?
Aina12345 skrev:
Du verkar vara kunnig, men upplyssa i såfall mig och alla, hur mkt ljud mina grannar producerar i såfall och effekter på hälsa. Det är systematiskt, inte enstak fall. I deras fall säkert livet ut och frivilligt, det ser ut att deras hjärnor och psyket skadade redan av beteendestörning eller?
Om du har 100 riktiga decibel så bör du ha grava hörselproblem nu om de skriker hela dagarna.

En konsert har ju lägre ljudnivå än vad du har i din trädgård.

Vad är det för tatueringar de har?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Aina12345 skrev:
Enligt reglerna för normala människor och Folkhälsomyndigheter så ljudet från grannar ska inte överstiga 40 db eller 60 db tillfälligt eller likn. Annars det är stress som är skadligt för hälsa, vilket jag redan fått. Vad är meningen med din kommentar- står du på störande grannarnas sida, då kanske du är själv som dem eller önskar få sådana grannar som jag har. Vad är problemet?
Så du menar att ljudet från en granne normalt inte får vara högre än en viskning och tillfälligt strax under normalt samtals ljudnivå?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Krokben
Aina12345 skrev:
Normala människor tatuerar inte nazi-och satanistsymboler, aldrig sett det.
Jag vill börja med att jag lider enormt med dig, har själv hänsynslösa grannar som förpestar ens vardag. För det andra har jag 5 satanistiska tatueringar.

• Haha
Festlund
  • Laddar…
A
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Du skrev ju redan i ditt första inlägg att barnen kunde ha adhd och för oss som har varit med om sådana utredningar så tar det ett tag att diagnostisera så blir förvånad att du lyckats göra den bedömningen utan att ha en tät kontakt med dom
Hep Hep skrev:
Om du vill lösa det på en laglig väg via myndigheter tycker jag du ska skaffa en tillräckligt bra ljudmätare och film/fota displayen på den lite då och då så att du har något på fötterna. Det enda som du med säkerhet kan övertyga oss eller någon byråkrat om, genom att prata om nazister, satanister, mopedister och adhd-ungar, är att du är arg. Jättearg till och med. Det kommer du ingenstans med.
Jag är inte arg. De där ungarna och deras föräldrar är hänsynslösa och förpestar mitt liv. Jag liksom inte vet hur försvara mig mot dem. Om det skulle varit en normal polis som fungerar, man skulle kunna anmäla dem till polisen för ofredande, de skulle bötfällas och hålla sig tystare. Men olika sorts brottslingar och plågoandar är ju ostraffbara i Sverige så länge. Det är brottsoffer som angrips i stället. Det ser man ju på kommentarer också.

A
Demmpa Demmpa skrev:
Så du menar att ljudet från en granne normalt inte får vara högre än en viskning och tillfälligt strax under normalt samtals ljudnivå?
Riksvärden i Sverige:

Inomhus​

Om du störs av buller inne i din bostad gäller riktvärden från Folkhälsomyndigheten. De säger att ljudnivån i medeltal inte får överstiga 30 dBA och i maximal nivå inte överstiga 45 dBA. Riktvärdena gäller med fönster och dörrar stängda. Det finns även riktvärden för lågfrekventa ljud vid olika frekvenser.

Vägledningar och riktvärden för inomhusmiljö, folkhalsomyndigheten.seexternallink.pngLänk till annan webbplats.

Utomhus​

Utomhusriktvärden används för bedömningen av bullret om du är störd på din uteplats, balkong eller inne i bostaden med öppna fönster. Exempel på sådant utomhusbuller kan vara fläktar från restauranger eller värmepumpar. Riktvärdena för vad som är okej är olika för olika tider på dygnet:

• klockan 06.00–18.00 - 50 decibel (dBA)
  • klockan 18.00–22.00 - 45 decibel (dBA)
  • klockan 22.00–06.00 - 40 decibel (dBA)
Vägledning och riktvärden f
? Rkarlsson skrev:
Om du har 100 riktiga decibel så bör du ha grava hörselproblem nu om de skriker hela dagarna.

Jag kunde inte ens gå ut på egen trädgård pga.dem.

A
Demmpa Demmpa skrev:

Inomhus​

Om du störs av buller inne i din bostad gäller riktvärden från Folkhälsomyndigheten. De säger att ljudnivån i medeltal inte får överstiga 30 dBA och i maximal nivå inte överstiga 45 dBA. Riktvärdena gäller med fönster och dörrar stängda. Det finns även riktvärden för lågfrekventa ljud vid olika frekvenser.

Vägledningar och riktvärden för inomhusmiljö, folkhalsomyndigheten.seexternallink.pngLänk till annan webbplats.

Utomhus​

Utomhusriktvärden används för bedömningen av bullret om du är störd på din uteplats, balkong eller inne i bostaden med öppna fönster. Exempel på sådant utomhusbuller kan vara fläktar från restauranger eller värmepumpar. Riktvärdena för vad som är okej är olika för olika tider på dygnet:

• klockan 06.00–18.00 - 50 decibel (dBA)
  • klockan 18.00–22.00 - 45 decibel (dBA)
  • klockan 22.00–06.00 - 40 decibel (dBA)
Vägledning och riktvärden f

A
Jag tror att man måste anmäla barnen till sociala myndigheter, för att de ska utreda vad är deras problem att de beter sig onormalt. Det finns bra medicin mot olika beteendestörningar som är störande både för personer och för omgivningen, så att alla kan leva normalt och att barnen inte hamnar i fängelse när de bli vuxna. Ett stort antal av dömda brottslingar är just hänsynslösa människor med psykotiska drag eller med adhd neurologiska störningar som kan inte kontrollera sig och tar inte medicin. En till variant ser jag att föräldrar uppfostrar dem till hänsynsllsa människor med flit- de kanske vill att barnen bli politiker eller så är föräldrarna psykopater som struntar i medmänniskor, då de är chefer själva och har nog vana till det.

