72 928 läst · 139 svar
73k läst
139 svar
Vad gäller ang servitut på väg?
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 492 inlägg
Formellt så ligger inte vägen ens på deras tomt även om det kan kännas så, alltså att den ligger nära ens bostadshus. Tomten kan ju inte sträcka sig ut över fastighetsgränsen och in på en marksamfällighet med vägändamål.T Tipsenhaglar skrev:
Grannen måste förstå att vägens samfällda mark ägs av andra, det är varken grannens fastighet eller tomt. Det är en marksamfällighet som gränsar mot grannens fastighet och tomt.
Av någon anledning måste grannen ha fått för sig att dennes fastighet är mer utbredd i terrängen än vad den är, alltså att den omfattar mer mark än den egentligen gör. Jag gissar att det är fastighetsregistrets digitala karta som spökar igen. Sällan är den rätt för lantliga gamla fastigheter. Att mäklaren har bifogat ett utdrag från denna där grannens fastighet såg större ut än vad den var vid köpet.
Känns som att det är risk att grannen bara lyssnar om lantmäteriet berättar hur läget ligger till. Och tyvärr tar de rätt bra betalt och fakturerar er som berörs vill jag minnas.
Jag skulle varnat dem för rättsliga följder om de gräver av vägen, och bett dem söka stöd för deras tolkning av läget med t.ex. lantmäteriet innan de vidtar några som helst åtgärder.
Jag skulle varnat dem för rättsliga följder om de gräver av vägen, och bett dem söka stöd för deras tolkning av läget med t.ex. lantmäteriet innan de vidtar några som helst åtgärder.
Ok, men om vägen var där först, alltså samfälligheten, och sen styckades/såldes tomterna, o grannen har ett gåvobrev som säger tomten är 40x50, och detta går över vägen då, den "tomtrutan", ? Borde deras tomt börja längre bort då från vägen från vart man mätt? Alltså nu är det ju bara, enligt deras mätningar, mellan 1 - 1.5m på andra sidan vägen deras tomt går..Claes Sörmland skrev:
Formellt så ligger inte vägen ens på deras tomt även om det kan kännas så, alltså att den ligger nära ens bostadshus. Tomten kan ju inte sträcka sig ut över fastighetsgränsen och in på en marksamfällighet med vägändamål.
Grannen måste förstå att vägens samfällda mark ägs av andra, det är varken grannens fastighet eller tomt. Det är en marksamfällighet som gränsar mot grannens fastighet och tomt.
Av någon anledning måste grannen ha fått för sig att dennes fastighet är mer utbredd i terrängen än vad den är, alltså att den omfattar mer mark än den egentligen gör. Jag gissar att det är fastighetsregistrets digitala karta som spökar igen. Sällan är den rätt för lantliga gamla fastigheter. Att mäklaren har bifogat ett utdrag från denna där grannens fastighet såg större ut än vad den var vid köpet.
Jag anar att det finns en hel del missuppfattningar med terminologi här.
Fastighet, tomt, samfällighet är kanske en ga för en väg eller en vägförening.
Det behöver nog redas ut vad det är som är vad, både TS och grannen verkar ha lite svårt med vad som är vad.
Claes har ju järnkoll på allt detta och kan säkert hjälpa till om TS postar vad det står i dokumenten ordagrant. Servitut, avstyckningshandlingar o s v...
Det behöver nog redas ut vad det är som är vad, både TS och grannen verkar ha lite svårt med vad som är vad.
Claes har ju järnkoll på allt detta och kan säkert hjälpa till om TS postar vad det står i dokumenten ordagrant. Servitut, avstyckningshandlingar o s v...
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 492 inlägg
Så här:T Tipsenhaglar skrev:Ok, men om vägen var där först, alltså samfälligheten, och sen styckades/såldes tomterna, o grannen har ett gåvobrev som säger tomten är 40x50, och detta går över vägen då, den "tomtrutan", ? Borde deras tomt börja längre bort då från vägen från vart man mätt? Alltså nu är det ju bara, enligt deras mätningar, mellan 1 - 1.5m på andra sidan vägen deras tomt går..

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen ska sägas att om det inte är en marksamfällighet utan ett gammalt vägföreningsinstitut (Från 1926-tal inrättades sådana) så räknas vägen enligt dagens anläggningslag som en gemensamhetsanläggning. Då är faktiskt marken som gemensamhetsanläggningen vägen ligger på en del av grannens fastighet. Men det borde då stå i fastighetsregistret att grannens fastighet belastas av en sådan "GA" eller är delägare i denna GA.
