cecar33 skrev:
TS har inhämtat offert för ett visst arbete, offerten var tydligen specad ner till detaljnivå och även på kronan. Så vad är det som gör att vissa anser att TS inte skall betala snickaren för arbete utfört enligt offert. Däremot så kan man fråga sig vad elektrikern har hittat på, det kan nog endast handla om en uppgörelse mellan TS och elektrikern, vill inte TS betala så kan han kräva att elektrikern återställer eller att han helt enkelt bjuder på extra arbetet och material.
TS ska väl absolut betala när arbetet enligt offerten är klart. Om jag uppfattat TS rätt så är det ett avtal med snickaren till fast pris så det finns väl i så fall inget avtalsförhållande mellan TS och elektrikern. Så oavsett vad elektrikern hittat på så är det snickarens problem om jag uppfattat det rätt att snickaren är den som TS har ett avtal med.

mr_bygg skrev:
TS ska väl absolut betala när arbetet enligt offerten är klart. Om jag uppfattat TS rätt så är det ett avtal med snickaren till fast pris så det finns väl i så fall inget avtalsförhållande mellan TS och elektrikern. Så oavsett vad elektrikern hittat på så är det snickarens problem om jag uppfattat det rätt att snickaren är den som TS har ett avtal med.
Ja precis det är ju det jag skrivit!

Däremot så ifrågasätter jag uppfattningen som vädrats här angående elektrikern.
Hur blir extra arbetena som elektrikern hittat på snickarens problem. Elektriker har av någon anledning hittat på att byta ut vissa delar av el installationen i ett närliggande utrymme. Antingen finns det något lagrum som gör att det måste bytas pga............... eller så är det ett påhitt som elektrikern får stå för själv om nu inte TS vill betala för detta arbete.

cecar33 skrev:
Däremot så ifrågasätter jag uppfattningen som vädrats här angående elektrikern.
Hur blir extra arbetena som elektrikern hittat på snickarens problem. Elektriker har av någon anledning hittat på att byta ut vissa delar av el installationen i ett närliggande utrymme. Antingen finns det något lagrum som gör att det måste bytas pga............... eller så är det ett påhitt som elektrikern får stå för själv om nu inte TS vill betala för detta arbete.
Om elektrikern är en underentreprenör till snickaren och TS endast har ett avtal med snickaren så blir allt elektrikern hittar på snickarens problem. I så fall är det snickaren och elektrikern som får lösa situationen.

• Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Thiger skrev:
Principiellt har ni alla rätt enligt mig, men personligen hade jag aldrig bråkat om sånna saker med hantverkaren man har i sitt hus. Starta en dialog, kalla till byggmöte och förklara problematiken. Kanske elektrikern kan vara snäll med priset för att få jobb via snickaren även i framtiden. Snickaren å sin sida kanske kan ta en del av kostnaden och du får betala en liten del. Som att dela det på tre, alla är glada och man har löst ett mindre problem på ett pragmatiskt sätt..

Alla kan ju fela, även snickaren som räknade på jobbet. Jag tror att den inställningen som många verkar ha här bara är osund i förhållandet till sin byggare.. Skillnad är ju om man haft 10 firmor som räknat på ett jobb i en upphandling för kommunen. Men här handlar det om ditt hem och då skulle i alla fall jag vilja ha en relation som gör att man kan lita på att man fått bästa möjliga jobb gjort.

Var istället glad för att du har en noggrann elektriker =)
Det mest pragmatiska är väl att snickaren inser att att han missat detta, att det ingår i fastpriset han gett och att han helt enkelt ber elektrikern fixa det, och sedan fakturerar överenskommet pris...

• Gilla
hsd
  • Laddar…
GK100 skrev:
Det stannar oftast inte där Bo, man hamnar lätt i diverse gränsdragningsöverväganden här som både kan gå bra eller leda fel. Att lösa köksdelen som det jobbas med är självklart, även eftergiften för att ha positiv ton och förhandlingsläge med JFB för allt.

Däremot att börja ge sig på något som nyligen rustats upp och som troligen med tanke på åldern är helt ok och lika i övriga huset, börjar lätt slira tex lamputtag osv ska följa med. Är i stort övertygad om att ett hus av den årskullen och karaktären som beskrivs inte har många ojordade uttag i köksdelens närhet som lockar till okynnesanvändning med sin numera vanliga klass-II-apparat med europlugg.

