Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Jag blir oxå ganska irriterad på folk som börjar att diagnostiserar grannens barn kallar grannarna för alla möjliga dumheter istället för att lägga sin fokus på att få till ett någorlunda vettigt och åtminstone läsbart inlägg. Men det är ju olika saker man stör sej på...
Fast om det för det mesta låter som aphuset på Skansen i värsta rusningstid från granntomten så är åtminstone inte jag förvånad över att TS undrar hur det är fatt med de som bebor denna fastighet.

Det är inte normalt beteende att regelmässigt skrika och tjoa för full hals om man vistas bland grannar i bebyggda trakter. Punkt.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
F
Aina12345 skrev:
aaa, ok. Det här med 200 db var skrivet när jag var irriterad precis efter all skrik och fräckhet av grannbarnen. Sen kan inte rätta till.
H Harald Blåtumme skrev:
Fast om det för det mesta låter som aphuset på Skansen i värsta rusningstid från granntomten så är åtminstone inte jag förvånad över att TS undrar hur det är fatt med de som bebor denna fastighet.

Det är inte normalt beteende att regelmässigt skrika och tjoa för full hals om man vistas bland grannar i bebyggda trakter. Punkt.
Naturligtvis är det så. Men med tanke på TS förmåga att boost upp allt som är lätt verifierbart så kanske ”hela tiden” är två högljudda fylleslag om året, en midsommar och en kräftskiva och resterande är inte tysta lätt stökande barn och en förälder som skriker lite på dom då och då.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
F fsn skrev:
Naturligtvis är det så. Men med tanke på TS förmåga att boost upp allt som är lätt verifierbart så kanske ”hela tiden” är två högljudda fylleslag om året, en midsommar och en kräftskiva och resterande är inte tysta lätt stökande barn och en förälder som skriker lite på dom då och då.
Du har en poäng där. Strängt taget vet jag ingenting om hur det faktiskt ligger till i TS fall, jag vet bara att jag själv skulle bli extremt trött på en situation där grannar förpestar hela min tillvaro med att skrika och tjoa från morgon till kväll. Om det nu verkligen är så illa.

En idé för att få styr på detta - dels om det verkligen skulle behövas åtgärder från kommun etc, men inte minst som hjälp till en själv att få kontroll över situationen och hur man själv reagerar som upplevande störningar - dokumentera *när det sker störningar*. En dagbok, spela in vid tillfällen det upplevs som extremt störande som bilagor till dagboken.

Jag säger inte att det är så men det *kan* vara så att när man går igenom de faktiska tillfällen av störningar man upplevt så kan det visa sig att de är objektivt sett betydligt mindre och mer sällan förekommande än hur man subjektivt upplevt detta när man hela tiden retar sig på det och är hypertriggad på störningen. Detta kan ev hjälpa till att hitta ett bra förhållningssätt, tex vad gäller tider det stör extra mycket och om man kanske kan förhandla fram något i så fall mot grannen att "tagga ner" vid just dessa tillfällen.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Anonym orosanmälan, barnen far ju illa i den miljön 🥺

• Gilla
Heij83 och 1 till
  • Laddar…
S Shylst skrev:
Låter som att du bör ha ringt polisen för länge sedan. Kanske en orosanmälan kan vara bra också.
Detta tips gav mig ett gott skratt, kan bara instämma! Men sorglig lösning ändå...

Troll tråd

A
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Jag blir oxå ganska irriterad på folk som börjar att diagnostiserar grannens barn kallar grannarna för alla möjliga dumheter istället för att lägga sin fokus på att få till ett någorlunda vettigt och åtminstone läsbart inlägg. Men det är ju olika saker man stör sej på...
Jag har inte diagnostiserat någon, men om föräldrar uppfostrar egna barn till att bli brottslingar, ska grannar lida av det och inte gnälla, enligt dig? Många här verkar ha en mobbarmentalitet, som ansluter sig till plågoandar, om sitter läxar upp mig.

• Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
A
H Harald Blåtumme skrev:

Ja, de beter sig på detta sättet, eftersom omgivningen är rädda för dem, så vi grannar lider i tysthet.

A
H Harald Blåtumme skrev:
Du har en poäng där. Strängt taget vet jag ingenting om hur det faktiskt ligger till i TS fall, jag vet bara att jag själv skulle bli extremt trött på en situation där grannar förpestar hela min tillvaro med att skrika och tjoa från morgon till kväll. Om det nu verkligen är så illa.

