Spännband är bra till mycket:).
Limmat lucka med gerade hörn funkar fint med spännband. Träskiva med räta hörn limmas med hjälp av spännband i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fadai och 8 till
  • Laddar…
ClasseClas
Ola C Ola C skrev:
Clamping cauls med lite twist:)

Min uppställning för limfogar brukar se ut så här nånting. Klossar på bordet och sen undre cauls ovanpå klossarna, klossarna skapar en distans så man kan dra de vertikala tvingarna under de undre caulsen (ni förstår när ni ser de andra bilderna nedan)

Har stört mig några år nu på dom förbannade klossarna, vid smala limningar vill jag ha dom långt ut och vid breda längre in för att få tvingarna utanför dom. Då ska skiten knuffas till rätt plats o sen glider klossjävlarna iväg när man stöter till dom med en tving, caulsen ramlar ner och hela skiten fallerar osså står man o svär.

Men, inte längre! Nya pimpade cauls med flytt- och läsbara klossar. Utanför tvingarna vid smala limningar o innanför vid breda.

Klossarna är gängade direkt i träet, om det inte håller i längden blir det rampamuffar. Klossarna låses enkelt genom att man snurrar på dom, sexkantskruven är ju rotationsstoppad i t-spåret.
Snygg uppfinning! För egen del fuskade jag och köpte Planos limpress. Den tar aningens väggyta men är rätt fiffig den också. Den var i ropet för kanske 5 år sedan men kanske har fallit i glömska?
https://planomaskin.se/sv/tvingar/limpress-plano-1100mm-3-p.html
Planos limpress monterad på vägg med fastklämda träplankor för limning eller pressning.
Skapa konto

Inte alls. Jag har 4st och tror flertalet här på forumet har också. Även om jag svär på min ibland med det brukar i slutändan alltid visa sig bero på att jag varit slarvig vid riktningen av ämnena. Oerhört praktiskt att den upptar just väggyta tycker jag. Saknar dock något smidigt sätt att limma lameller. Typ 22x95 till 44x95 och få riktigt bra presstryck. Va en minut för sent ute i höstas när en kille hade ute sina gamla trapetsgängade manuella pressar men när jag väl fick kontakt hade han precis varit på tippen och slängt dom i metallskrot. Gjorde lite ont. Så tips mottages glatt (har ej plats för en fanerpress :D)

En sågmall/skena till cirkelsågen. En 1200mm till att börja med för att se om det är styvt nog. Funkar det bra blir det en fullång för att kapa skivor.

Sågmall av trä infäst på arbetsbord, tänkt för guidning av cirkelsåg.
Skapa konto

• Gilla
Byurn och 4 till
  • Laddar…
Vy över en bit laminerad björkplywood och verktyg för räckesbygge i en verkstad, oavslutad konstruktion.
Skapa konto
Närbild på laminerad björkplywood till räcke med synliga lager och markerade kanter.
Skapa konto
Laminerad björkplywood för räcken under tillverkning i verkstad med synlig hobbyskiva till pelare.
Skapa konto
Laminerad björkplywood till räcke i verkstad, framkant i fokus med oskarp bakgrund av verktyg och arbetsbänk.
Skapa konto
Laminerad björkplywood för trappräcke under tillverkning i ett verkstadsutrymme med diverse verktyg och maskiner.
Skapa konto
Hand håller laminerad björkplywood vid bygge av räcke i verkstad med verktyg och maskiner i bakgrunden.
Skapa konto
Halvfärdigt räcke av laminerad björkplywood, med en provisorisk skrotig pelare.
Skapa konto
Påbörjad konstruktion av ett räcke i björkplywood i en verkstad, med temporär stödpelare som ska förlängas.
Skapa konto
Laminerad björkplywood och en skrotig hobbyskiva som används vid tillverkning av räcke.
Skapa konto
Omärkt räcke under konstruktion av laminerad björkplywood med en temporär pelare.
Skapa konto
Räcke under konstruktion av laminerad björkplywood med en person och två små barn i bakgrunden.
Skapa konto
Pågående bygge av räcke med laminerad björkplywood och en temporär pelare, ofärdiga detaljer syns.
Skapa konto
Obehandlat trätrappstaket under konstruktion med laminerad björkplywood och en tillfällig stolpe, sett från övervåning.
Skapa konto
Delvis byggt trä-räcke med laminerad björkplywood och en tillfällig hobbyskivepelare.
Skapa konto
Pågående bygge av ett övervåningsräcke med laminerad björkplywood och en tillfällig pelare.
Skapa konto

Började på ett räcke till övervåningen. Laminerade björkplywood för att det skulle bli formstabilt och bra. Fick ta med ngn skrotig hobbyskiva till pelaren dock då plywooden tog slut. Pelaren ska förlängas därför ser den lite eljest ut. Och pelaren i bakkant ska kapas ner. Ja också ska allt slipas, spacklas och målas vitt.

• Gilla
Sthlm1891 och 10 till
  • Laddar…
Börjat bita upp en Asp som var för dålig för att få stå kvar

Nedtagen Asp-trädstam uppdelad i sektioner på grusmark.
Skapa konto

Nedtagen Asp och uppsågade grenar bredvid en ATV och släpvagn på en gård.
Skapa konto

Uppkapat ved av en asp som ligger i en släpvagn, klart för transport eller förvaring.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
nanowire och 3 till
  • Laddar…
Behöver ett till arbetsbord portabelt denna gång. Jag har gjort liknande bord ca ett halvdussin gånger och gett bort, byggt om, slitit ut osv. Detta blir en ganska stöddig historia med 21 och 12mm björkplywood till skelettet. 4mm Björk till botten (det är den fräsmallen är till för när jag ska jacka ur för benen samt så blir det en lite rolig top. 16mm svart valchromat.

