A
H Hullefar skrev:
Men shit vilken tråd.

Är inte det sannolika (när man filtrerat bort onödigt tjafs om satanistnazister och decibelmätningar) att TS grannar är jobbiga white trash som det alltid finns några av i varje by? Slutsatsen är att TS borde flytta. Det är inte rättvist, kul eller enkelt, men med all sannolikhet det bästa alternativet för TS.

Som kuriosa så kommer jag ihåg en sådan där decibelskala i skolan där 200 dba var ATOMBOMB... med en bild på ett svampmoln och allt. Dramatiskt.
100 dB medelvärde är det nog, siffran 200 felskrivet, men går inte att rätta till
 
A
K kindvall skrev:
Förra sommaren ordnade några grannar här barnkalas och hyrde in hoppborg som placerades på gräsmattan. Tyvärr placerades den med de bullrande kompressorerna riktade mot vår balkong. Inget problem med att de kör barnkalas några timmar på eftermiddagen, vilket de gjorde och sen packade ihop.
Tyvärr tyckte någon annan att det var en så bra idé att de gjorde samma sak nästa helg. Men nu var den igång från förmiddag tills kl 9 på kvällen då alla husets barn lekt färdigt. Det var i princip omöjligt att vara på balkongen eller ha fönstret öppet. Trots det kunde jag endast mäta upp ca 85dB, och det här är mitt i en storstad.
Det är direkt ljudöverföring ute på trädgården. Men jag sitter då hemma, kan inte vistas i min egen trädgård. När stänger alla fönstrar och är hemma, de hörs i alla rum ändå, kanske 70 dB , liksom som om jag skulle haft CD spelare hemma hos mig. Men som sagt, de slutade med att hålla på med det varje dag, för några veckor sen, men är onormalt högljudda som människor och har stört beteende, kan bara gallskrika på fåglarna kl.7 på morgonen, hålla på med festande eller motorcyklar på nätterna och likn., då på helger nu endast. Och deras ungar fick sluta med 100db musik alla dagar, men efter hotat mig innan vilket jag spelade in på video, kanske därför de slutat med de största trakasserier åtminstone.
 
A
plåtrickard plåtrickard skrev:
Dessutom verkar din tro på vad socialen kan åstadkomma väldigt stark..
Dom utreder inga diagnoser.
Du har tyvärr en rejäl uppförsbacke om du ska kunna ändra på grannen....
De skickar barnen till BUP för utredning. Sen finns medicin att tillgå och föräldrakurser om hur man sätter gränserna, om normalt beteende och likn.. De grannarna har bra jobb, är chefer då ingen vågar säga till ngt åt deras ungar när de löper amok, bland annat kastar sig mot bilar, cyklar mitt på gatan, så att vi bilisterna måste stanna och vänta tills de cyklat eller gått förbi mot trafiken, inte de där barnen som ska vända åt rätt sida och cykla normalt som alla andra och likn.. Det är ngt beteendestörning pga dålig uppfostran eller neurologisk. Så de på BUP kanske korrigera deras beteende före innan de bli farliga till samhälle som vuxna.
 
Aina12345 skrev:
När stänger alla fönstrar och är hemma, de hörs i alla rum ändå, kanske 70 dB
Det där är det viktiga, dvs vad du mäter upp hos dig. Tidigare i tråden har du gjort misstaget att anta vad ljudnivån är hos dem och det är irrelevant. Det viktiga är ljudnivån hos dig.
 
Hej TS!

Då det verkar väldigt viktigt för dig att övertyga folk på detta forum om hur mycket dina grannar stör så kan du väl ta lite filmer och lägga upp.

Filma gärna din "ljudmätare" också när du ändå håller på.

I övrigt så tycker jag nog att du borde ringa polisen om du nu upplever dig bli störd på detta vis.
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Aina12345 skrev:
Riksvärden i Sverige:

Inomhus​

Om du störs av buller inne i din bostad gäller riktvärden från Folkhälsomyndigheten. De säger att ljudnivån i medeltal inte får överstiga 30 dBA och i maximal nivå inte överstiga 45 dBA. Riktvärdena gäller med fönster och dörrar stängda. Det finns även riktvärden för lågfrekventa ljud vid olika frekvenser.

Vägledningar och riktvärden för inomhusmiljö, folkhalsomyndigheten.se[bild]Länk till annan webbplats.

Utomhus​

Utomhusriktvärden används för bedömningen av bullret om du är störd på din uteplats, balkong eller inne i bostaden med öppna fönster. Exempel på sådant utomhusbuller kan vara fläktar från restauranger eller värmepumpar. Riktvärdena för vad som är okej är olika för olika tider på dygnet:

  • klockan 06.00–18.00 - 50 decibel (dBA)
  • klockan 18.00–22.00 - 45 decibel (dBA)
  • klockan 22.00–06.00 - 40 decibel (dBA)
Vägledning och riktvärden f

Jag kunde inte ens gå ut på egen trädgård pga.dem.
Nej men du överdrivet å de grövsta. Ett gevärsskott är 150db, det är det knappast inne hos din granne.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
A
R Rkarlsson skrev:
Nej men du överdrivet å de grövsta. Ett gevärsskott är 150db, det är det knappast inne hos din granne.
Känner du till hur länge och mkt dB andra människor brukar tåla av av barnskrik sådär 2-3 timmar varje dag? T.ex, du.
 
