• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
A
Plötsligt händer det! Fått in den nya spånsugen som ankom redan slutet på november, men sjukdom mm har gjort att den fått förvarats i en väns maskinhall tills nu. 2-3 cm ifrån att gå in genom porten utan hjul, blev att såga upp ladan istället, mkt vackert må jag säga:rolleyes:
Verkstad med stora maskiner, Felder dammutsug, gröna maskiner i bakgrunden, verktyg, arbetsbänkar, industriell miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Industriell dammavskiljare i verkstad med träplattor och arbetsverktyg i bakgrunden.
Skapa konto
Röd träbyggnad, ihopspikad dörröppning, sliten fasad, synlig skada på övre vänstra sidan.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Dortmunder DAB och 12 till
  • Laddar…
richardtenggren
mowatom skrev:
Plötsligt händer det! Fått in den nya spånsugen som ankom redan slutet på november, men sjukdom mm har gjort att den fått förvarats i en väns maskinhall tills nu. 2-3 cm ifrån att gå in genom porten utan hjul, blev att såga upp ladan istället, mkt vackert må jag säga:rolleyes:
[bild] [bild] [bild]
Man kan tro att du år snickare :crysmile:

• Gilla
  • Haha
BengtH och 2 till
  • Laddar…
A
richardtenggren richardtenggren skrev:
Man kan tro att du år snickare :crysmile:
Gör du narr av min fina rivning:crysmile:

• Gilla
Jormen och 2 till
  • Laddar…
A
Dagens lektion: 1400rpm är inte detsamma som 14000rpm. Stålet mötte tufft motstånd.
Vitmålad spånskiva med borrspetsfragment och borrskadehål.
Skapa konto

• Wow
  • Gilla
  • Ledsen
Beretic och 6 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Går det inte att korta dom med hjälp av schakel?
Kollade på liknande lösningar men det blev så klumpigt. Jag gjorde båda kedjorna nu, efter den första så hade jag utvecklat ett system och den andra tog en halvtimme och nu passar de tajt på hjulen utan nåt extra.

Kedjan efter den gjorts smalare:
gN5S6sV.jpg

• Gilla
Anderscurl och 5 till
  • Laddar…
Färdigställde dotterns nya säng idag. Allt byggt av mig, inte en synlig skruv står att finna! Dotterns första kommentar var: "Men sängen är för STOOOR för mig" :rofl:

• Barnrum med träbarnsäng i husform, leksaker, randig matta och träd tapet.
    Skapa konto
  • Gilla
FreQa och 32 till
  • Laddar…
richardtenggren
Extraljusen har legat och mognat några veckor nu, men nu är de på plats, återstår att justera in ljusbilden bara. Så lär jag leka lite med sensornivån på det automatiska helljuset…
Svart bil med huven uppe, extra ljus monterade, verktyg, mekanikerarbete, verkstadsinredning.
Skapa konto

Får väl rekommendera XBB ODB dongle, knapp och tillhörande bluetoothrelä, väldigt smidigt :)

• Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
Byggt en våtrumströskel av lite tröskeldelar och med hjälp av klyvsågen. Svärföräldrarna behövde ha en snabbt till lägenheten de renoverar. Bara 70 mm karm så ingen standard heller.

• Två träbitar fixerade med snabbspännare; arbetsmiljö med verktyg och sågspån på golv.
    Skapa konto
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Äntligen gett mig på den gamla ekplankan som blev över fån köksbygget. Lite för kvistig och sprucken för att bli något fint. Nu är den kapad, klyvd och grovsorterad och ser ut att räcka till ett par tre skärbädor.

Träplankor med naturlig kant, oregelbundna mönster, upplagda på vit yta i verkstad.
Skapa konto

Trähögar på arbetsbänk i snickarverkstad med olika verktyg och utrustning i bakgrunden.
Skapa konto

@richardtenggren Är justering av ljusautomatiken något för oss vanliga människor, eller krävs det att man hackar bilen eller jobbar på Skoda? Min är onödigt feg.

• Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
Hep Hep skrev:
@richardtenggren Är justering av ljusautomatiken något för oss vanliga människor, eller krävs det att man hackar bilen eller jobbar på Skoda? Min är onödigt feg.
Instämmer! Vi har kört på högsta känsligheten då vi också tyckt den är allt för feg, bländar av för gatlyktorna på parallella cykelbanor osv. Men nu med extraljusen så bländar bilen av för sig själv om det är vägskyltar som reflekterar, så blev lite mycket ”ljustutande” :crysmile:

Har tänkt köpa en ODBeleven, kanske går göra något med den :thinking:

• Gilla
nino
  • Laddar…
Kan man justera känsligheten själv?

Och för att hålla mig till tråden, så gjorde jag en spännande upptäkt i dag. Jag bytte från 60 till 40 tänder på bordssågen för att det skulle gå lättare att klyva ek. Tydligen funkar det bara om man vänder bladet åt rätt håll. Töntigt.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
FreQa och 16 till
  • Laddar…
richardtenggren
Hep Hep skrev:
Kan man justera känsligheten själv?

Och för att hålla mig till tråden, så gjorde jag en spännande upptäkt i dag. Jag bytte från 60 till 40 tänder på bordssågen för att det skulle gå lättare att klyva ek. Tydligen funkar det bara om man vänder bladet åt rätt håll. Töntigt.
Ja, om du trycker Car -> Inställningar-> ”Ljus”(?) och där typ :)

Jag köpte en ny klyvklinga från Felder efter rekommendation av @Ola C , var som att skära i smör när jag fixade golvet förra veckan :)

• Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
Åt vilket håll monterade du den?

Hep Hep skrev:
Åt vilket håll monterade du den?
Montera? Man sätter den på pekfingret, sätter snurr på den med andra handen och börjar kapa. Det är bara B-sortimentet man behöver montera…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.