Det jag skrivit i tråden är mest att man inte ska falla i farstun inför diverse mer eller mindre korrekta påbud från elektrikern. Får TS JFB för en vettig peng nu är det bra, sen kan man vänta och vad det lider ev ta beslut om mer ingående elrenovering tex jordning etc. Skadar inte att vara lite kall om man inte ska skinnas, nu tas förhoppningsvis ev åtgärder upp konkret och korrekt så att ekonomin inte blir en kalldusch för ett mindre tillägg.
Jag tror det var ungefär vad jag menade. Istället för att ge sig på att byta alla uttag kan man med kunskapen om de risker som ska undvikas åtgärda de eventuella brister som finns och ta resten med JFB.

• Gilla
roland53 och 1 till
  • Laddar…
Mycket tjat i denna tråden också, vilket oftast då slutar med att tråden spårar ur.

Elektriker har ju enligt TS berättat att det måste bytas till jordade uttag och att JFB måste installeras. TS skriver även elektrikern säger att det ligger utanför offerten. Det skriver ju TS själv i första inlägget så frågan är ju vad har TS och elektrikern kommit överens om. Snickaren har endast lämnat en offert på beställda önskade arbeten.

• Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
När vi tog in offerten bad vi om en offert där ALLT ingick. Rubbet. Inga extra utgifter eller saker utöver offerten. Snickaren som sköter allt med de andra hantverkarna gick igenom detaljer som hur många uttag, vart vitvarorna skulle vara osv har specificerat antalet uttag osv i offerten. Ingenstans har han sagt att det skulle tillkomma kostnader.
Så jag kan inte riktigt hålla med om att snickaren lämnat offert på "beställda önskade arbeten" utan tanken var att allt skulle ingå. Vi trodde i vår enfald att han hade koll på ex jordfelsbrytare när han nu gett oss en offert som innehöll även elektriker och material för honom.

Jag har raderat ett inlägg med enbart personliga påhopp. Diskutera sakligt, tack.

• Gilla
banjoragge och 2 till
  • Laddar…
Har du inte fått material och tjänster enligt offert?
Stämmer det som du skriver i första inlägget?
Där skriver du att i somras betalat 3500 kr efter ROT för byte av eluttagen, är det dom i vardagsrummet som då liksom nu är ett sammanhängande utrymme.
Den elektriker som bytte dina eluttag i somras, varför bytte inte han dessa till jordade om det skall vara så enligt regelverket.
Det som utifrån dina här i tråden lämnade uppgifter, talar för att fel begåtts.
Sommar elektrikern har inte följt regelverket om det står regelverket att elen skall vara utförd med jordade eluttag i hela utrymmet.
Elektriker 2 har för dig påtalat felet och även berättat att det inte ingår i offerten, eftersom då arbetet tydligen utförts av E2 så har du rimligtvis godkänt att arbetet utförts. Det innebär att om regelverket säger samma sak som elektriker 2 påstår så är det sommar elektrikern som inte har utfört sitt arbete enligt regelboken.
Frågan är då vem skall betala, sommar elektrikern som troligtvis inte följt regelverket, eller elektriker 2 som berättat för dig att det inte får vara så och du troligtvis även godkänt att det rättades.

Jag måste även påpeka att jag är ingen elektriker och kan inte den regelboken och jag/vi vet inte exakt vad som sagts när du beställde jobbet. Kanske du nämnde för snickaren att elen i vardagsrummet var helt ny, det vet bara du och snickaren. Men med dom uppgifter du lämnat här så verkar det som att det är en reklamation på sommar elektrikern som du skall lägga fokus på.

Med vänliga hälsningar
Cecar 33

Redigerat:
luscious skrev:
När vi tog in offerten bad vi om en offert där ALLT ingick. Rubbet. Inga extra utgifter eller saker utöver offerten. Snickaren som sköter allt med de andra hantverkarna gick igenom detaljer som hur många uttag, vart vitvarorna skulle vara osv har specificerat antalet uttag osv i offerten. Ingenstans har han sagt att det skulle tillkomma kostnader.
Så jag kan inte riktigt hålla med om att snickaren lämnat offert på "beställda önskade arbeten" utan tanken var att allt skulle ingå. Vi trodde i vår enfald att han hade koll på ex jordfelsbrytare när han nu gett oss en offert som innehöll även elektriker och material för honom.
Som sagt, du kan utgå ifrån att vissa här agerar exakt likadant som din snickare kan tänkas göra, de argument du får från hantverkarna här är ungefär desamma du kan tänkas få från din snickare, så det är ju en bra förberedelse och generalrepetition för dig ;)

Förhoppningsvis är din snickare lite mer medgörlig och inser att du faktiskt bett om och fått en offert på allt, och löser problemet precis så som du kan förvänta dig ;)

Tänk på att det är snickaren som du har avtalet med som är din leverantör och den du ska prata med och lösa detta med, inte elektrikern. Men det kan så klart vara bra att höra på vad elektrikern säger, så inte snickaren lurar dig och tvingar elektrikern att avstå något som denne anser ska göras.

