KristinaRT KristinaRT skrev:
Gärna klättrare, upp mot 2m om möjligt, men 1,5 m fungerar också. Tänker på de tåliga sorterna som står i kulturkvarteren i Lund, där det ser ut som man tagit upp en gatsten och planterat rosen, alltså pyttelite ordentlig jord.

Du har rätt i att det behövs en robust ros. På egen rot förmodligen…..

Just nu finns det någon slags självsådd klematis på platsen, så det är iaf inte omöjligt för plantor att klara sig (y)
Du kan ta en stickling av en av rosorna i Lund (eller någon annan ros). Det är svårt att köpa rosor på egen rot.
Det är jättelätt att göra rossticklingar.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Fadai
Jiji Jiji skrev:
Du kan ta en stickling av en av rosorna i Lund (eller någon annan ros). Det är svårt att köpa rosor på egen rot.
Det är jättelätt att göra rossticklingar.
Det är därför man alltid ska ha sekatör i handväskan.
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
KristinaRT och 2 till
  • Laddar…
Maria T
Fadai Fadai skrev:
Det är därför man alltid ska ha sekatör i handväskan.
Fick en återblick och fint minne av min mamma. Hon hade inte med sig en sekatör, men varsomhelst som hon gick in i en trädgård - en grannes, en obekants, ett museum (Millesgården och Valdemarsudde i Stockholm som exempel), så knixade hon till, liksom neg, och slet till sig en bit av den växt hon fann intressant.
Jag har ännu ingen sekatör i fickan men väl en SwissArmy-knife med mig så gott som oftast, och om jag inte har publik så räds jag inte att slita/knipsa av sticklingar av växter som lockar mig.

Stulna skott är bäst! eller hur nu ordspråket lyder :seenoevil:
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Fick en återblick och fint minne av min mamma. Hon hade inte med sig en sekatör, men varsomhelst som hon gick in i en trädgård - en grannes, en obekants, ett museum (Millesgården och Valdemarsudde i Stockholm som exempel), så knixade hon till, liksom neg, och slet till sig en bit av den växt hon fann intressant.
Jag har ännu ingen sekatör i fickan men väl en SwissArmy-knife med mig så gott som oftast, och om jag inte har publik så räds jag inte att slita/knipsa av sticklingar av växter som lockar mig.

Stulna skott är bäst! eller hur nu ordspråket lyder :seenoevil:
Jag har min morfars fick-kniv från Televerket. Väldigt bra. Jag har ju hund så jag har alltid en liten rulle plastpåsar med mig. Sticklingar klarar sig ganska länge i en tillknuten plastpåse.
 
  • Gilla
KristinaRT och 3 till
  • Laddar…
KristinaRT
Jiji Jiji skrev:
Jag har min morfars fick-kniv från Televerket. Väldigt bra. Jag har ju hund så jag har alltid en liten rulle plastpåsar med mig. Sticklingar klarar sig ganska länge i en tillknuten plastpåse.
Så sant som det är sagt!
Har samlat sticklingar av blodbok under våren och bajspåsarna är (y)(y)(y)
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Så sant som det är sagt!
Har samlat sticklingar av blodbok under våren och bajspåsarna är (y)(y)(y)
Lyckades du, @KristinaRT? Trodde boken är svår...
 
  • Blomstrande trädgård med gula lejonsvansar och lila grekvädd mot en bakgrund av gröna buskar och berg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gul lejonsvans och lila grekvädd i blomsterträdgård med stenmur i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fadai och 6 till
  • Laddar…
KristinaRT
yonna yonna skrev:
Lyckades du, @KristinaRT? Trodde boken är svår...
Hittills ser det bra ut, de flesta doppades i rotningshormon och står i ”root-it” kuddar inomhus och verkar överleva även efter flera veckor, även om jag inte ser några rötter än.

Kan återkomma m utfall efter sommaren?

Men rotningshormon är fantastiskt, rn förvedad rosmaringren (bröts av misstag) som doppades i det innan jag stack ner den i vatten har skjutit massor av rötter. Det trodde jag inte var möjligt:surprised:
 
  • Älska
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Kan återkomma m utfall efter sommaren?
Väldigt gärna! Vilken fagus sylvatica har du tagit skott av?
 
Fadai
Har en fin klätterros (glömt namnet) som har en ny gren, från marken, som ser ut så här. Vissnad gren av klätterros med bruna blad framför vit staket och hälsosamma gröna blad och rosa blommor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Resten är friska, gröna blad. Bör jag klippa bort hela grenen vid marken? Klippa en del? Låta den vara?
 
En röd ros (jag kan inga namn, jag kan bara färger), som egentligen står lite dumt och viftar en i ansiktet när man går upp för entrétrappan. Av den anledningen har jag tuktat den i ett par år och den har då såklart inte blommat. I år fick jag en känsla att jag ville se de vackra blommorna igen, och jag ångrar inte det beslutet. :love:Den som har falkögon ser också klematisknoppar invirat i rosen. Klematisen är mörklila. Röda rosor i blom vid en trappa med gröna blad och knoppar av mörklila klematis i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
KristinaRT
yonna yonna skrev:
Väldigt gärna! Vilken fagus sylvatica har du tagit skott av?
Oklart - jag tar tagit sticklingar från flera träd som har riktigt, riktigt mörkt röda blad. Tänker att sticklingen då har förutsättningarna att utveckla mörkröda blad (med rätt förutsättningar så klart).
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
KristinaRT
Var på Fredriksdal idag, de har rosdagar i helgen :love:
Om någon har möjlighet kan jag rekommendera ett besök. Passade så klart på att besöka Flora Linnea och kom hem med en Camelot
Närbild av en rosa Camelot-ros med färgstänk på kronbladen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade också en häftig clematis, med fyllda blommor. Ska bli spännande att se hur den ser ut i verkligheten (y)
Etikett för Clematis 'Purpurea Plena Elegans' med bild av fyllda rosa blommor och vårdinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
BirgitS
Fadai Fadai skrev:
Har en fin klätterros (glömt namnet) som har en ny gren, från marken, som ser ut så här. [bild]Resten är friska, gröna blad. Bör jag klippa bort hela grenen vid marken? Klippa en del? Låta den vara?
Om det är en ympad ros och grenen utgår från ett ställe under ympstället så ska grenen bort. Det är risk för att den tar över och det är en helt annan ros än vad du har tänkt dig.
 
Fadai
BirgitS BirgitS skrev:
Om det är en ympad ros och grenen utgår från ett ställe under ympstället så ska grenen bort. Det är risk för att den tar över och det är en helt annan ros än vad du har tänkt dig.
Grenen är samma som resten, bara att den ser sjuk ut. Fast det är väl lika bra att ta bort eländet, det kommer nya grenar sen. :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.