C
mikethebik mikethebik skrev:
Usch, vad har du för uppvärmning och typ/storlek på boende?
Traditionellt underdimensionerad bergvärme och stort hus.
Så det slår hårt när det är kallt. Decemberräkningen ligger numera på vad vi historiskt betalat för hela året.
Planen är att vi kör ved istället nästa säsong. Hade inte tänkt att bli ruinerad pga elräkningen.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
haha. Klarar sig utan EU. Jo du. Titta bara på svenska kronan.
Ingen katastrof. Förr kunde de till och med hålla på att devalvera kronan för att det var positivt för vår industri.

D dilemma skrev:
@AndersMalmgren - jag har lite svårt att förstå vad du gör i just den här tråden då du bor i lägenhet? Jag - tror - tråden mer riktar sig mot det i olika husvarianter…
Iaf, för vår del landade d på 2552 kWh aka 9894 + 3200ish i nät. Bara att betala - sura pengar men bättre än befarat och inget som direkt påverkar oss nämnvärt ekonomiskt
Aha du måste ha missat att anders är forumets kung, han är mycket bättre än alla andra :crysmile: du dricker vatten och äter bröd men anders sitter där med sin kaviar och och dricker vin med sin fru (katten) :crysmile:

• Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Ett 'enkelt' sätt är att gå ur EU. Varför ska vi vara med på det sjunkande skeppet? Sverige klarade sig utmärkt innan vi var med i EU, bara skräckpropaganda att vi inte skulle klara oss utanför EU.
Nej det skulle nog vara mycket oklokt, bättre att hänga på Frankrike mfl som inser att Tysklands Energiewende är en ett stort fiasko. EU röstade igenom ett gaspristak som visade att det finns många kloka länder inom EU, Tyskland, Danmark, Österrike var emot såklart men helt klart så stundar bättre tider och jag är säker på att vi är starkare ihop inom EU (men Tyskland plus miljörörelsen ska inte bestämma längre)

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej det skulle nog vara mycket oklokt, bättre att hänga på Frankrike mfl som inser att Tysklands Energiewende är en ett stort fiasko. EU röstade igenom ett gaspristak som visade att det finns många kloka länder inom EU, Tyskland, Danmark, Österrike var emot såklart men helt klart så stundar bättre tider och jag är säker på att vi är starkare ihop inom EU (men Tyskland plus miljörörelsen ska inte bestämma längre)
Att förlita sig på Frankrike är nog lite naivt. Större egoister finns knappast inom EU. Kom ihåg när de beslagtog medicinsk utrustning som skulle till andra EU-länder i början av Covid.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P paralun skrev:
Och så hoppas vi väljarna har lite minne så de aldrig mer röstar in skiten i riksdagen.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi har redan facit på att en majoritet av väljarna saknar både minne och förstånd. Hela det politiska systemet behöver reformeras. Ställ krav på egen försörjning från en verksamhet som inte är skattefinansierad under minst 5 år för att få rösträtt samt för att få bli politiker. För politiker ska det även ställas krav på formell utbildning på universitetsnivå med höga betyg inom minst matematik, fysik, ekonomi och engelska.

• Wow
Anna_H
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Och så hoppas vi väljarna har lite minne så de aldrig mer röstar in skiten i riksdagen.
Jovisst och sen blir jag klart irriterad över att man döljer fakta angående Tyskland.
De tre sista kärnreaktorerna som las ner i Tyskland är helt hårresande!
Men nu har ju Tyskland en röd-grön koalition, Sholz och Robert Habeck.
11000MW nedlagt!
Sverige
Ringhals
1 BWR 881 1976 2020 "Nu stängs reaktor 2"[1]
2 PWR 905 1975 2019 [1]
Oskarshamn
1 BWR 473 1972 2017 okg.se anläggningar[12]
2 BWR 638 1975 2015 Beslut om förtida stängning O1 & O2[13]

Tyskland
Grafenrheinfeld 1 PWR Shut down 1275 31-dec-17
Gundremmingen B BWR Shut down[76] 1284 31-dec-17
Philippsburg 2 PWR Shut down[77] 1402 31-dec-19
Gundremmingen C BWR Shut down[75] 1288 31-dec-21
Grohnde 1 PWR Shut down[75] 1360 31-dec-21
Brokdorf 1 PWR Shut down 1410 31-dec-21

Källor:
https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_power_in_Germany
https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_power_in_Sweden

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Vi har redan facit på att en majoritet av väljarna saknar både minne och förstånd. Hela det politiska systemet behöver reformeras. Ställ krav på egen försörjning från en verksamhet som inte är skattefinansierad under minst 5 år för att få rösträtt samt för att få bli politiker. För politiker ska det även ställas krav på formell utbildning på universitetsnivå med höga betyg inom minst matematik, fysik, ekonomi och engelska.
Jo men arkiteterna bakom de svenska kärnreaktornedstänngningarna, firma Fridolin/Romson MP har mycket hög utbildning men felet är kanske att resterande riksdag är för inkompetenta/lättlurade?
Nåt måste iaf göras...

T TommyC skrev:
Så de ca 1,5 miljoner som är anställda inom offentlig förvaltning ska inte ha rösträtt? Lärare, läkare, poliser, hemtjänstpersonal ska inte ha rösträtt?
Och med exempelvis en examen i statskunskap, en civilekonom, en vanlig ingenjörsexamen eller en lärarexamen inom humaniora ska du inte kunna bli politiker?

Det där känns inte riktigt genomtänkt, även om det skulle ge politiker med väldigt hög kompetens inom fysik. Men vem vet om de kan ett jota om tex ekonomi...

Jag har själv börjat engagera mig i kommunpolitiken. Jag har högskoleexamen, och jag har jobbat minst 5 år i privat sektor, om än med myndigheter som kunder alla år utom två. Men jag har inte pluggat fysik högre än gymnasienivå. Är rätt säker på att ingen av de andra politikerna i kommunen gjort det heller och många av dem har nog inte ens gått på universitetet. De borde alltså inte få vara politiker? Och hur gör vi med killen som går på universitetet nu? Kan han få dispens om han lovar att lägga till en termin fysik i sina socionomstudier?

Anna_H Anna_H skrev:
Så de ca 1,5 miljoner som är anställda inom offentlig förvaltning ska inte ha rösträtt?
Nä, de är ju jäviga hela bunten.

• Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nä, de är ju jäviga hela bunten.
Och privatanställda är inte jäviga? Jag tror att du precis sade att vi ska ha internationella jurygrupper istället för allmän rösträtt, för privatanställda är väl i allra högsta grad jäviga :p

harry73
Anna_H Anna_H skrev:
Det där känns inte riktigt genomtänkt...
Man såg i USA att Trumpanhängare försökte omforma (urholka) demokratin så att motståndarna inte hade lika stort inflyttande.
SD har officiellt inte ens kommit till makten och redan hör man röster för att urholka vår demokrati. Det är bara att vänta tills något ljushuvud kommer på tanken att dålig vandel kan vara anledning till att förlora rösträtten.

• Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
Nej, det var ett första utkast, behöver justeras lite det håller jag med om.

• Gilla
useless
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Betalar, kallställer rum som vi inte vistas i dagligen, stryper självdraget, installerar kamininsats för att hjälpa till med uppvärmning och mysfaktor.
Man ska vara försiktig med att kallställa, kan ge kondens och fuktproblem att ha kall luft innanför ångspärren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.