richardtenggren
Hep Hep skrev:
Åt vilket håll monterade du den?
Åt rätt håll ;)

• Haha
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
Monteras stående.

T Taren43 skrev:
Färdigställde dotterns nya säng idag. Allt byggt av mig, inte en synlig skruv står att finna! Dotterns första kommentar var: "Men sängen är för STOOOR för mig" :rofl:
Bara att vänta några år, sen blir det "Jag är för STOOOR för sängen"

Hållare till min no 7.
Verkstadsvägg med trähyllor, verktyg, snickarhyvel, nycklar. Organiserat, funktionellt, träbearbetning, hantverk, arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verktygshylla med trähyvlar, ordnade vertikalt och horisontellt på verkstadsvägg; funktionell förvaring, träbearbetningsutrustning.
Skapa konto

• Gilla
Lintto1 och 5 till
  • Laddar…
JohnnyKeba JohnnyKeba skrev:
Hållare till min no 7.
[bild]
[bild]
Hållare av sälg?

F fribygg skrev:
Hållare av sälg?
Tror att det är rötad björk men jag är inte säker. Fick en bit av en granne.

Tror att det är rötad björk men jag är inte säker. Fick en bit av en granne.
Jag skulle också gissa på björk. Tycker mig känna igen utseendet från en gammal björkklabbe som legat ute länge innan jag klöv den.

Sälg brukar vara rödare i färgen än det där. Jag gissar också björk.

Hållare till min no 7.
[bild]
[bild]
Bara att klocka skruvarna så är den optimerad sen :)

fahlis fahlis skrev:
Bara att vänta några år, sen blir det "Jag är för STOOOR för sängen"
Jag väntar mig inget mindre :rofl: Men som tur är har vi redan nästa säng köpt åt henne (gästsäng idag) så det blir ett kort bekymmer :cool:

Fick glas i går så i dag har ersättningen till dörren som sprängdes monterats.

Det finns en uppfattning som vädras lite då och då att en dörr tar högst ett par timmar att sätta upp.

Om vi bortser från lastning och att plocka ihop alla nödvändiga verktyg. Se till att batterier är laddade mm mm. Var på plats ca 930.

Momenten...

Först kontrollmäta. Det har hänt att något gått fel. Bättre att veta om grejerna passar innan rivning.

Demontera lås och beslag som t ex dörrstängare.
Hänga av den provisoriska ståldörren.

Själva rivningen. Dubbel rivning denna gång. Smederna har provisoriskt satt en branddörr i hålet. Hoppades på några karmhylsor med skruv. Inte då... mystisk vinkel som var lika långa som karmen skruvad dikt mot underlaget. Stålkarmen sedan fäst med ett helt gäng poppnit.

Jag vet hur man ska göra. Borra upp nit för nit. Har inte tålamod för det så jag offrar ett stämjärn istället. Förutsatt att det inte gör något om det blir någon repa går det mycket fortare att hugga av popnit.

Sedan den gamla träkarmen med sidoljus.
Sprängningen hade böjt alla skruv och deformerat karmhylsorna. Så inget gick att skruva ut. Delade upp karmen i bitar med sticksåg och fick ut den utan att skada putsen.

Dags att sätta ihop nya karmen. I det jobbet ingår att borra för karmhylsor. Gör det aldrig i förväg. Har man gjort det är det naturlagsbundet att ett eller flera av karmhylsorna inte kan användas av en eller annan orsak. Kant tegelsten, sprickbildning, precis intill tidigare hål, träffar elen till slutblecket eller någon annan orsak.

Baxa in karmen i hålet. Dra igenom kabeln till elslutblecket. För en gångs skull räckte den gamla sladden ända fram. (y) Palla upp gångjärnssidan så att den garanterat inte är för låg. Spänna fast försiktigt i våg och lod. Lätt att trycka ihop karmen i båge. Fästa gångjärnssidan med två skruv.

Nu dags att hänga på dörren. Tidstämpel på bilden 1308.
Renovering pågår, verktyg utspridda, dörr öppen, inomhusarbete, golvskydd, arbetslampa, ledstång saknas.
Skapa konto

Använder Vikinglyft som jag förlängt så att den kan hanteras stående (on Topic)
Träskelett av en hopfällbar stol placerad utanför en byggnad, nära en dörr och galler.
Skapa konto

När dörren kan hängas på då kan en oerfaren typ känna att det snart är klart. Jag vet bättre...
Först kontrollera alla springor och lutningar. Därefter efterdra karmhylsor vid behov och borra i plugg och skruv. I sidoljuset satte jag hylsorna bakom glaslisterna.

Väldigt fiffigt bortsett ifrån att mina borrar var i längsta laget så maskinen fick inte plats. Den som är klipsk finner råd. Fick skruva lite för att kolla förutsättningarna. Därefter sågade ner handtaget med sticksågen så att borrmaskinen gick att få in (on Topic).
Gå runt och fästa alla.

Dåså. Nu sitter karmen där den ska. Resten kvar.
Börjar med elslutbleck. Bilden är från demonteringen. Fotar alltid så att jag slipper undra när det återmonteras.
Elektrisk ställdon monterat i dörrkarm, synliga kablar, vit märklapp, installation, metall och plastdetaljer.
Skapa konto

Drevar karmen nu.
Sätter cylinder och behör samt dörrstängare.
Öppen dörr mot parkering, lägenhetsbyggnader ute, dagsljus, tröskel synlig, viss skada på dörrkarm.
Skapa konto

Som sista sak i dag. Glasa sidoljus.
Status ca 1550.
Dubbel dörr med glas, träramar, blå vägg, tröskel, byggnadsentré, kväll, välbelyst, siffra 38.
Skapa konto

Kvar att göra.

