3 397 778 läst · 18 273 svar
3398k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Efter meningsskiljaktigheterna med min kap o gersåg igår ang. spånutsuget, kom vi överens om att vi behöver vara ifrån varandra ett tag. Men vi ska försöka vara vänner ändå. Så idag har jag tillbringat några timmar med att börja plocka ihop den mindre av bandsågarna. Den har fått nya lager och en allmän genomgång, och ska nu plockas ihop. Monterade tillbaks hjulen på den och fortsatte med att slipa av bordet. Det tog sin lilla tid fast bordet bara är 50cm. i fyrkant. 60, 80 och till sist 120 papper på slipmaskinen. Nu får det duga. Sedan snodde jag till ett litet ställ av plywood spillbitar till mina sågklingor.
Så det får räcka för idag, nu gör jag kväll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Nu vet jag inte hur de sitter, men jag skulle nog vilja ha något form av skydd framför dem. Så man inte skär sig av misstagP P-G H skrev:Efter meningsskiljaktigheterna med min kap o gersåg igår ang. spånutsuget, kom vi överens om att vi behöver vara ifrån varandra ett tag. Men vi ska försöka vara vänner ändå. Så idag har jag tillbringat några timmar med att börja plocka ihop den mindre av bandsågarna. Den har fått nya lager och en allmän genomgång, och ska nu plockas ihop. Monterade tillbaks hjulen på den och fortsatte med att slipa av bordet. Det tog sin lilla tid fast bordet bara är 50cm. i fyrkant. 60, 80 och till sist 120 papper på slipmaskinen. Nu får det duga. Sedan snodde jag till ett litet ställ av plywood spillbitar till mina sågklingor.
[bild] [bild]
Jo jag tänkte på det Willewonka när jag placerade dom. Jag är 1,92 lång, och jag hängde dom ca. 2 meter upp precis vid ett av fönstren. Och om jag får sträcka mig över bänken och upp för att nå dom så ska nog ingen annan kunna skada sig på dom. Men jag förstår ditt resonemang helt och fullt.
Bygger nytt underrede till min Sjöbergs hyvelbänk. Passar på att göra det så svårt som möjligt!
Stoora genomgående tappar!
Lite väl tight, men lite mer finlir så ska den nog gå i!
Tanken är att tappen skall få ett rektangulärt hål genom sig så att den kan låsas med en kil. På så vis blir underredet isärtagbart och kan förlängas om så behövs om/när jag bygger en egen topp så småningom.
Stoora genomgående tappar!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lite väl tight, men lite mer finlir så ska den nog gå i!
Tanken är att tappen skall få ett rektangulärt hål genom sig så att den kan låsas med en kil. På så vis blir underredet isärtagbart och kan förlängas om så behövs om/när jag bygger en egen topp så småningom.
Håller på med ett litet verkstadsprojekt mellan varven, typ när limningar torkar o annan dötid.
Idag har bakstycket bookmatchfanerats o oljats. Aningen osäker på träslaget, trodde det va valnöt men luktar annorlunda, inte rosewood, snarare antikvariat.
Resten får ni se en annan dag
Idag har bakstycket bookmatchfanerats o oljats. Aningen osäker på träslaget, trodde det va valnöt men luktar annorlunda, inte rosewood, snarare antikvariat.
Resten får ni se en annan dag
Logga in
Skapa konto
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 213 inlägg
sinuslinus
Träskalle