F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi har fjärrvärme. Har iof en liten 200 watts golvvärme i badrummet. I köket går golvvärmen på fjärrvärmen. Vi betalar ju fjärrvärmen via avgiften.
Betalar du för just den värmen du använder eller har ni ”fri värme som ingår i avgiften”? Fjärrvärme är ju energi det med och har väl gått upp 30% eller nåt sånt? Jag antar att man på nåt sätt får betala det i form av ökade avgifter om nåt år.

@AndersMalmgren - jag har lite svårt att förstå vad du gör i just den här tråden då du bor i lägenhet? Jag - tror - tråden mer riktar sig mot det i olika husvarianter…
Iaf, för vår del landade d på 2552 kWh aka 9894 + 3200ish i nät. Bara att betala - sura pengar men bättre än befarat och inget som direkt påverkar oss nämnvärt ekonomiskt

• Gilla
dibb och 2 till
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
Norges Facebook-grupp som kräver ett maxpris på 50öre/kWh har 600.000 medlemmar. Sveriges motsvarighet har 30.000 medlemmar.

Slutsatsen: Norrmän kommer bestrida. Svensken kommer att betala. Conny kommer koppla förbi i elskåpet. Agda kommer sälja smycken.
Vad kostar 132 kwp. Hur stor yta tar der. Vad kostade batterierna?

F fsn skrev:
Betalar du för just den värmen du använder eller har ni ”fri värme som ingår i avgiften”? Fjärrvärme är ju energi det med och har väl gått upp 30% eller nåt sånt? Jag antar att man på nåt sätt får betala det i form av ökade avgifter om nåt år.
Man betalar en större avgift om man har fler kvm så visst betalar man för uppvärmningen.

Man betalar en större avgift om man har fler kvm så visst betalar man för uppvärmningen.
Självklart @AndersMalmgren, men tråden är avsedd att handla om höga elräkningar och det har du väl inte?

F fribygg skrev:
Självklart @AndersMalmgren, men tråden är avsedd att handla om höga elräkningar och det har du väl inte?
I absoluta mått är det ju lunchpengar. Men priset per kWh är ju skandalöst. På ämnet gjorde Henke en bra film i helgen.

• Gilla
Isakare och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Tänkte på den här tråden när jag såg SVT:s inslag igår om hur Sverige ligger till med stödåtgärder i ett europeiskt perspektiv.
[länk]
Varför ska de få något öht. Industrin kan jag förstå för annars har vi ingen industri kvar. Men privatpersoner? Helt galet. Privatpersoner får rösta.

• Gilla
Ec1 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Tänkte på den här tråden när jag såg SVT:s inslag igår om hur Sverige ligger till med stödåtgärder i ett europeiskt perspektiv.
[länk]
Jag är glad att Sverige inte är bäst på att dela ut skattepengar till storkonsumenter av el.

Vi ser ju många exempel på att folk anstränger sig för att spara el. Med rejäla stöd skulle det inte ske. Elpriset skulle vara ännu högre och totalsumman måste ändå betalas, fast via skatten.

Så jag tycker att det är väldigt bra att Sverige är ”sämst” på stöd.

• Gilla
G-83 och 2 till
  • Laddar…
Varför ska de få något öht. Industrin kan jag förstå för annars har vi ingen industri kvar. Men privatpersoner? Helt galet. Privatpersoner får rösta.
Men, det är ju det som är problemet, privatpersoner som röstar! Rösträtten borde ses över, varför ska man få påverka om man inte tillför något?

• Gilla
Lizzardo och 2 till
  • Laddar…
Det kan man fråga sig ibland. Men alternativen har stora nackdelar. Så systemet med allmän och lika rösträtt är det som är rimligast. Även om det medför att individer man inte vill ge makt får rösta.

• Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Men, det är ju det som är problemet, privatpersoner som röstar! Rösträtten borde ses över, varför ska man få påverka om man inte tillför något?
Håller med borde vara som förr enbart de med anställning får rösta. Jag kan ta det ett steg längre. De med enbart kommunalskatt får rösta i kommunalvalet. De med statlig inkomstskatt får rösta i riksdagsvalet

• Gilla
  • Haha
Noramasen och 1 till
  • Laddar…
C
Privatpersoner får rösta.
Well, jag tror majoriteten av befolkningen röstade för ett elpristak om jag inte missminner mig...

C cpalm skrev:
Well, jag tror majoriteten av befolkningen röstade för ett elpristak om jag inte missminner mig...
Väljarna får den politik de förtjänar, det är tydligt.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
C
Väljarna får den politik de förtjänar, det är tydligt.
Vi kanske skulle röstat på Nooshis Sverigepriser istället?

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.