• Wow
Festlund
  • Laddar…
A
? Rkarlsson skrev:

En konsert har nog likadan nivå som mina grannar producerar då och då, inte lågre.

A
F fribygg skrev:
Folket i skogen använder ofta traktorer motorsågar och liknande bullrande utrustning för att ordna sin uppvärmning och stundtals sin försörjning. Inte sällan är husbyggnation ett intresse och det kan spikas högljutt till framåt halvtio såhär på söndagskvällen om nått projekt behöver färdigställas.
Det är mer regel än undantag att landsbyggdsbefolkning äger och använder förbränningsmotordrivna fordon frekvent och ofta på 'udda' tider sätt ur urban medelklass perspektiv och inte sällan startas och körs personbilar tidiga morgnar.
Det kommer med andra ord inte bli en lugn stund för dig @Aina12345, vintertid kommer du höra högljudda motorsågar på kanske 100dB och såhär års kommer du förmodligen störa dig på folk som startar grästrimmern när det svalnar på kvällen, kompressorer och spikpistoler kommer störa dig när jag och andra vill ha på våra tak innan regnet.
Traktorer och borrande är inte likadan ljudnivå som gapande fullhals och diskomusik på 100db. Vi har här mkt trafik med lastbilar och traktorer, det spikas och borras varje dag, så mina grannar överröstar allt det här utan problem. När de borrar, då sätter de på musiken och gapar så, att borrande hörs knappt. Spikandet och traktorer är liksom ingen störning för mig efter ha bliviti immuniserat och överlevt 3 år bredvid psykopatgrannar.

A
? Rkarlsson skrev:

? Rkarlsson skrev:

Jag får knappt gå ut på min egen trädgård, det är möjligt endast när psykopatfamiljen inte ute på trädgården vilket de är alla dagar när det är varmt. Så sommaren här är förpestat pga. dem.

Redigerat av moderator:
Du citerar så rörigt att jag börjar på nytt. Om du vill ha hjälp från myndigheter med att det låter högt - dokumentera det och ta sedan upp det med lämplig myndighet. Bara det och inget annat. När du nu vevar mot samhället i stort, polisen, de med adhd, satanister och annat helt irrelevant är det ingen som kommer ta dig på allvar.

Du skriver att du inte är arg. Det stämmer nog, men tagga ner lite när du skriver, så slipper du bli feltolkad. Nu när du kommer med anklagelser så fort någon säger emot dig, eller ifrågasätter beskrivningen, så framstår du som väldigt arg.

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Förra sommaren ordnade några grannar här barnkalas och hyrde in hoppborg som placerades på gräsmattan. Tyvärr placerades den med de bullrande kompressorerna riktade mot vår balkong. Inget problem med att de kör barnkalas några timmar på eftermiddagen, vilket de gjorde och sen packade ihop.
Tyvärr tyckte någon annan att det var en så bra idé att de gjorde samma sak nästa helg. Men nu var den igång från förmiddag tills kl 9 på kvällen då alla husets barn lekt färdigt. Det var i princip omöjligt att vara på balkongen eller ha fönstret öppet. Trots det kunde jag endast mäta upp ca 85dB, och det här är mitt i en storstad.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Dessutom verkar din tro på vad socialen kan åstadkomma väldigt stark..
Dom utreder inga diagnoser.
Du har tyvärr en rejäl uppförsbacke om du ska kunna ändra på grannen....

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Men shit vilken tråd.

Är inte det sannolika (när man filtrerat bort onödigt tjafs om satanistnazister och decibelmätningar) att TS grannar är jobbiga white trash som det alltid finns några av i varje by? Slutsatsen är att TS borde flytta. Det är inte rättvist, kul eller enkelt, men med all sannolikhet det bästa alternativet för TS.

Som kuriosa så kommer jag ihåg en sådan där decibelskala i skolan där 200 dba var ATOMBOMB... med en bild på ett svampmoln och allt. Dramatiskt.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
A
K kindvall skrev:
Förra sommaren ordnade några grannar här barnkalas och hyrde in hoppborg som placerades på gräsmattan. Tyvärr placerades den med de bullrande kompressorerna riktade mot vår balkong. Inget problem med att de kör barnkalas några timmar på eftermiddagen, vilket de gjorde och sen packade ihop.
Tyvärr tyckte någon annan att det var en så bra idé att de gjorde samma sak nästa helg. Men nu var den igång från förmiddag tills kl 9 på kvällen då alla husets barn lekt färdigt. Det var i princip omöjligt att vara på balkongen eller ha fönstret öppet. Trots det kunde jag endast mäta upp ca 85dB, och det här är mitt i en storstad.
Det är exakt sådär, men varje dag, sedan de köpt in olika hoppgrejer och ställt nögra meter från mitt staket. Festaälskare, men halvdöva alltihopa säkert, pga.egna buller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.