luscious skrev:
Då en del läser mina inlägg med lite väl stor fantasi: Elektriken som är här nu och jobbar har INTE påtalat att hans jobb med att byta uttagen i vardagsrummet inte är med i offerten. Han har heller inte gett oss någon summa för arbetet. Det är JAG som säger här att det ligger utanför offerten eftersom det inte finns specificerat i offerten. Jag har inte heller för avsikt att ta detta med Elektriken utan med snickaren som faktiskt är den vi har avtal med.
Om nu elektrikern utför arbete som du ser är utanför vad du avtalat med snickaren, varför ska du diskutera detta? Arbetet verkar redan vara utfört (?), ingen har sagt att du ska betala extra (mer än du själv), du har ett fast pris.

Om nu Snickarens elektriker anser att man måste utföra dessa åtgärder (vilket vi från denna tråd förstår inte nödvändigtvis är sant) så har är det ju snickarens ansvar att se till att detta är med i ditt fasta pris. Är det inte med i det fasta priset så är det ändå snickarens problem eftersom han lämnat en offert till det inklusive elarbeten.

Det börjar bli svårt att följa alla turer här, men det låter som att du ska sitta lugnt i båten tills du får en faktura som inte följer det fasta priset, tills dess är ju inget "fel".

• Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
D
Är det säkert att elektrikern inte har rätt i att uttagen måste jordas? Som jag uppfattade det så har TS talat om var diverse nya uttag skall placeras. Då låter det ju som om man inte enbart ersätter gamla uttag med nya utan även placerar nya uttag på nya ställen. Då kan ju bilden av hur gränsen mellan jordat och ojordat går förändras på ett sådant sätt att de gamla ojordade uttagen måste göras om till jordade, om t.ex. de nya uttagen sitter närmare de ojordade uttagen än tidigare var fallet.

När det gäller frågan huruvida det finns ett avtal mellan TS och elektrikern så kan man ju konstatera att elektrikern har informerat TS om att utbytet måste göras. Om då TS inte har sagt ifrån att elektrikern inte skall utföra detta och varit fullt medveten om att elektrikern utfört detta arbete som han är fullt medveten om inte omfattas av offerten, så anser i alla fall jag att frågan om huruvida en tilläggsbeställning gjorts i alla fall inte är solklart till TS fördel.

Det är inte ett tilläggsarbete att utföra något enligt gällande regler.

OM det är enligt regelverket är ingen ide att spekulera i, vi har ju flera duktiga elektriker här på forumet som uttalat sig och säger att det inte behövs, elektrikern på plats anser att det behövs. Om arbetet redan utförts spelar det ingen roll vem som har rätt - det är bara relevant INNAN arbetet utförts och man kan få stopp på det.

hsd
Är bytet gjort så finns ingen anledning till diskussion ,avvakta fakturan och ta det med snickaren om det blev extrakostnad -möjligt att det var inräknat från begynnelsen och elektrikern påtalade bara varför han byter uttagen

D
MathiasS skrev:
OM det är enligt regelverket är ingen ide att spekulera i, vi har ju flera duktiga elektriker här på forumet som uttalat sig och säger att det inte behövs, elektrikern på plats anser att det behövs. Om arbetet redan utförts spelar det ingen roll vem som har rätt - det är bara relevant INNAN arbetet utförts och man kan få stopp på det.
Klart det spelar roll om elektrikern ifråga hade rätt i att det var nödvändigt eller inte. Det är klart att det är skillnad på att utföra ett arbete som är nödvändigt enligt regelverk jämfört med att göra ett arbete som är helt onödigt.

Angående de uttalanden som elektrikerna har gjort tidigare i tråden, så har de inte reflekterat över just det faktum att det faktiskt verkar ha NYANLAGTS uttag och att detta alltså kan förändra kraven för hur andra uttag skall vara utformade.

luscious, jag förstår din frustration, folk läser ju inte vad du skriver. Alls. Men detta är ju lite mer extremt än vad det brukar vara här på forumet.

cecar33, du kanske ska ta och läsa igen. Det luscious skriver stämmer faktiskt. Till och med i dina citeringar. Det är, som så ofta, hantverkarna som inte vill höras vid sanningen ;)

Oj oj :) de nya uttagen är just nya men de sitter på samma nivå som de gamla.

D
luscious skrev:
Oj oj :) de nya uttagen är just nya men de sitter på samma nivå som de gamla.
Jag tycker nog det är du som är lite luddig i dina inlägg. När du talar om de "nya uttagen" nu, talar du om de som ingick i offerten eller de som elektrikern ville byta ut?

De uttag som ingick i offerten sitter de på exakt samma ställe som tidigare uttag? Samma NIVÅ säger ju ingenting...

Hoppas TS återkommer med facit i frågan, då främst den mer avtalsmässiga hur fastpriset ev påverkats av detta "tillägg" alltid intressant att få veta.