A
T TowaTei skrev:
Det där är det viktiga, dvs vad du mäter upp hos dig. Tidigare i tråden har du gjort misstaget att anta vad ljudnivån är hos dem och det är irrelevant. Det viktiga är ljudnivån hos dig.
Behöver information om hur andra människor har det i grannskapet. Har en konkret fråga till dig. Känner du till hur länge i tiden och hur mkt dB andra människor måste tåla av av grannarnas barnskrik på studsmattor sådär 2-3 timmar varje dag, hela sommaren och halva våren/hösten?
 
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tyvärr är det mycket svårt att påverka denna typ av människor. Vad säger de andra grannarna ?
Jag och denna barnfamiljen, vi två är i utkanten av villaområde, finns inget mer bakom eller framme, endast på andra sida av gatan, äldre pensionärer och sen alla övriga hundratals meter bort. När jag köpte så trodde att bli lugn och ro, i utkanten av samhället men så blev det tvärtom.
 
Redigerat av moderator:
A
F Falckman skrev:
Det finns ju en liten strömning inom nazismen som fokuserar på hedendom och black metal, kanske är det sådana nazister? ;)

[länk]
de nazister på ett annat sätt, liksom att strunta i omgivningen, jag menar psykopater, vilket samma sak enligt mig, för att inte kalla för psykopater, kallar dem för nazister
 
  • Wow
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Hus tomte
Kan inte nån moderat sluta ta semester å ta bort vissa saker denna idiot skriver.

Finns folk som blivit utkastad för mindre på BH

Tycker ni måste vakna lite nu å inte sitta å sola hela tiden
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Ok, så för att sammanfatta det som skrivits och påståtts (och tidigare försvarats rätt aggressivt):

Det är inte 200dB
Grannarna är troligen inte satanister
Grannarna är i alla fall inte nazister
Ingen vet om någon har ADHD
Störningarna är inte längre dygnet runt varje dag
Störningarna har minskat och är nu inte ens varje dag.

Till TS: Om du är på riktigt och har stora problem med grannar som stör är det absolut att beklaga. Men tänk både en och två gånger innan du skriver eller påstår något i affekt. Oavsett vilken myndighet du vänder dig till så kommer de inte bry sig ett dugg om dina problem, då det snabbt framgår att det mesta du påstår är överdrivet eller direkt fel. Vill du lösa det på något annat sätt än att flytta behöver du helt ändra ditt sätt att kommunicera.

Du har dessutom helt fel om vilka möjligheter soc har och vad de kan tvinga fram, men det ligger tyvärr helt i linje med din övriga tvärsäkra uttalanden.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Aina12345 skrev:
de skriker oavbrutet lika högt som på idrottsgalan och musik på högsta volym skrev jag ju. Ljudmätare på min trädgård visat 100-140, varför argumenterar du emot? Vill du ha mina grannar i stället vid din trädgård kanske?
Jag argumenterar inte emot, jag skriver stt jag håller med dig. Men dina uppgifter om db är inte korrekta. Det är i princip omöjligt och folk uppfatttar ditt inlägg lätt som överdrivet. Du kan säkert tillfälligt utsattas för strax över 100db, men sannolikt mestadels en bra bit under. Av den enkla anledningen att en människa inte kan generera dom nivåerna. Kanske att en oerson klarar av att skrika rakt i lrat på dig och kpmma en bit över 110db tillfälligt. Men redan 10m bort kommer det vara under 100db. En rockkonsert då har dom 10000 tals watt med förstärkare genererar 110db. En jetmotor på en kommersiellt plan 140db. En atombomb 190db. Du saknar verklighetsförankring om ljudnivåer, i vad det verkar som någon hobby db mätare som visar helt orealistiska värden. Sen är 80-90 db om man utsätts för det också helt orealistiskt högt att utsättad kontinuerligt för. 90 db skulle innebära att dom stod i din trädgård med en bensindriven motorsåg.
Ps, jobbat proffesionellt med ljudtekniknik i över 20 år, och har profesionell mätutrustnibg.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Flashback är faktiskt mer seriöst än den här tråden.

Har moderatorn gått på semester?
 
  • Gilla
C.Ö och 1 till
  • Laddar…
Hus tomte
B Boende45 skrev:
Flashback är faktiskt mer seriöst än den här tråden.

Har moderatorn gått på semester?
Tror d
Vissa har dom kastat ut för mindre saker
 
  • Gilla
  • Ledsen
C.Ö och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.