Det är tyvärr alldeles för vanligt med hantverkare som anser att de kan lämna ett fast pris på ett jobb, och sedan lägga på kostnader för saker de inte tänkt på. Men så får man alltså inte göra.

Då en del läser mina inlägg med lite väl stor fantasi: Elektriken som är här nu och jobbar har INTE påtalat att hans jobb med att byta uttagen i vardagsrummet inte är med i offerten. Han har heller inte gett oss någon summa för arbetet. Det är JAG som säger här att det ligger utanför offerten eftersom det inte finns specificerat i offerten. Jag har inte heller för avsikt att ta detta med Elektriken utan med snickaren som faktiskt är den vi har avtal med.

• Gilla
hsd och 1 till
  • Laddar…
Vi har alltså inget muntligt avtal med elektrikern om jobbet med byte av alla uttag i vardagsrummet.

Ja det får väl absolut ses som en bra övning men förhoppningsvis flyter allt smärtfritt :)

Vi är inga fackmän som har koll på reglerna, precis därför tog vi in hantverkare som skulle hjälpa oss med sånt...

thomasx skrev:
Som sagt, du kan utgå ifrån att vissa här agerar exakt likadant som din snickare kan tänkas göra, de argument du får från hantverkarna här är ungefär desamma du kan tänkas få från din snickare, så det är ju en bra förberedelse och generalrepetition för dig ;)

Förhoppningsvis är din snickare lite mer medgörlig och inser att du faktiskt bett om och fått en offert på allt, och löser problemet precis så som du kan förvänta dig ;)

Tänk på att det är snickaren som du har avtalet med som är din leverantör och den du ska prata med och lösa detta med, inte elektrikern. Men det kan så klart vara bra att höra på vad elektrikern säger, så inte snickaren lurar dig och tvingar elektrikern att avstå något som denne anser ska göras.

Det är tyvärr alldeles för vanligt med hantverkare som anser att de kan lämna ett fast pris på ett jobb, och sedan lägga på kostnader för saker de inte tänkt på. Men så får man alltså inte göra.

• Gilla
thomasx
  • Laddar…
luscious skrev:
Vi renoverar vårt kök och har fått en samlad offert på snickeri, målning, el, VVS och plattsättning. Det står specificerat i offerten att elektrikern ska förbereda för och installera vitvaror, installera 3 eluttag + ett lamputtag över köksön, material ingår i offerten. Snickaren som gjort offerten har varit här två ggr och kontrollerat allt.

När elektrikern kommer hit konstaterar han att ALLA uttag i hela köket/vardagsrummet behöver bytas då allt räknas som ett rum pga öppen planlösning. De i vardagsrummet var ju inte jordade. Ska tillägga att enbelektriker bytte uttagen i matsalsdelen i somras för 3500:- efter ROT. Han sa inget om jordat/ojordat. Han menar också att vi måste ha en en jordfelsbrytare. Allt det här ligger utanför offerten men MÅSTE göras enligt lag enligt elektrikern. Borde inte snickaren haft koll på detta när han gjorde offerten och kontrollerade allt?

Hur blir det med betalning, måste vi betala fullpris för allt det här extra?
idag 06:25 Svara | Citera | Rapportera | #41
luscious
Fullvärdig medlem Medlem: apr 2007
V:a Götaland
185 inlägg
Gillad 17 gånger
26 bilder
Då en del läser mina inlägg med lite väl stor fantasi: Elektriken som är här nu och jobbar har INTE påtalat att hans jobb med att byta uttagen i vardagsrummet inte är med i offerten. Han har heller inte gett oss någon summa för arbetet. Det är JAG som säger här att det ligger utanför offerten eftersom det inte finns specificerat i offerten. Jag har inte heller för avsikt att ta detta med Elektriken utan med snickaren som faktiskt är den vi har avtal med.
Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget
kulle gillar detta.
Gilla

Nu förstår även jag varför du har problem med hantverkare!

• Gilla
Tony Rosendahl och 1 till
  • Laddar…
Så elektrikern har gjort detta jobb utan att fråga er först, och utan att nämna det som en ändring eller ett tillägg? Jag tycker det verkar helt rätt att kontakt snickaren och påtala att arbete har gjorts som du uppfattar ligger utanför offerten utan ditt godkännande, och att du vill försäkra dig om att det inte kommer några extrafakturor vid sidan av det överenskomna fastpriset för hela jobbet.

Förhoppningsvis stannar det vid det.

Om inte så kan en lämplig förhandlingsposition vara en enbart stå tiden för det obeställda arbetet. Det blir en slags win-win i och med ROT-avdraget.

Se till att få fakturan för jobbet i år, innan ROT-avdraget sänks.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.