I den mer elinstallationstekniska delen vet vi givetvis inte hur det ser ut mer än TS beskrivning, dock är det i den betydligt lättare att översiktligt uttala sig om vad som behöver göras eller inte. TS elektriker behöver inte göra mer än följa nu gällande regler för de delar denne arbetar med det är en enkel bedömning vad det rör sig om och där kommer inte det tidigare jobbet i matsalsdelen in. Man kan eller kanske bör redovisa lämpligheten i såna åtgärder för innehavaren av anläggningen som står formellt ansvarig, det ser jag som professionellt i högsta grad men inte spela över och lätt mästra med "krav på" osv.

Skulle tro att det i många fall inte skadar med lite motstånd och kritiskt ifrågasättande när såna frågor kommer upp inte alltid det bygger på goda insikter, kunskaper i bästa fall slentrian och vana i sämsta ett enkelt sätt att mjölka lite extra. Nu verkar ju TS ha ett rent och enkelt förhållande gentemot snickaren så det borde förenkla saken.

Vi avvaktar tills de är klara så går vi se, har blivit livade att det ska vara klara på fredag.

Mitt svar gällde frågan ovan huruvida förutsättningarna ändrats när nya uttag installerats i köket. Och det har alltså inte ändrats.

DIY_freak skrev:
Jag tycker nog det är du som är lite luddig i dina inlägg. När du talar om de "nya uttagen" nu, talar du om de som ingick i offerten eller de som elektrikern ville byta ut?

De uttag som ingick i offerten sitter de på exakt samma ställe som tidigare uttag? Samma NIVÅ säger ju ingenting...

D
luscious skrev:
Mitt svar gällde frågan ovan huruvida förutsättningarna ändrats när nya uttag installerats i köket. Och det har alltså inte ändrats.
Du svarade att uttagen var nya men de sitter på samma NIVÅ som tidigare. Vilken NIVÅ de sitter på är inte avgörande för om de NYA uttagen har förändrat förutsättningarna. För att avgöra om de nya uttagen på något sätt förändrar förutsättningarna så får man se på hur de nya uttagen är placerade i förhållande till de gamla ojordade uttagen.

thomasx skrev:
luscious, jag förstår din frustration, folk läser ju inte vad du skriver. Alls. Men detta är ju lite mer extremt än vad det brukar vara här på forumet.

cecar33, du kanske ska ta och läsa igen. Det luscious skriver stämmer faktiskt. Till och med i dina citeringar. Det är, som så ofta, hantverkarna som inte vill höras vid sanningen ;)
Skulle du kunna peka på vad det är som jag tydligen missförstått.
Det jag kan utläsa av TS olika inlägg gör bara hela historien väldigt rörig, ja till och med rörigare för varje inlägg tyvärr. Vem har sagt vad, vem har gjort vad samt vad har TS egentligen beställt av snickaren skulle du vilja vara så vänlig att redogöra för det thomasx. Jag ser också att du alltid påpekar att alla hantverkare verkar var skrupellösa individer och alla kunder blir lurade.
Jag kanske även skall tillägga att jag är ingen hantverkare och har ingen personlig relation till hantverkare överhuvud taget sedan många år ( 2001 ) tillbaka, numera är jag endast förvaltare av eget kapital vilket är mycket trevlig sysselsättning.

• Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
cecar33 skrev:
Skulle du kunna peka på vad det är som jag tydligen missförstått.
Det jag kan utläsa av TS olika inlägg gör bara hela historien väldigt rörig, ja till och med rörigare för varje inlägg tyvärr. Vem har sagt vad, vem har gjort vad samt vad har TS egentligen beställt av snickaren skulle du vilja vara så vänlig att redogöra för det thomasx. Jag ser också att du alltid påpekar att alla hantverkare verkar var skrupellösa individer och alla kunder blir lurade.
Jag kanske även skall tillägga att jag är ingen hantverkare och har ingen personlig relation till hantverkare överhuvud taget sedan många år ( 2001 ) tillbaka, numera är jag endast förvaltare av eget kapital vilket är mycket trevlig sysselsättning.

Du drar en massa förhastade slutsatser om saker du inget vet, och citerar två av TS inlägg, följer upp med kommentaren om att du förstår varför TS har problem med hantverkare, trots att det inte finns något motsägelsefullt eller annat i inläggen som skulle antyda det. Anser du motsatsen, så påtala då istället i sak vad det är du menar är problemet!

Sällan har jag sett folk fylla på med så mycket egna påhitt som i denna tråd. En del kanske stämmer, annat kanske inte, men det kan vi ju inte veta så länge det inte kommer från TS.

För mig verkar det som du inte läst ordentligt vad TS skriver.

• Gilla
MartinP666
  • Laddar…
Jag är en sådan "skrupellös hantverkare".

När jag ger fastpris, är det INTE enbart priset som är fast. Utan även arbetet som står angivet i kontraktet. Ibland tillkommer nämligen arbete under tiden. Underliggande saker kan vara ruttna, eller "olagliga".

Alternativet är i och för sig att jag alltid tar fastpris för uppbyggnad av nytt hus, oavsett arbete.
Dock ska varken merarbete eller ökade priser tillkomma, utan kundens medgivande.

• Gilla
jonko och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.