Men eluttagen behöver inte jordas!
Det finns en del eluttag som endast tillåter eurouttag och då behövs ingen jordledning.
500951633_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

9030301679646.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om man har fått ett fast pris av en snickare och dennes underkontrakterade elektriker sedan konstaterar att liter mer jobb behöver göras för att följa reglerna, då är ju faktiskt detta snickarens problem om det inte finns några undantag i fastprisåtagandet.

Fast här kanske det inte handlar om fastpris?
 
hsd
Eftersom snickaren anlitat elektrikern och fått pris på eljobbet vilket ingår i ombyggnaden så ser jag detta vara en affär mellan snickaren och elektrikern
Du som beställare har bara offerten att betala när jobbet är gjort
ev. tillägg får snickaren göra upp med elektriern som borde sett jordningsförhållandet vid kostadsberäkningen från begynnelsen
 
Självklart ska ni inte behöva betala extra, för att er leverantör inte har koll på lagar och regler och vad dennes underleverantörer måste göra för att följa lagen, givet att det är en fastprisoffert ni fått.

Sedan uppstår ju så klart en del frågor. Som det där med att eluttagen i vissa delar byttes i somras, till ojordade uttag, och nu helt plötsligt måste vara jordade. Jag fick också nästan intrycket att det var samma elektriker.

Sedan ska man tänka på, att även om detta är ett konsumentforum, så dräller det av hantverkare här som mer än gärna försöker tuta i alla de kan, att de ska betala för allt möjligt konstigt som man nödvändigtvis inte alls är skyldig att betala för.
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
...fast vilken betalningsmodell som används är väl inte klart här ännu, eller? Därav min fråga.
 
Enda intressanta för TS är att inte behöva varken betala för eller utföra de av elektrikern påstått nödvändiga extraarbetena. Det helt oberoende av snickarens kompetens eller modeller för uppgörelsen. Ingen mening med att glida från ursprungsfrågan den är ganska klar.
 
Principiellt har ni alla rätt enligt mig, men personligen hade jag aldrig bråkat om sånna saker med hantverkaren man har i sitt hus. Starta en dialog, kalla till byggmöte och förklara problematiken. Kanske elektrikern kan vara snäll med priset för att få jobb via snickaren även i framtiden. Snickaren å sin sida kanske kan ta en del av kostnaden och du får betala en liten del. Som att dela det på tre, alla är glada och man har löst ett mindre problem på ett pragmatiskt sätt..

Alla kan ju fela, även snickaren som räknade på jobbet. Jag tror att den inställningen som många verkar ha här bara är osund i förhållandet till sin byggare.. Skillnad är ju om man haft 10 firmor som räknat på ett jobb i en upphandling för kommunen. Men här handlar det om ditt hem och då skulle i alla fall jag vilja ha en relation som gör att man kan lita på att man fått bästa möjliga jobb gjort.

Var istället glad för att du har en noggrann elektriker =)
 
Redigerat:
  • Gilla
twoody och 4 till
  • Laddar…
Ok ska försöka klargöra:
• elektrikern som var här i somras är inte samma elektriker som är här nu
• köksö fanns på exakt samma plats som nu även innan, dock med överskåp
• ingen planlösning eller layout över huvudtaget är ändrad
• vi har en offert där vi fått ett pris beräknat på öret. Ett fast pris. Där finns dock inte jordfelsbrytare eller uttag för vardagsrum medräknade - varken material eller arbete. Att det behövde åtgärdas fick vi veta muntligt av elektrikern förra veckan när de börjat.
 
Vi är så klart glada för alla uppgraderingar i vårt hem men då summan/jobbet aldrig var medräknad från början är jag avigt inställd till att betala HELA summan. Jag kan dock tänka mig en delad lösning som föreslås ovan.
 
GK100 skrev:
Enda intressanta för TS är att inte behöva varken betala för eller utföra de av elektrikern påstått nödvändiga extraarbetena. Det helt oberoende av snickarens kompetens eller modeller för uppgörelsen. Ingen mening med att glida från ursprungsfrågan den är ganska klar.
....med motivet att åtgärden (jordade uttag) inte behövs från första början? Ok, det köper jag isåfall.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Elsäkerheten kommer i första hand imho och den löser man inte med några avvikelserapporter... Inte heller är det tillåtet att lösa faktiska problem med jordat/ojordat med en JFB (även om den trots det är mycket bra som komplement).

Men förutom att jorda alla uttag kan man öka avståndet mellan de jordade och ojordade, kanske sätta ett eurouttag i mitten som visas på bild ovan. Då har man löst grundproblemet nöjaktigt utan större kostnad.

