57 133 läst · 471 svar
57k läst
471 svar
Vad gör ni som fått chockhöga elräkningar?
Mycket.T TommyC skrev:
Självklart ska alla offentliganställda ha rösträtt.
Och jag som jobbat inom alla sektorer tycker nog att yrkeserfarenhet inom det offentliga vore en viktigare merit för politiker än erfarenhet inom det privata.
Men vissa typer av brott borde absolut vara hinder för att få vissa politiska positioner, inte bara för yrken som förskollärare, polis och liknande.
Det bör nog väljarna avgöra snarare än regelverk. Men visst kan man tycka att förtal, misshandel och bedrägeri är meriter som borde göra det svårt att få förtroende. Men väljarna tycks inte vara så hårda på den fronten.
R Rkarlsson skrev:
Hur har man ens tänkt ihop ekvationen att bo i hus och äga husvagn (och sen bil på det?!) med 21k netto i lön? Själv känner jag att det var ett misstag att köpa hus med totalt 55 netto i hushållet….
meneee aaa, alla får ju självklart göra som de vill.
Det är kanske bättre att flytta ut i husvagnen när elen är dyr, än när ekonomin har havererat.
Ja, men det är ju innan räkningen går till fogden man måste göra något radikalt, inte efter.
Att ha 500 plus varje månad är väl ha ekonomi nog, det har ju räckt de senaste tio åren. Vilken tidshorisont ska man ha täckning för och hur stor ska den vara (enligt dig)?göstaekman skrev:
vi kanske missförstår varandra här men med 500kr plus är efter alla ”måste” kostnader. Det du får räkning på varje månad.D Dilato skrev:
Alltså inte outförutsedda utgifter (eller ens underhåll på bil och hus)
Vi snacker alltså, icke diskonterat, en 50-60k per år beroende på vad man bor i för hus och vad man kör för fordon.
Mer om man kör skitbilar anno 2000 och 100åriga träkåkar. Mindre om man har nytt.
Det känns väl som minimum man kan förvänta sig av två förvärvsarbetande vuxna människor?
Nu förstår man ju att många tycker det är lättare att tjuta i aftonbladet när man tvingas dra ner på thailandsresande (endast 2 ggr per år nu (( ) ha SPA badet avstängt på vintern. Kanske även (hujedamig) sälja en av de 4 bilarna på uppfarten!
Allt detta med knappt 30k netto in, man har bara tryckt nya pantbrev varje år, ”räntan är uu så låååååg”
Och jag får inte heller rösta.Anna_H skrev:Så de ca 1,5 miljoner som är anställda inom offentlig förvaltning ska inte ha rösträtt? Lärare, läkare, poliser, hemtjänstpersonal ska inte ha rösträtt?
Och med exempelvis en examen i statskunskap, en civilekonom, en vanlig ingenjörsexamen eller en lärarexamen inom humaniora ska du inte kunna bli politiker?
Vissa av mina jobb kommer från det offentliga, typ Akademiska hus, Fastighetsverket, så en del av inflödet av kapital är skattefinansierat.