57 147 läst · 471 svar
57k läst
471 svar
Vad gör ni som fått chockhöga elräkningar?
Renoverare
· Stockholm
· 18 402 inlägg
Jovisst men vi bör nog se allt med ett EU perspektiv.AndersMalmgren skrev:
EU korthuset rasar samman och dito gör Sverige.
Elstödet är enbart något i raden av EU-misslyckanden med Tyskland i spetsen som grundorsak.
Från dagens Politico
Is this the end of Made in Europe?
https://www.politico.eu/article/end-made-in-europe-manufacturing-industry-struggle/
Renoverare
· Stockholm
· 18 402 inlägg
Jo jag vet. Men vi borde iallafall ha ett litet haveri på exportkablarna till Tyskland löst sin situationP paralun skrev:
Varför ska lilla Sverige alltid lösa alla problem. Alla andra medlemsländer ser till sig själva. Varför ska alltid duktiga lila Sverige alltid vara det enda land som ser till hela EU. blir skevt
Renoverare
· Stockholm
· 18 402 inlägg
Sedan får vi inte glömma att det är S och MP som lade ner fyra kärnreaktorer. Även om exportmarknaden är den stora boven så blir det inte bättre med färre reaktorer.
Det som är rätt i ens egna ögon är rätt oavsett vem som säger det, många fler borde ta till sig det...C cpalm skrev:
Jag stör mig på att räkningen från nätleverantören är avsevärt högre än kostnaden för själva elen, och där i svensk god (dålig) tradition skatten tar en allt högre andel av kostnaden.
Men det är jattehäftigt att betala mer och mer skatt på elen, eller hur Mona?
Jo men jag är helt säker på att det nu sker viktiga saker inom EU och de som kommer att göra upp är Frankrike och Tyskland. Kristofferson besökte ju president Macron för någon vecka sedan och de hade säkert ett antal angelägna gemensamma frågor. Inte mycket svenska politiker kan påverka men de fick ju sola sig i glansen förra veckan i Kiruna...AndersMalmgren skrev:Jo jag vet. Men vi borde iallafall ha ett litet haveri på exportkablarna till Tyskland löst sin situation
Varför ska lilla Sverige alltid lösa alla problem. Alla andra medlemsländer ser till sig själva. Varför ska alltid duktiga lila Sverige alltid vara det enda land som ser till hela EU. blir skevt
Renoverare
· Stockholm
· 18 402 inlägg
De hade kunnat påverka EU genom alla åren att kärnkraft var vägen framåt. Istället för att ansluta till antikärnkraft-galenskapenP paralun skrev:Jo men jag är helt säker på att det nu sker viktiga saker inom EU och de som kommer att göra upp är Frankrike och Tyskland. Kristofferson besökte ju president Macron för någon vecka sedan och de hade säkert ett antal angelägna gemensamma frågor. Inte mycket svenska politiker kan påverka men de fick ju sola sig i glansen förra veckan i Kiruna...
Ja, en relevant faktor i sammanhanget är att minst 40-50% av Sveriges elproduktion trots utförsäljningar fortfarande bedrivs i offentlig regi. Så det kan ju på sätt och vis också jämföras med skatt.mikethebik skrev:
Annars håller jag väl med om att det är fel att köra ner skattepengar i fickorna på privata/utländska bolag.
Men man har ju ett problem när många helt enkelt inte har pengarna...
Själva har vi minskat förbrukningen med 25% men sitter ändå med en decemberräkning på 20 lax.
Jo och sedan inser alltfler att oavsett Ukraina så måste EU ta sig samman för annars flyttar all industri till Kina eller Indien. Därav länken till "Made in Europe" tidigare, industrin tvingas att flytta om de inte klarar ägarnas avkastningskrav och oftast är det stora pensionsfonder som är storägare.AndersMalmgren skrev:
Så en delikat utmaning som inte svenska politiker kan påverka särskilt mycket.
Renoverare
· Stockholm
· 18 402 inlägg
Som man bäddar får man ligga. Huvuden borde rulla. Men inte kommer väljarna sätta dit de ansvariga. Varken i Sverige eller Tyskland. Business as usual. Varför finns en MP/Die Grünen ens kvar som partier. Jo för idioterna röstar på demP paralun skrev:Jo och sedan inser alltfler att oavsett Ukraina så måste EU ta sig samman för annars flyttar all industri till Kina eller Indien. Därav länken till "Made in Europe" tidigare, industrin tvingas att flytta om de inte klarar ägarnas avkastningskrav och oftast är det stora pensionsfonder som är storägare.
Så en delikat utmaning som inte svenska politiker kan påverka särskilt mycket.
Renoverare
· Stockholm
· 18 402 inlägg
Jo men Tyskland lade ner flera kärnreaktorer.... (men det hymlar de "röd-gröna" om.)AndersMalmgren skrev:
Så det "svarta energihålet" har vi skapat helt själva inkl att Tyskland blev beroende av Putins fossilgas eftersom de la ner kärnreaktorer, "världens dummaste energipolitk" ala EU !