KristinaRT
Citronerna bara blommar på. Ser fram emot att bli självförsörjande med citroner närmsta året :)
Citronträd som blommar i ett växthus med sikten mot en trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Omoget citronträd med flera gröna citroner och blad i en svart kruka.
Skapa konto

Citronträd med mogna frukter i kruka inne i ett växthus, gröna löv och trästaket i bakgrunden.
Skapa konto

Unga citronfrukter och gröna blad på en citronträdsgren i solljus.
Skapa konto

Och kanske på fikon (om de hinner mogna i år..)
Ungra fikon på gren omgivna av gröna blad, tecken på begynnande fruktproduktion.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 7 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Nu är fler rosor på gång. Ingrid Bergman, Karen Blixen och Novalis.
[bild] [bild] [bild]

Och första liljan.
[bild]

Rannunkel fortsätter att gå ganska bra. Förodlar ni rannunkel inomhus eller sätter direkt i jorden?
[bild]
Har förodlat ranunkel i kruka men den står hos min mamma nu för Katten vill äta den och ranunklar är tydligen inte alls bra för katter...

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Det där med rosor har aldrig varit min grej. Har gjort ett antal tappra försök under årens lopp i mina tidigare trädgårdar men med uschliga resultat. I min nuvarande trädgård: En ros inte ens jag misslyckas med är ändå Rosa Helenae och den är ljuvhetens ljuvhet trots sina taggar och trots att den inte fått någon kärlek pga taggarna. En kort period njuter jag och drömmer om ett remonterande syskon som kompletterar ramkonstruktionens tak. [bild]
Det är nog fel typ av roser du försökt med för rosor är väldigt enkla och anspråkslösa att odla. Jag har flera klätterrosor som knappt har någon jord alls att växa i eftersom jag har planterat dem direkt i bärlager från borttagna plattsättningar. Testa en modern klätterros som komplement tex. Edit: upptäckte att austinrosor av klättervariant inte verkar säljas i Sverige så jag rekommenderar kanske en dansk odlare i stället.

Håller med om r. helenae. Jag flyttade en stickling i början på sommaren och satte ovanpå jorden eftersom det inte gick att gräva, slängde på lite jord och glömde bort den. Jag minns inte om jag ens vattnade den... nu blommar den i alla fall.

Redigerat:
  • Älska
yonna
  • Laddar…
Mina fantastiska rosor som klättrar i ett gammalt äppelträd.

• Klättrande rosor i rött och vitt i full blom i ett frodigt, grönt äppelträd.
    Skapa konto
  • Ljusgula klätterrosor i full blomning i ett grönskande äppelträd under en klarblå himmel.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
BengtH och 7 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Det är nog fel typ av roser du försökt med för rosor är väldigt enkla och anspråkslösa att odla.
Ge mig fler tips! Remonterande, klängig, blommande från juli, full södersol, inte alltför kraftig färg, rottålig...

yonna yonna skrev:
Ge mig fler tips! Remonterande, klängig, blommar från juli, full södersol, inte alltför kraftig färg, rottålig...

Vad sägs som Sweet laguna som är en frisk mutation av Laguna? Rosa, fylld och doftande. Inte påträngande rosa. remonterar. Blir rejält frodig redan efter ett par år. Doftar

Om du inte tycker att det gör ngt att bladen ibland blir lite fula (inte alla år och inte så att jag tycker att det stör) är Iceberg climbing en väldigt vacker vit ros. Den blir inte jättehög men med lite benmjöl och extra hönsgödsel på våren kan man få den att svinga sig bra ändå. Den har vackert mörkgrönt bladverk och tillhör en av mina favoriter när det gäller vita rosor. Remonterar och doftar

En annan bra klätterros som dessutom går att odla på egen rot i Skåne är New Dawn, väldigt lätt att sticklingsföröka. (kanske får man täcka den lite med bark eller granris borta hos dig på vintern om den är på egen rot) Den är ju inte remonterande egentligen men blommar i en månad helt överdådigt och brukar sedan blomma med enstaka blommor hela vintern igenom. Kastar sig genom luften och är faktiskt bara helt underbar. Rosa knoppar, som marsipan, blekare rosa blommor som bleknar ännu mer till nästan vitt och massor med blommor på samma klase. Doftar

Jag kan inte låta bli att föreslå Alchymist som inte heller är remonterande men blommar väldigt länge och är en sagolik vacker aprikosrosa ros. Den börjar i aprikosrosa och övergår till en mild, varm orange för att sedan blekna ytterligare. Detta gör att precis som på New dawn får rosen blommor i olika toner vilket får den att skimra. Doftar. Okomplicerad att odla.

