AG A skrev:
Jag är en sådan "skrupellös hantverkare".

När jag ger fastpris, är det INTE enbart priset som är fast. Utan även arbetet som står angivet i kontraktet. Ibland tillkommer nämligen arbete under tiden. Underliggande saker kan vara ruttna, eller "olagliga".

Alternativet är i och för sig att jag alltid tar fastpris för uppbyggnad av nytt hus, oavsett arbete.
Dock ska varken merarbete eller ökade priser tillkomma, utan kundens medgivande.
Det är helt i sin ordning att både pris och omfattning är fast (givetvis!). Men, har du i omfattningen skrivit "elarbeten köksrenovering" så kommer du få betala ur egen ficka om uttagen måste bytas för det ska du ha koll på när du offererar ett fast pris. Står det däremot tydligt exakt vad du ska göra för elarbeten alternativ att det finns någon friskrivning kopplad till omgivande elsystems beskaffenhet så kan det mycket väl vara på kundens kostnad som arbetet utförs.

Tydlighet är det som löser dessa situationer, och det är inte alltid lätt. För den som säljer är ju detta en av baksidorna med det fasta priset - hur beskrivs avgränsningar på ett så tydligt sätt att det inte riskerar slinka in saker i projektet som man inte tänkt sig (tagit betalt för). När företag säljer till privatkund har ju också företaget nackdelen av att man förväntas veta vad som behöver göras och har därmed en mycket tyngre bevisbörda i dessa sammanhang.
 
Redigerat:
MathiasS skrev:
Det är helt i sin ordning att både pris och omfattning är fast (givetvis!). Men, har du i omfattningen skrivit "elarbeten köksrenovering" så kommer du få betala ur egen ficka om uttagen måste bytas för det ska du ha koll på när du offererar ett fast pris. Står det däremot tydligt exakt vad du ska göra för elarbeten alternativ att det finns någon friskrivning kopplad till omgivande elsystems beskaffenhet så kan det mycket väl vara på kundens kostnad som arbetet utförs.

Tydlighet är det som löser dessa situationer, och det är inte alltid lätt. För den som säljer är ju detta en av baksidorna med det fasta priset - hur beskrivs avgränsningar på ett så tydligt sätt att det inte riskerar slinka in saker i projektet som man inte tänkt sig (tagit betalt för). När företag säljer till privatkund har ju också företaget nackdelen av att man förväntas veta vad som behöver göras och har därmed en mycket tyngre bevisbörda i dessa sammanhang.
Du kan inte förvänta dig att snickare ska plocka ner vart enda vägguttag, och gå igenom husets hela elanläggning. Du kan inte ens förvänta dig att en elektriker ska göra det inför en offert.
Vore det så, skulle jag inte ens kunna lämna pris på en tapetsering, med tanke på att det finns strömbrytare och vägguttag på väggarna.

Snickaren har i TS fall lämnat fast pris på godkänd el i köksdelen. Inte ny el i hela huset, vilken ju skulle kunna ha varit så bristfällig att den var livsfarlig.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Nej, Snickaren har faktiskt inte lämnat fast pris på el i köksdelen. Snickaren har lämnat fast pris på en köksrenovering, där vissa delar är specificerade. Ex.vis, tre uttag över köksön. Om det inte finns el framdraget dit, då ingår alltså bara att elektrikern installerar eluttagen, utan att dra fram elen? Eller ingår framdragning av el, även fast just den detaljen inte står i offerten?

Min tolkning av den information som givits, är att det är specificerat tre uttag där, helt enkelt för att det inte finns några uttag alls där idag, och det är då viktigt att det framgår så att alla är överens om att det ska vara uttag där, och hur många det ska vara. Det finns säkerligen många fler arbetsmoment som behöver göras, men allt detta är inte specat i detalj, utan det förväntas att "fackmannamässigheten" i leveransen av köksrenoveringen uppfyller gällande lagar, krav och just fackmannamässighet. Huruvida det är elektrikern eller snickaren som felat dem emellan vet vi inte, bara att det elektrikern nämnt inte är specificerat i offerten. Men det är det, som sagt, säkert många detaljer och arbetsmoment som inte är.
 
Jag tycker det låter som om elektrikern försöker dra en rövare och få kunden att beställa tilläggsarbete där elektrikern kan salta fakturan jämfört med fastprisofferten.

Ett alternativ är ju att tacka elektrikern för att han påpekat att det behövs tilläggsarbeten och så talar man om att man har kontaktat en annan elektriker för det tilläggsarbetet.

För om det nu är så att det är saker som lagen kräver att de görs, så kräver i alla fall inte lagen att det är elektrikern som upptäckt missen som måste göra jobbet.
 