En idé för att få styr på detta - dels om det verkligen skulle behövas åtgärder från kommun etc, men inte minst som hjälp till en själv att få kontroll över situationen och hur man själv reagerar som upplevande störningar - dokumentera *när det sker störningar*. En dagbok, spela in vid tillfällen det upplevs som extremt störande som bilagor till dagboken.

Jag säger inte att det är så men det *kan* vara så att när man går igenom de faktiska tillfällen av störningar man upplevt så kan det visa sig att de är objektivt sett betydligt mindre och mer sällan förekommande än hur man subjektivt upplevt detta när man hela tiden retar sig på det och är hypertriggad på störningen. Detta kan ev hjälpa till att hitta ett bra förhållningssätt, tex vad gäller tider det stör extra mycket och om man kanske kan förhandla fram något i så fall mot grannen att "tagga ner" vid just dessa tillfällen.
Varje dag i timmar, hela sommaren och varje dag när det är varm på hösten och våren- deras barn. Sen "på fyllan " likadant de där vuxna gör så (inkl. nätterna året runt) - endast några gånger om månad då och det klagar jag inte på, eftersom det är inte varje dag. Barnen lika fräcka och oförskämda som deras föräldrar- följer vuxnas förebilder till 100 proc, bli säkert likadana störande och hänsynslösa till omgivningen när de bli vuxna. Sådana som du stödjer brottsligheten i samhället, och det finns många som du, annars sådana saker skulle inte hända ostraffat och lugna ej brottsliga folket skulle inte behöva lida i tysthet.

Unikt namn
Du har 3 alternativ.

1) Ta fajten. Ring polis/soc om du tror att det rör sig om brott eller att barnen far illa, men gör det någolunda sakligt. Trams och osannolika överdrifter kommer ignoreras.
Säg ifrån när det tjoas. Dokumentera överträdelser. Det är långt ifrån alla gapskallar som faktiskt tar till nävarna. Men förbered dig på att detta kan bli en lång resa....

2) Flytta. Antagligen det enklaste alternativet för en konflikträdd person.

3) Bit ihop. Försök göra ljuddämpande åtgärder som bullerplank.

• Gilla
Heij83 och 2 till
  • Laddar…
A
K Kane skrev:
Om den visar 200 dB så är den inte mycket att ha.
Visar mellan 90-130 på min trädgård när de väl håller på. Hur högt gapar de där där inne- inte 200? Tror att de har blivit döva av sitt eget beteende- har aldrig hört dem tala som normala människor- endast galet gap hela tiden, de som deras adhd ungar utan diagnos, då medicin tar de inte tydligen.

A
Unikt namn Unikt namn skrev:
Du har 3 alternativ.

1) Ta fajten. Ring polis/soc om du tror att det rör sig om brott eller att barnen far illa, men gör det någolunda sakligt. Trams och osannolika överdrifter kommer ignoreras.
Säg ifrån när det tjoas. Dokumentera överträdelser. Det är långt ifrån alla gapskallar som faktiskt tar till nävarna. Men förbered dig på att detta kan bli en lång resa....

2) Flytta. Antagligen det enklaste alternativet för en konflikträdd person.

3) Bit ihop. Försök göra ljuddämpande åtgärder som bullerplank.
ljuddämpande åtgärder kan inte hjälpa i mina grannarnas fall, jag tror, det är nog polis och socialen som skulle lugna ner dem och förklara ett normalt mänskligt beteende , om jag beslutar för att inte flytta

Aina12345 skrev:
Visar mellan 90-130 på min trädgård när de väl håller på. Hur högt gapar de där där inne- inte 200?
Omöjligt!

• Gilla
Heij83 och 3 till
  • Laddar…
A
H Harald Blåtumme skrev:

när det varje dag i timmar , hela sommaren bli förpestad, de är tysta på vinter-höst, endast fylleskrik och musik på högsta volym några ggn per månad, det är otroligt att folket försvarar sådana störande grannar, troligen finns flera sådana, synd att de inte bor alla tillsammans i ett område utan utspridda och stör människor, deras ungar sen åker med motorcyklar eller mopeder på nätterna fram-tillbaka och väcker hela område. De verkar ha det roligt på detta sättet eller så inte uppfostrade för att ta hänsyn till omgivningen, så som mina grannarnas barn strax bli, de är inte småungar, förstår vad de håller på med: en 10 år, den andra 17.

A
K Kane skrev:
Omöjligt!
Köp för dig ljudmätare och mät 3-4 meter från högtalare, när musiken på högsta volymen, sen uttala dig, om möjligt eller omöjligt. Ljudmätare kostade 2500 kr . Besservisser, se till att inte påträffa sådana grannar själv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.