praktiskt utförda sinkningar på verkstadsbänk, övning inför bygge av nattduksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tränad handsinkning på träbit med ovanlig vinkel, perfektion eftersträvas i snickeriprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
p.lundgren och 25 till
  • Laddar…
Microkatten
Ja det där ser bra ut, bättre än mina räta laxar! Vinklar≠90˚ är trickiga att få rätt, speciellt för hand. Envishet och talang, envishet och talang...
 
Just det här momentet är väldigt omaskinellt och enda verktyget är en bit trasa. Jag kletar på en egen blandning av paraffinolja och grannens hemodlade bivax på en skärbräda av körsbär och valnöt. Fast innan det var det några verktyg inblandade. Tyvärr klart mest slipmaskinen, vilket inte alls var meningen. Nu inser jag att allt är inte så enkelt som på nätet. Bara för att jag köpt både såg och hyvel blir inte limskarvarna med automatik utan glipor. Men nu fick jag träna på att dölja det också, så jag får försöka se det från den positiva sidan.

Skärbräda av körsbär och valnöt behandlad med bivaxblandning, bredvid ett glasburk med bivax.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mkristensson och 3 till
  • Laddar…
Sned bild av en avkortad Bosch FSN 1600 skenskena bredvid en suddig Bosch-verktygslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kapad ände av Bosch FSN 1600 skensystem med mätskala, på arbetsbänk, Bosch-låda i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min Bosch FSN 1600 blev till FSN 1595.
 
  • Gilla
  • Haha
RmK_71 och 2 till
  • Laddar…
Jag ledsnade på att olja och fixa grabbräckena, nu är de slipade till p 400 och ska få bli naturligt gråa.
Mellanläggskuddarna till slipmaskinerna var superbra för de runda formerna.
Slipade träräcken på ett arbetsbord med slipmaskiner och verktyg, redo för naturlig gråning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Melander och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
N Nikorasu skrev:
[bild] [bild] Min Bosch FSN 1600 blev till FSN 1595.
Ser mer ut som 1550? ;)
 
  • Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
[bild] [bild] Min Bosch FSN 1600 blev till FSN 1595.
Tur att du inte måttade med Talmetern, då hade den bara blivit 1590.

EDIT: 1500.
 
Redigerat:
  • Haha
Fotografen
  • Laddar…
Lagar jeans, för hand. Handlagad lagning av rivet jeans med vita stygn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Ser mer ut som 1550? ;)
Du har helt rätt - FSN 1550 blev det.
 
j.erkers
Frustrator Frustrator skrev:
Lagar jeans, för hand. [bild]
Ser ut att närma sig riktigt ingådda och sköna...
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Lärlingen tränar inför ett nattduksbord!

I förrgår var Jesper varit här hela dagen för att träna på sinkning inför allvaret med nattduksbordet i ask som han håller på med.

Handsinkning både med och utan mall har han gjort förr med mycket bra resultat. Denna gång är dock fogen inte i 90-graders vinkel, utan sidor i stommen lutar 13 grader inåt. Som vanligt kul med nya utmaningar!

Men det tar tid. Totalt 8h träning på att rita, såga, stämma ur, passa in, ta bort mer material, passa ihop igen osv.

Men kraven är också höga, mycket höga. Det ska inte "se handgjort ut" eller "vara bra för att vara för hand". Det skall vara perfekt. Därför är det viktigt med träning, så att man får en chans att göra lite misstag och känna in sig. Och det passar honom utmärkt, han är väldigt duktig på att se vad som kunde varit bättre och förändra sina tekniker eller arbetssätt för att hitta rätt. Detta kommer att bli väldigt bra!

När han hade gjort första fogen så sågade han av den så att resten av testbiten kunde användas för att sinka ihop den "trubbiga" fogen som är 103 grader (den ska göras imorgon). Resultatet blev fint, men det finns ändå ett par lärdomar som kommer att göra nästa bättre och snabbare att såga ut.

Som jag försöker illustrera på bilden så nådde inte vårt vanliga ritsmått till när det inte är 90-graders vinkel. Jesper märkte därför med kniv, men tänkte inte på att kniven då måste luta i 13-graders vinkel. Det ger ett litet litet fel i botten där undersidan på "dovetailsen" möter botten mellan "pinsen". Jag är dock övertygad om att felet hade försvunnit genom lite mer hyvling eller putsning. I övrigt blev passformen mycket bra.


[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Imponerande. Tänkte skriva att Jesper kommer att bli något stort på sitt område men det stämmer inte — det är han redan!

Väldigt roligt att följa den här sympatiske och talangfulla killens steg framåt, han är sannerligen en inspiration.
Hälsa honom så gott är du snäll.
//Ronnie
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
j.erkers j.erkers skrev:
Ser ut att närma sig riktigt ingådda och sköna...
Japp, brukar sammanfalla med att se går sönder, därav lagningen.
 
Något försenad julklapp i form av laddare till telefon och klocka. Experimenterade lite med böjt laminat för klockladdaren, och en trådlös laddare är infräst i telefonhållaren. Ek för att matcha nattygsbordet.
 
  • Handgjord laddstation i ek för klocka och telefon med böjt laminat och infräst trådlös laddare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handgjord laddstation av ek med böjt laminat för klockladdning och infräst trådlös laddare för telefon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handgjord laddstation i ek för telefon och klocka med böjt laminat och infräst trådlös laddare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ergonomen och 16 till
  • Laddar…
J
Snyggt! Men hur sitter laddaren menar du? Får du kraft så den laddar om den sitter under?
 
  • Gilla
torusy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.