AG A, detta är inte ett problem specifikt för hantverkare. Alla som säljer produkter och tjänster till fastpris behöver förhålla sig till detta. Om man hanterar detta med "det fattar du väl att det inte kan ingå" kommer det i längden bli dyrt eller resultera i missnöjda kunder, så man har i huvudsak två sätt att hantera detta på:

1. Specificera vad som görs och ange att inget annat ingår.
2. Friskriva sig från överaskningar på lämpligt sätt.

Detta är väl ändå inget konstigt?
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Helt rätt! Tråden har inget med el-säkerhet och normer att göra. Det gäller endast avtalssituationen. I avtalet med snickarens företag anges vad kunden vill ha. Det avtalet är accepterat av TS. TS och snickarens företag har ett giltigt avtal. Del 2, elektrikerns "erbjudande", dvs han vill gå utanför det accepterade avtalet. Har TS muntligen accepterat det? Dvs sagt t.ex. "Ja, då gör vi väl det då?". I så fall föreligger ett muntligt avtal mellan elektrikern och TS. Då ska TS betala till eletrikern som han har ett muntiligt avtal med. Om inte TS accepterat extraarbetet, varför sätter då eletrikern in uttagen? Se Avtalslagen 2010 punkt 2.9. 1 och2. Där framgår hur er situation ska tolkas.
 
Nerre skrev:
Jag tycker det låter som om elektrikern försöker dra en rövare och få kunden att beställa tilläggsarbete där elektrikern kan salta fakturan jämfört med fastprisofferten.

Ett alternativ är ju att tacka elektrikern för att han påpekat att det behövs tilläggsarbeten och så talar man om att man har kontaktat en annan elektriker för det tilläggsarbetet.

För om det nu är så att det är saker som lagen kräver att de görs, så kräver i alla fall inte lagen att det är elektrikern som upptäckt missen som måste göra jobbet.
Självklart måste elektrikern som påtalar felen i matrummet, också kräva att få rätta till dom, det är hans ansvar om han ska utföra jobbet i köket.
Betalningen däremot, för att rätta till felen måste han dock ta med sin beställare, alltså snickarn.
Anledningen till att kostnaden för att rätta till de påtalade felen inte var med i offerten är ju svårt att gissa, men saknar betydelse för kunden och hans betalningsansvar
 
M
Jag hade frågat vad det kostade (uppfattade inte vad det skulle kosta extra i det här fallet) att få jordat plus JFB. Är ledningarna dragna i rör går det snabbt för en elektriker att fixa det. Är sannolikt kaffepengar i jämförelse med köksrenoveringen... Förstår att det är surt då ni nyligen bytt uttag...
 
luscious skrev:
Ok ska försöka klargöra:
• elektrikern som var här i somras är inte samma elektriker som är här nu
• köksö fanns på exakt samma plats som nu även innan, dock med överskåp
• ingen planlösning eller layout över huvudtaget är ändrad
• vi har en offert där vi fått ett pris beräknat på öret. Ett fast pris. Där finns dock inte jordfelsbrytare eller uttag för vardagsrum medräknade - varken material eller arbete. Att det behövde åtgärdas fick vi veta muntligt av elektrikern förra veckan när de börjat.

Om då inte det fanns medtaget i offerten så hade du ju två alternativ som jag ser det.

1. Berätta för elektrikern/snickaren att du inte vill ha detta utfört.
2. Betala extra för detta om du ville ha det utfört.

Som jag tolkar dig fick du ju veta om detta innan elektrikern utförde det.


luscious skrev:
När vi tog in offerten bad vi om en offert där ALLT ingick. Rubbet. Inga extra utgifter eller saker utöver offerten. Snickaren som sköter allt med de andra hantverkarna gick igenom detaljer som hur många uttag, vart vitvarorna skulle vara osv har specificerat antalet uttag osv i offerten. Ingenstans har han sagt att det skulle tillkomma kostnader.
Så jag kan inte riktigt hålla med om att snickaren lämnat offert på "beställda önskade arbeten" utan tanken var att allt skulle ingå. Vi trodde i vår enfald att han hade koll på ex jordfelsbrytare när han nu gett oss en offert som innehöll även elektriker och material för honom.
Vad är då ALLT i din värld ?
I min värld är det sådant som befinner sig i köket om det nu är en köksrenovering och absolut sådant som står med på offerten.
Saker som inte hör ihop med köket och absolut om de inte är omnämnda i offerten kan ju knappast ingå i offerten heller vilket jag tycker säger sig själv.

Allting handlar om kommunikationsbrist vilket är den vanligaste orsaken till att problem uppstår.

luscious skrev:
Då en del läser mina inlägg med lite väl stor fantasi: Elektriken som är här nu och jobbar har INTE påtalat att hans jobb med att byta uttagen i vardagsrummet inte är med i offerten. Han har heller inte gett oss någon summa för arbetet. Det är JAG som säger här att det ligger utanför offerten eftersom det inte finns specificerat i offerten. Jag har inte heller för avsikt att ta detta med Elektriken utan med snickaren som faktiskt är den vi har avtal med.
Men om nu elektrikern berättar för dig att de behöver bytas och DU VET att det inte är med i offerten.
Då anser ju jag att det är du som har problem med kommunikationen om du då inte säger till elektrikern något i stil med...
"Men det har vi inte fått offererat så bromsa nu och så får vi nog ta en diskussion med snickaren som är HE."