Olyckligt att elektrikern sprang iväg och bytte alla uttag utan att diskutera det först. Både jordade uttag och JFB är egentligen inget att orda om, men ni borde ju ha varit förberedda på det.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Det stannar oftast inte där Bo, man hamnar lätt i diverse gränsdragningsöverväganden här som både kan gå bra eller leda fel. Att lösa köksdelen som det jobbas med är självklart, även eftergiften för att ha positiv ton och förhandlingsläge med JFB för allt.

Däremot att börja ge sig på något som nyligen rustats upp och som troligen med tanke på åldern är helt ok och lika i övriga huset, börjar lätt slira tex lamputtag osv ska följa med. Är i stort övertygad om att ett hus av den årskullen och karaktären som beskrivs inte har många ojordade uttag i köksdelens närhet som lockar till okynnesanvändning med sin numera vanliga klass-II-apparat med europlugg.

Det jag skrivit i tråden är mest att man inte ska falla i farstun inför diverse mer eller mindre korrekta påbud från elektrikern. Får TS JFB för en vettig peng nu är det bra, sen kan man vänta och vad det lider ev ta beslut om mer ingående elrenovering tex jordning etc. Skadar inte att vara lite kall om man inte ska skinnas, nu tas förhoppningsvis ev åtgärder upp konkret och korrekt så att ekonomin inte blir en kalldusch för ett mindre tillägg.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Thiger skrev:
Principiellt har ni alla rätt enligt mig, men personligen hade jag aldrig bråkat om sånna saker med hantverkaren man har i sitt hus. Starta en dialog, kalla till byggmöte och förklara problematiken. Kanske elektrikern kan vara snäll med priset för att få jobb via snickaren även i framtiden. Snickaren å sin sida kanske kan ta en del av kostnaden och du får betala en liten del. Som att dela det på tre, alla är glada och man har löst ett mindre problem på ett pragmatiskt sätt..

Alla kan ju fela, även snickaren som räknade på jobbet. Jag tror att den inställningen som många verkar ha här bara är osund i förhållandet till sin byggare..
Jag förstår hur du tänker men försvinner inte poängen med ett fast pris om det inte gäller. Fast pris är ofta rätt mycket dyrare än att ta det på löpande då man som kund får betala en "riskpremie" för oförutsedda händelser. Det ligger ju i uppläggets natur att oftast tjänar entreprenören bra på ett fast pris men ibland så måste man rimligen som entreprenör räkna med att man missat något när man räknade på jobbet eller något oförutsett dyker upp och man tjänar mindre eller kanske till och med går back på ett enskilt jobb

Om vi vänder på saken och tänker oss att ett jobb går väldigt bra, dvs. entreprenören har tagit i lite för mycket när priset lämnades eller räknat fel åt andra hållet och vinsten blir väldigt bra. Borde då entreprenören dela vinsten med kunden så att alla blir nöjda?
 
TS har inhämtat offert för ett visst arbete, offerten var tydligen specad ner till detaljnivå och även på kronan. Så vad är det som gör att vissa anser att TS inte skall betala snickaren för arbete utfört enligt offert. Däremot så kan man fråga sig vad elektrikern har hittat på, det kan nog endast handla om en uppgörelse mellan TS och elektrikern, vill inte TS betala så kan han kräva att elektrikern återställer eller att han helt enkelt bjuder på extra arbetet och material.




luscious
Fullvärdig medlem Medlem: apr 2007
V:a Götaland
181 inlägg
Gillad 16 gånger
26 bilder
Ok ska försöka klargöra:
• elektrikern som var här i somras är inte samma elektriker som är här nu
• köksö fanns på exakt samma plats som nu även innan, dock med överskåp
• ingen planlösning eller layout över huvudtaget är ändrad
• vi har en offert där vi fått ett pris beräknat på öret. Ett fast pris. Där finns dock inte jordfelsbrytare eller uttag för vardagsrum medräknade - varken material eller arbete. Att det behövde åtgärdas fick vi veta muntligt av elektrikern förra veckan när de börjat.
 
Redigerat:
mr_bygg skrev:
Om vi vänder på saken och tänker oss att ett jobb går väldigt bra, dvs. entreprenören har tagit i lite för mycket när priset lämnades eller räknat fel åt andra hållet och vinsten blir väldigt bra. Borde då entreprenören dela vinsten med kunden så att alla blir nöjda?
Dessa aktörer brukar sortera bort sig själva, iaf på mindre orter.

Men som jag skriver. Principiellt har ni rätt som tycker detta är snickarens fel. Jag beskriver bara hur jag själv skulle resonera.

Sen kan jag tycka att elektrikern borde tagit detta med byggaren direkt då det är denne som har kundkontakten då han bara är en underleverantör i entreprenaden.

De allra flesta sätter tyvärr sin egen plånbok före kundens och då blir det lätt att de försöker skyffla över kostnaden på kunden utan vidare, vilket förstås är fel..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.