Lista insida. Skrev det inte ovan men textade mått på lister till snick tidigt så att någon av de andra där har tillverkat foder till mig under dagen.

Foga utsida mot putskant. För mörkt och kallt i kväll.

Fylla upp under tröskeln med lämpligt bruk. Kommer troligen använda Ardex46.

Jag vet att det finns snabbare montörer. Haken är att allt är viktigt och kräver omsorg. Fusk straffar sig alltid.

Mvh Finduso

PS.
Handskriven anteckningslista på papper med klämma, framför fläckig och använd ugnspanna.
Skapa konto

DS

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
RoTe och 57 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Fick glas i går så i dag har ersättningen till dörren som sprängdes monterats.

Det finns en uppfattning som vädras lite då och då att en dörr tar högst ett par timmar att sätta upp.

Om vi bortser från lastning och att plocka ihop alla nödvändiga verktyg. Se till att batterier är laddade mm mm. Var på plats ca 930.

Momenten...

Först kontrollmäta. Det har hänt att något gått fel. Bättre att veta om grejerna passar innan rivning.

Demontera lås och beslag som t ex dörrstängare.
Hänga av den provisoriska ståldörren.

Själva rivningen. Dubbel rivning denna gång. Smederna har provisoriskt satt en branddörr i hålet. Hoppades på några karmhylsor med skruv. Inte då... mystisk vinkel som var lika långa som karmen skruvad dikt mot underlaget. Stålkarmen sedan fäst med ett helt gäng poppnit.

Jag vet hur man ska göra. Borra upp nit för nit. Har inte tålamod för det så jag offrar ett stämjärn istället. Förutsatt att det inte gör något om det blir någon repa går det mycket fortare att hugga av popnit.

Sedan den gamla träkarmen med sidoljus.
Sprängningen hade böjt alla skruv och deformerat karmhylsorna. Så inget gick att skruva ut. Delade upp karmen i bitar med sticksåg och fick ut den utan att skada putsen.

Dags att sätta ihop nya karmen. I det jobbet ingår att borra för karmhylsor. Gör det aldrig i förväg. Har man gjort det är det naturlagsbundet att ett eller flera av karmhylsorna inte kan användas av en eller annan orsak. Kant tegelsten, sprickbildning, precis intill tidigare hål, träffar elen till slutblecket eller någon annan orsak.

Baxa in karmen i hålet. Dra igenom kabeln till elslutblecket. För en gångs skull räckte den gamla sladden ända fram. (y) Palla upp gångjärnssidan så att den garanterat inte är för låg. Spänna fast försiktigt i våg och lod. Lätt att trycka ihop karmen i båge. Fästa gångjärnssidan med två skruv.

Nu dags att hänga på dörren. Tidstämpel på bilden 1308.
[bild]
Använder Vikinglyft som jag förlängt så att den kan hanteras stående (on Topic)
[bild]
När dörren kan hängas på då kan en oerfaren typ känna att det snart är klart. Jag vet bättre...
Först kontrollera alla springor och lutningar. Därefter efterdra karmhylsor vid behov och borra i plugg och skruv. I sidoljuset satte jag hylsorna bakom glaslisterna.

Väldigt fiffigt bortsett ifrån att mina borrar var i längsta laget så maskinen fick inte plats. Den som är klipsk finner råd. Fick skruva lite för att kolla förutsättningarna. Därefter sågade ner handtaget med sticksågen så att borrmaskinen gick att få in (on Topic).
Gå runt och fästa alla.

Dåså. Nu sitter karmen där den ska. Resten kvar.
Börjar med elslutbleck. Bilden är från demonteringen. Fotar alltid så att jag slipper undra när det återmonteras.
[bild]
Drevar karmen nu.
Sätter cylinder och behör samt dörrstängare.
[bild]
Som sista sak i dag. Glasa sidoljus.
Status ca 1550.
[bild]
Kvar att göra.

Lista insida. Skrev det inte ovan men textade mått på lister till snick tidigt så att någon av de andra där har tillverkat foder till mig under dagen.

Foga utsida mot putskant. För mörkt och kallt i kväll.

Fylla upp under tröskeln med lämpligt bruk. Kommer troligen använda Ardex46.

Jag vet att det finns snabbare montörer. Haken är att allt är viktigt och kräver omsorg. Fusk straffar sig alltid.

Mvh Finduso

PS.
[bild]
DS
Full i beundran över skickligt hantverkskap, samt seriöst företagande. Bara såå förbannat trevligt att se och läsa. Flera Findus för folket.

• Gilla
Beretic och 9 till
  • Laddar…
Jag har just packat in och skickat iväg en "mutbräda" till en kompis som hjälper mig med lite juridiska frågor och vägrar ta betalt för det. Det ska bli spännande att se om Posten lyckas förstöra fyra kilo träklump, eller om den kommer fram hel.

Skärbräda i trä med schackrutmönster, skuren handtag. Artisanal, robust, köksredskap, träarbete, hantverk, funktionell design.
Skapa konto

• Gilla
Renhorn och 25 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag har just packat in och skickat iväg en "mutbräda" till en kompis som hjälper mig med lite juridiska frågor och vägrar ta betalt för det. Det ska bli spännande att se om Posten lyckas förstöra fyra kilo träklump, eller om den kommer fram hel.

[bild]
Man ska inte underskatta postmord.
Går den inte att förstöra kan man tappa bort den.

Köpte ett par rullskidor begagnat...de var försvunna i 7 månader innan de plötsligt kom fram..

• Haha
Garderobssnickarn
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Man ska inte underskatta postmord.
Går den inte att förstöra kan man tappa bort den.

Köpte ett par rullskidor begagnat...de var försvunna i 7 månader innan de plötsligt kom fram..
Lagom till vintern? ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.