Om nu elektrikern skulle råka se en massa andra felaktigheter i huset, skulle du då låta honom åtgärda dessa och sen inbilla dig att det med skulle ingå i en fastprisoffert som är detaljerad med vad som ska ingå. Nä du... hehe
MathiasS skrev:
Det är inte ett tilläggsarbete att utföra något enligt gällande regler.

OM det är enligt regelverket är ingen ide att spekulera i, vi har ju flera duktiga elektriker här på forumet som uttalat sig och säger att det inte behövs, elektrikern på plats anser att det behövs. Om arbetet redan utförts spelar det ingen roll vem som har rätt - det är bara relevant INNAN arbetet utförts och man kan få stopp på det.
Korrekt Mathias... :)
MEN eftersom TS visste om att detta inte ingick i offerten när elektrikern nämnde för TS att det behövde göras anser jag att TS har en skyldighet att nämna detta för elektrikern och bromsa medan tid finnes. ;)
AG A skrev:
Jag är en sådan "skrupellös hantverkare".

När jag ger fastpris, är det INTE enbart priset som är fast. Utan även arbetet som står angivet i kontraktet. Ibland tillkommer nämligen arbete under tiden. Underliggande saker kan vara ruttna, eller "olagliga".

Alternativet är i och för sig att jag alltid tar fastpris för uppbyggnad av nytt hus, oavsett arbete.
Dock ska varken merarbete eller ökade priser tillkomma, utan kundens medgivande.
Korrekt och så utför jag också mina offerter.
Det står klart och tydligt vad som ingår och att tillkommande saker som kan uppstå under resans gång tilläggsdebiteras efter ök. med kund.
I detta fallet visste kunden om att inte det arbetet elektrikern nämnde behövde göras, fanns med och ingick i offerten vilket han klart och tydligt skrivit här.



Som sagt...

Allting handlar om en sak som tyvärr många har stora problem med...både hantverkare och kunder...

KOMMUNIKATION !!!

Personligen har jag under alla mina år med kök & badrumsrenoveringar aldrig haft liknande problem och detta kanske p.g.a att jag inser mina begränsningar och inte blandar mig i vvs & el samt lämnar fasta priser med detta inkluderat.
Jag nämner alltid för mina kunder att det är billigare för dem att ta mina UE löpande men om de vill ha fast pris så sätter jag de i kontakt med varandra och så får de diskutera direkt med varandra istället om vad som ska ingå och inte.
Just för att slippa sådana här situationer. :)
 
  • Gilla
jonko och 1 till
  • Laddar…
WATTisPOWER skrev:
Självklart måste elektrikern som påtalar felen i matrummet, också kräva att få rätta till dom, det är hans ansvar om han ska utföra jobbet i köket.
Varför då? Om elektrikern ska fixa i köket, har han en laglig skyldighet att gå runt och hitta övriga fel i anläggningen? Nej nej, inte alls. Det har påpekats många gånger här på forumet, en elektriker har bara ansvar för de delar han jobbat med, han behöver inte gå igenom och besiktiga hela anläggningen bara för att han satt upp ett extra uttag.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Nerre skrev:
Varför då? Om elektrikern ska fixa i köket, har han en laglig skyldighet att gå runt och hitta övriga fel i anläggningen? Nej nej, inte alls. Det har påpekats många gånger här på forumet, en elektriker har bara ansvar för de delar han jobbat med, han behöver inte gå igenom och besiktiga hela anläggningen bara för att han satt upp ett extra uttag.
Det påpekas en hel del här :D
Han behöver såklart inte gå igenom hela anläggningen, men han har ansvar för de delar som påverkas av det han gör på anläggningen.
 
Ja, men nu skulle väl gamla jordade uttag bytas mot nya jordade uttag? Då ansvarar han väl inte för att det råkar sitta ojordade uttag nån annanstans?

Notera vad som sägs i första inlägget: "men MÅSTE göras enligt lag enligt elektrikern"
 
luscious skrev:
Allt det här ligger utanför offerten men MÅSTE göras enligt lag enligt elektrikern.
Kan inte låta bli att le lite...
Fråga elektrikern vilket lagstöd han hänvisar till.
 
När jag läser om alla dessa inlägg blir jag rädd. Finns det så många "experter". Det finns ellagar och det finns svensk standard använd er av dom så blir det inte fel. Försäkrings bolagen borde vara bättre på att kolla alla dessa hemmafixare. Låt inte snålheten bedra visheten. Alla förändringar i en fasighet skall utföras efter gällande regler. Om ni ine litar på en elfirma så frågs en till. Detta forum är inte så jättemånga experter i så ta det lungt
 
M
Alltså... Jag tycker man kan förhålla sig lite praktiskt till det hela också... Om det inte handlar om jättesummor så är det onödigt att "sura ner" relationen med en "affärspartner". Man ska absolut hävda sin rätt men kan också välja sina strider... Det är inte så dumt med jordfelsbrytare och jordade uttag om man säger så...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.