M8orna ska ersättas av stjärnvred och ett av benen fästs i ett ovalt hål i bordet

XTools benlösning har fått stå modell för detta bordet. Har tidigare gjort bomarmar till bordet i aluprofil men ska prova en xtoolsliknande bom på detta bordet.

mitt förra bord gjorde jag med dominos och monterade på ett elektriskt höj/sänkbart benstativ. Riktigt nöjd med det bordet men inte så lätt att släpa omkring.

Paulk-hålen är verkligen ett ställe dit grejer går för att dö men men ;)

Närbild av hand som håller en fräsmall i björkplywood, med fokus på sågade urtag för bordets ben.
Skapa konto
Försänkningar och markeringar på ett arbetsbord av björkplywood där en fräsmall för benens placering är synlig.
Skapa konto
Delar av björkplywood för arbetsbord med fräsmall och sågtand, förberedda för montering, på en verkstadsbänk.
Skapa konto
Detalj av arbetsbord under konstruktion med björkplywood och monterad skruv.
Skapa konto
Halvfärdigt arbetsbord i plywood under konstruktion i en verkstad.
Skapa konto
Detaljbild av arbetsbord under konstruktion med björkplywood, synliga urfräsningar och en gul verktygslåda.
Skapa konto
Komponenter till arbetsbord av björkplywood under konstruktion med verktyg och hörselskydd.
Skapa konto

• Del av konstruktion för arbetsbord med 21mm björkplywood och M8-insatsmutter, verktyg i förgrunden.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
erikssonjorgen och 5 till
  • Laddar…
Fått denna klar för leverans.
Kniv med svart handtag och slida, redo för leverans, på en grå yta.
Skapa konto
Kniv med svart handtag och orange snodd, bredvid svart knivslida, på ljus bakgrund.
Skapa konto
Kniv med svart handtag och rött snöre, framför svart knivslida på vit yta, redo för leverans.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
corre och 7 till
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Fått denna klar för leverans.
[bild] [bild] [bild]
Najs. Vad kör du för material i bladet? Gjorde mycket blad i aeb-l och 12c27? Från Sandvik för ett antal år sedan. Nu har jag köpt en elektronisk härdugn så tänkte ta upp smidet igen.

Närvaro av en urfräst ursparing i träbänkskivan med skruvfästen och en tydlig ändkontur.
Skapa konto
Trämall med urtag och markeringar för precision i snickeri.
Skapa konto
Närbild på en skruv i en arbetsbänks träyta med urtag och runda innerhörn synliga.
Skapa konto

Arbetsbänken fortsätter. Gjorde det jobbigt för mig själv och gjorde en fräsmall för det benet som ska kunna kompensera bort ojämnheter.

Träarbetsbänk under konstruktion med urtag och verktyg, inklusive en fräsmall och skiftnyckel.
Skapa konto
Arbetsbänk med pågående snickeriarbete, verktyg och gjorda urtag i träplattan.
Skapa konto
Närbild på urtag i träplatta, resultat av användning av fräsmall, med runda innerhörn synliga.
Skapa konto
Hand som mäter med stållinjal för att markera urtag på en träbänk i byggprojekt.
Skapa konto
Närbild på hand som håller en fräsmall över ett urtag med runda hörn på en träyta.
Skapa konto

sedan var det dags för urtagen i botten. Mallen funkade bra men lämnade runda innerhörn såklart.

Närbild på en träarbetsbänk med urtaget detaljarbete och runda innerhörn.
Skapa konto

Arbetsbänk under konstruktion med fräsmall för ben och urtag i botten, verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

valchromaten på... ska kapas ner till 1200mm. Kommer lämna en liten bit valchromat som utstick för att kunna göra en liten specialare. Mer om den i nästa post.

• Gilla
stigen och 2 till
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Najs. Vad kör du för material i bladet? Gjorde mycket blad i aeb-l och 12c27? Från Sandvik för ett antal år sedan. Nu har jag köpt en elektronisk härdugn så tänkte ta upp smidet igen.
Tack! I denna är det just AEB-L. Kör med det, RWL-34 och har nyligen köpt några meter 14C28N också. Även planer på lite 1.2363 (AISI A2) som också är lufthärdande och passar min set-up i verkstaden.
Köpte också min ugn nyligen, vilket var värt varenda krona. Kul med värmebehandlingen och man får helt annan kontroll på processen.
Klart du ska ta upp smidet igen, och posta bilder här givetvis :)

• Gilla
stigen
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Sög in min fjärrkontroll till spånsugen av misstag. Spenderat 1h att försöka hitta den svarta fjärrkontrollen bland massor av svart Wenge-damm.....:oops: Helt spårlöst borta....:thinking:
Förstår din frustration.... Men det bringar ändå ett skratt till läsaren...

Sturmtiger Sturmtiger skrev:
Förstår din frustration.... Men det bringar ändå ett skratt till läsaren...
:))

fremax fremax skrev:
Gäller att hålla fingrarna i styr när man kapar med den postern framför sig ;)

Med vänlig hälsning, fremax
Ja man undrar, varför bygget prioterades högre på listan....

Tja, man behöver inte alltid hålla på med stora grejer. Själv gillar jag att finsnikra, så varför inte göra modeller i skala 1 :72?
Har gjort ett antal... (5-600), men håller på att bygga vidare på samlingen. Emil, hade sina trägubbar, jag har dessa. Den är under uppförande, i en serie produktion, där av ser det ut som det gör.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.