20 297 läst · 199 svar
20k läst
199 svar
Vad göra när hänsynslösa grannar förstör livet och hälsa?
Jag gick 1 gång och förklarat på ett vänligt sätt, men utan ngn effekt, sen senare på kvällen blev hotad och beskriken.T TypRätt skrev:Vattenslang kanske kan vara något? Ungarna lär inte skrika mindre men du får i alla fall lite roligt. Även om de inte kommer upp i de nivåer på skrik som TS framför så nog brölar barn i studsmatta gärna på högre än man orkar sitta och lyssna på. Händer att jag hojtar på grannbarnen och ber dem skärpa sig och händer väl nästan varje gång vi har folk över att jag hojtar på våra egna att de får dämpa sig för att de skriker så att hela bygden hör. Sedan är det ju så att något man stör sig på alltid låter dubbelt så högt. Om grannarna övar för en pianokonsert låter det antagligen över gränsvärden men bra, kontra grannar har fått barn med kolik (i lägenhet). Att grannarna kör moped på natten kan ju vara av den enkla anledningen att de kommer hem från kompisar då. Jag åkte också moppe i min ungdom och kom under sommaren hem mer som regel än undantag kring 04 på natten. Tonåringen har väl kompisar med moppar som drar hem lite olika tider på kvällen/natten och därför du får höra körandet flertalet gånger per natt? Bor inte hos dig så jag vet ju inte men ger alternativ förklaring då den känns troligare än att det skulle vara en individ som själv skulle köra för att jävlas.
Du skriver att föräldrarna har bra jobb som chefer och det brukar vara svårt att upprätthålla utan någon form av sömn så svårt att tänka mig att de accepterar att deras barn kör 8or på garageuppfarten mitt i natten.
Lättast är nog att en normal dag gå över till grannarna vara lugn och sansad. Förklara på ett vänligt sätt att du finner situationen väldigt jobbig. Att du känner att du inte alls får någon ro pga av allt ljud, om ni kanske kan komma överens om något som kan funka för båda, tex ingen studsmatta för barnen innan 8 eller efter 22. Tycker de själva att det är rimligt att barnen kör hög musik hela tiden ute? Osv. Jag tror det är väldigt viktigt att du om så utgår ifrån ditt perspektiv och förklarar hur du känner och blir berörd och inte börjar göra antaganden kring vad som är ”normalt”, normalt och lämpligt är två olika saker och jag tror nog du vid vidare undersökning finner både brölande barn i studsmatta, mopedkörning på nätter och cyklar mitt på vägen som fullt ”normalt” men kanske mindre lämpligt. Vad det gäller cyklar på väg så tycker jag nog själv att det i ett villakvarter får likställas med lekyta så där bör man inte köra fortare än att barn hinner flytta på bandymål som står mitt i vägen eller vara beredd på att barnen leker med bollar cyklar mm på vägen.
Jag tänker inte anmäla till myndigheter, jag inte dum.F Festlund skrev:
Besserwisser
· östergötland
· 2 190 inlägg
Idag är man ju nöjd om det är lite liv trädgårdarna runt,det borde ju betyda att telefonerna har slut på batteri... 😇 😂 😂Demmpa skrev:
Ja, det där känner jag också igen. Men man undvek ju trädgården där den sure gubben bodde, han som kom ut och skrek vid minsta livstecken utanför.Demmpa skrev:
De flesta av oss växte upp och klarade oss utan att hamna i polisregister eller att skaffa nazisttatueringar.
Hep skrev:
Jag har bott i huvudstaden, inte på landet i Afrika.? Rkarlsson skrev:Med detta inlägg från dig så tror jag nog att problemet ligger hos dig som är ljudkänslig. Nyss var det skrikande ungar, nu är det studsmattan.
Lekande barn har funnits iallafall sen jag föddes för snart 38 år sedan, då blev vi inte inlåsta utan vi var ute och lekte då med med alla ljud vi gav från oss.
Jag anser att du är ett troll, sur gubbe, introvert eller något annat. Och att grannen egentligen är en vanlig barnfamilj med lekande barn och lite högljudda föräldrar (man får ha hög samtalston)
Jag frågar om socialen då det är DERAS uppgift om barnen far illa. Nu är nog inte fallet som sådant då du inte gjort en enda åtgärd.
Polisen ska du inte ringa, det är inte deras ärende då inget brott begåtts.
Bandymål var vardag på 90 talet, här visar du igen att du är ett troll.
Har inte samma temperament som mina granfamiljen.Appendix skrev:"Flytta, Ja, man måste sälja hus och hitta ngt annat först. Grannarna är satanister och naziälskare, så kanske måste sälja mitt hus till ngn arabfamilj, sen när nazigrannarna flyttar ut själv, då får jag nog flytta tillbaka.😀"
Om du skriver så..... Så kanske det inte bara är grannarna som är del i problemet?
Högljudda maskiner klagar jag inte om, då de överröstar maskiner och borrande med musiken och deras gallskrik, de själva har säkert öronskydd på, och folket i omgivningen är ju luft som man ska inte ta hänsyn till. Borrande och likn. stör jag mig inte alls på, det inte samma sak, en annan frekvens. Granfamiljens respektlöshet till mig bidrar nog till irritationen. Om de skulle respektera, skulle inte löpa amok sådär, inga gör så som de gör.Demmpa skrev:
Jag bor i Östafrika halva året, både i storstad med 6 miljoner invånare och i byn med 300 invånare och känner inte igen det du påstår.Aina12345 skrev:
Det är bara fördomar som inte har någon verklighetsanknytning.