En sak som jag känner gäller alla rosor är att man inte får bli förskräckt om de ibland får lite fula blad vissa år. Om man ger dem lite gödning på våren och sensommaren/hösten så brukar de trots allt stå emot ev angrepp väldigt bra och bli vackra ändå. I år hade jag väldigt mkt löss och annat otyg på rosorna men jag sprutade med vattenslangen och klämde lössen på de rosor som det var möjligt på. En del är så stora att det är helt orimligt att ens försöka. En stekel kom sedan och åt upp de flesta lössen och rosorna blommar nu i trädgården så att det inte känns som om det vore på riktigt. Varje år säger jag att " så här fina har inte rosorna varit förut". :love:

På 150 kvm har vi minst 16 rosor. Allt från vildrosor till austinrosor över gamla buskrosor. Jag odlar både i marken och i kruka. En del är sticklingsförökat och annat är köpt.
Jag törs säga att det finns rosor för alla trädgårdar och trädgårdsmänniskor!:heart:

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Tack för God råd! Jag har fört över dessa till min notebook och ska kolla vad mitt trädgårdsmästeri kan ta in till hösten.

Jag är lite känslig för ohyra och fula blad eftersom rosorna skall klättra upp/över trädäcket där vi ju sitter.

J
yonna yonna skrev:
Ge mig fler tips! Remonterande, klängig, blommande från juli, full södersol, inte alltför kraftig färg, rottålig...
Autumn sunset och Camelot som jag postade innan stämmer nog in bra om färgerna inte är för starka.

yonna yonna skrev:
Tack för God råd! Jag har fört över dessa till min notebook och ska kolla vad mitt trädgårdsmästeri kan ta in till hösten.

Jag är lite känslig för ohyra och fula blad eftersom rosorna skall klättra upp/över trädäcket där vi ju sitter.
Skippa iceberg då.

Här är new dawn New Dawn-rosor i blom längs en grönskande häck med mörkröda blad från en annan växt i förgrunden.
Skapa konto

Och här är en stickling jag tog 2020. En trädgård med en rosbuske vid ett staket, en krukväxt med gröna löv och en katt som sitter intill på en stenläggning.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Blomsterrabatt med varierade blommor framför ett hus, inklusive vita pioner och lila blommor.
Skapa konto
Röd och vit randig ros i förgrunden med blomstrande lila klematis i bakgrunden i en trädgårdsrabatt.
Skapa konto
En vacker ros och en samlings bild över den enda blomster rabatten vi har, dock finns många andra skönheter.Tyvärr fick pionerna mycket stryk av måndagsnattens åskväder.

• Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Närbild av en vit pionblomma och knopp med regndroppar mot en suddig grönskande bakgrund.
Skapa konto
Blommande rosa pioner med vattendroppar på bladen.
Skapa konto

Pioner

• Gilla
  • Älska
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
J
D Dixies skrev:
[bild] [bild] En vacker ros och en samlings bild över den enda blomster rabatten vi har, dock finns många andra skönheter.Tyvärr fick pionerna mycket stryk av måndagsnattens åskväder.
Vad är det för ros?

Brosoliande tror jag den heter

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
KristinaRT
D Dixies skrev:
[bild] [bild] En vacker ros och en samlings bild över den enda blomster rabatten vi har, dock finns många andra skönheter.Tyvärr fick pionerna mycket stryk av måndagsnattens åskväder.
Vad är det för ros? Älskar att den är tvåfärgad :)
Ooos, 2a på bollen :oops:

KristinaRT
På framsidan hr dessa vackra klockor flyttat in. Finns både i blå och vit form. Ska ta upp rabatten och ersätt m sten, men hade gärna velat behålla klockorna - någon som vet om de är perenna eller ettåriga? Och vad de heter :oops:

• Vita klockformade blommor framför ett trästaket, blandad grönska i rabatten.
    Skapa konto
  • Blommande blå klockor i en trädgård med gröna blad och en mörk bakgrund.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.