Redigerat:
Som det är ritat här är vägen en del av fastigheten.
Jag har skrivit ordagrant vad servitutet säger, och det är en samfällighet som äger vägen. Det är den dokumentation som finns, samt gåvobrev på grannens tomt om 40x50m.G gaidin skrev:Jag anar att det finns en hel del missuppfattningar med terminologi här.
Grannens tomt har saknat juridiska gränser o har i alla år som förra ägaren haft det haft som muntligt typ att tomten slutar vid vägen, men nu med de nya är det andra puckar som gäller.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 492 inlägg
Problemet med uttrycket "samfällda vägen" är att det finns olika typer av samfälligheter så texten ger inte tillräckligt med sammanhang:T Tipsenhaglar skrev:Jag har skrivit ordagrant vad servitutet säger, och det är en samfällighet som äger vägen. Det är den dokumentation som finns, samt gåvobrev på grannens tomt om 40x50m.
Grannens tomt har saknat juridiska gränser o har i alla år som förra ägaren haft det haft som muntligt typ att tomten slutar vid vägen, men nu med de nya är det andra puckar som gäller.
1. Marksamfällighet omfattar mark precis som en fastighet gör. Är vägen en gammal marksamfällighet t ex från nåt skifte är den inte en del av grannens fastighet per definition.
2. Anläggningssamfällighet. Här finns allt från inrättade gemensamhetsanläggningar till gamla vägföreningsinstitut inrättade enligt äldre lagstiftning som idag räknas som gemensamhetsanläggningar. Dessa ändrar inte på ägandet av marken, den förblir del av den fastighet (eller marksamfällighet) som den ursprungligen tillhörde.
3. Gemensamt servitut. Ovanligare så inte troligt men det är också en form av samfällighet enligt lagen om förvaltning av samfälligheter, eller den ska i alla fall förvaltas som en sån.
Redigerat:
Ok, jag förstår. Vägen detta gäller är en marksamfällighetClaes Sörmland skrev:
Problemet med uttrycket "samfällda vägen" är att det finns olika typer av samfälligheter så texten ger inte tillräckligt med sammanhang:
1. Marksamfällighet omfattar mark precis som en fastighet gör. Är vägen en gammal marksamfällighet t ex från nåt skifte är den inte en del av grannens fastighet per definition.
2. Anläggningssamfällighet. Här finns allt från inrättade gemensamhetsanläggningar till gamla vägföreningsservitut inrättade enligt äldre lagstiftning som idag räknas som gemensamhetsanläggningar. Dessa ändrar inte på ägandet av marken, den förblir den del av den fastighet (eller marksamfällighet) som den ursprungligen tillhörde.
3. Gemensamt servitut. Ovanligare så inte troligt men det är också en form av samfällighet enligt lagen om förvaltning av samfälligheter, eller den ska i alla fall förvaltas som en sån.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 492 inlägg
@Tipsenhaglar
Om du skriver in din adress här och väljer lagret med fastighetsgränser, hittar du vägen markerad som en marksamfällighet? De heter något med "S", typ "BERGA S:1"
https://www.lantmateriet.se/sv/kartor/vara-karttjanster/min-karta/
Om du skriver in din adress här och väljer lagret med fastighetsgränser, hittar du vägen markerad som en marksamfällighet? De heter något med "S", typ "BERGA S:1"
https://www.lantmateriet.se/sv/kartor/vara-karttjanster/min-karta/
En tomt har sällan juridiska gränser.T Tipsenhaglar skrev:Jag har skrivit ordagrant vad servitutet säger, och det är en samfällighet som äger vägen. Det är den dokumentation som finns, samt gåvobrev på grannens tomt om 40x50m.
En väg ligger aldrig på en tomt så givetvis slutar tomten vid vägen.
Är det samfälligheten som har servitut på att anlägga och bruka vägen på er grannes fastighet och er fastighet har sedan servitut på att använda samfällighetens väg?
Ingen aning. Vet bara att samfälligheten fanns först. O vi har servitut på den.G gaidin skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 492 inlägg
Senaste från startsidan
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Trakasserad av grannen i över 5 år, polisen gör inget
Juridik -
Dolda fel-avslag, hur gå vidare?
Juridik -
Kommunalt vatten och avlopp med läckage och räkning på 30 000 kr
Juridik -
Skadestånd för felaktig information från mäklare?
Juridik -
Önskar tips för att värdera lösöre i välfyllt garage(dödsbo).
Juridik