3 396 392 läst · 18 267 svar
3396k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
För att ge lite klarhet här så skulle jag gissa på att det är någonstans mellan 2 och 2,5k för virket i den. Den är mycket rikt strax under 600mm bred just nu. Längden på planken var ~2400. Jag behöver inte mer än 2200 i slutändan så där är 100 mm i varje ända för ojämnheter, sprickor, snipe osv. Den är 20mm tjock och jag hade bra flyt med plankornas rakhet. Jag utgick från 26mm, och hade egentligen inte tänkt att jag skulle behöva få ut mer än 1800 (det är den längsta biten jag behöver), men när jag insåg att de faktiskt var så pass raka som de var så satsade jag på att göra den i en för att minska på spillet och inte behöva hyvla en separat omgång för 400 skivan jag också vill ha. Dessutom kan det bli trevligt om de två skivorna har sammanhängande ådring. Anledningen till att jag inte ville dela dem innan hyvling är för att jag då hade tappat 200mm till för snipe på planhyveln. Men det visar sig ikväll (när tvingarna åker av) om det var dumsnålt att tänka så.
Verktygstokig
· Halland
· 7 558 inlägg
Sådär ja, nu är förmiddagens första spelpass avklarat och korthållarna testade i praktiken. Dom fungerade utmärkt och underlättade betydligt för fyraåringen. För mig räckte det med en hållare, men min dotter föredrog två då hon gärna ville se hela korten.
Jag tycker spåren blev bra, bredden 3 mm och djupet 13 mm gav korten en lagom liten lutning.
Jag tycker spåren blev bra, bredden 3 mm och djupet 13 mm gav korten en lagom liten lutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 377 inlägg
Fixat fjärrstyrning till spånsugen (står i ett annan rum). Tack @ClasseClas och @GK100 för hjälp och inspiration!
Spånsugsrummet på andra sidan väggen
Spånsugsrummet på andra sidan väggen
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Norrbotten
· 834 inlägg
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ska göra urtagen i långsidorna sen ska bänken sättas i arbete...
ngn som har en parf guide system i Norrbotten att hyra ut en helg?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 394 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 394 inlägg
En trasig bult är väl vanligtvis ett tecken på att det kommer bli en riktigt dålig kväll men inte idag, idag gick allt som tur var riktig lätt.
Första och såvitt jag vet enda reparationen som behövdes på nyförvärvet är nu avklarat. Nu återstår bara lite roligare projekt som t ex att försöka knåpa ihop ett litet bord inriktat för borrning i trä i "lätt att hänga på väggen" format.
Första och såvitt jag vet enda reparationen som behövdes på nyförvärvet är nu avklarat. Nu återstår bara lite roligare projekt som t ex att försöka knåpa ihop ett litet bord inriktat för borrning i trä i "lätt att hänga på väggen" format.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto