226 714 läst · 2 404 svar
227k läst
2,4k svar
Vad blommar nu i trädgården? (Fototråd)
Det är stor blåklocka Campanula percisifolia en perenn som sprider sig villigt, kanske lite för mycket. Man kan hitta den i naturen också där den verkar klara sig utmärkt i konkurrensen.
Mina pioner blommar lite senare pga skuggläge, vilket är helt avsiktligt. Här med en villigt poserande finsk lapphund vid namn Finn. Här kommer solen aldrig åt, så det är väldigt skönt för varmpälsade vovvar.
Som är i diverselådan och en del frösådd. De gillar allra bäst att komma vid stenmuren runt huset och gärna tillsammans med fingerborgsblomman. Men är snart överblommad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Vilken sötnos!Anna_H skrev:
Vår vovves bästis är också en Finsk lapphund… De gillar inte värme
Nu blommar honungsrosorna och en New Dawn.
På den lite vildare delen i trädgården går en av hönorna gärna på upptäcktsfärd.
På den lite vildare delen i trädgården går en av hönorna gärna på upptäcktsfärd.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Smaken är olika, jag älskar fluffiga pioner. Vill du bli av med dem @Abies koreana tar jag dem gärna, synd att det är lite långt att hämta.
Mitt pionfluff blommar nu, fick plocka av alla utslagna i början av veckan då det kom ett hiskeligt oväder och jag var rädd att de skulle gå sönder av blåst, regn och ev hagel.
Blev en fin bukett, hund för storleksjämförelse
Nu har de knopparna som blev kvarlämnade slagit ut.
I vanlig ordning tackar jag @shadowfire för att jag fick hans "röda" pionplantor.
Mitt pionfluff blommar nu, fick plocka av alla utslagna i början av veckan då det kom ett hiskeligt oväder och jag var rädd att de skulle gå sönder av blåst, regn och ev hagel.
Blev en fin bukett, hund för storleksjämförelse
Logga in
Skapa konto
Nu har de knopparna som blev kvarlämnade slagit ut.
Logga in
Skapa konto
I vanlig ordning tackar jag @shadowfire för att jag fick hans "röda" pionplantor.
Jag insåg att jag har en outnyttjad plats där en ros hade kunnat passa fint, men det är ungefär samma förutsättningar som i gamla delarna av Lund - torrt, soligt och mycket lite jord.
Alltså, någon som vet vilka rosor som överlever bland kullerstenarna i Lund?
Alltså, någon som vet vilka rosor som överlever bland kullerstenarna i Lund?
Ska den klättra, vara en buskros eller rabatt-typ?KristinaRT skrev:
Jag odlar ju i ingen jord alls i princip och det går bra. Man får vattna lite då och då och vara noga med näringen. Jag påför kompost/välbrunnen gödsel ovanifrån (hyfsat) regelbundet där det går, på vissa ställen kommer jag inte åt.
Välj gärna en som är härdig, frisk och robust. Om du tror att det finns riska att det fryser kan du täcka längst ner så att den inte fryser bort helt.
Ett annat alternativ är att ha en ros i en kruka och du inte tror att det kommer att gå att odla den direkt i marken, På det sättet kan man välja en marktäckande ros och få upp den högre tex och krukan i sig blir ett blickfång.
Gärna klättrare, upp mot 2m om möjligt, men 1,5 m fungerar också. Tänker på de tåliga sorterna som står i kulturkvarteren i Lund, där det ser ut som man tagit upp en gatsten och planterat rosen, alltså pyttelite ordentlig jord.
Du har rätt i att det behövs en robust ros. På egen rot förmodligen…..
Just nu finns det någon slags självsådd klematis på platsen, så det är iaf inte omöjligt för plantor att klara sig
Du har rätt i att det behövs en robust ros. På egen rot förmodligen…..
Just nu finns det någon slags självsådd klematis på platsen, så det är iaf inte omöjligt för plantor att klara sig