Pion ett (kallar den mirakelpionen, då den var död.. trodde vi.. när jag kasta ner den i ett hål för att förmultna) har precis börjat slå ut med några blommor, väntar mig dock stordåd i år.. (Den har fått nytt stöd i år, så den ligger inte längre platt på backen/muren)

Pionknopp nära utslagning omgiven av gröna blad, omnämnd som "mirakelpionen" i forumtråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pion med öppna rosa blommor och sluten knopp i trädgård med en husfasad i bakgrunden.
Skapa konto

En återupplivad pionplanta med gröna blad och röda knoppar i solsken.
Skapa konto

Ser ni va ståtligt den står.. och hur många knoppar den har!

• Gilla
Fadai och 7 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Nu blommar kantnepetan rejält, snart kommer stäppsalvian och grekvädden också.

Och så en massa vitt - silverarv en masse och strandtrift. (Ska det vara)

Äntligen! Bråkat med dessa sötnosar i många år, vi har haft olika åsikter huruvida man skall överleva vintern eller inte men nu verkar vi vara överens eftersom de blommar till och med. :love:
Blommande Stjärnflocka, Astrantia major, i en trädgård med varierad grönska i bakgrunden.
Skapa konto

Stjärnflocka, Astrantia major, sort minns jag inte. Har planterat massa olika under åren för att se om någon behagade överleva. Hade ju kanske varit bra att veta vilken som klarade sig men men. :oops:

• Gilla
  • Älska
Fairlane och 8 till
  • Laddar…
Praktmartorn

• Närbild på blommande praktmartorn med blålila taggiga blommor och grönt lövverk.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Fadai och 7 till
  • Laddar…
Ljusrosa rosenblomma omgiven av gröna blad och knoppar, "Maiden's blush".
Skapa konto

Maiden's blush

• Gilla
  • Älska
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Vallmo danska flaggan

• Närbild av en röd Vallmo 'danska flaggan' med vit kant och fröhus.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Hojte och 7 till
  • Laddar…
Maria T
Verkar vara i en annan trädgårdstråd - finns så många roliga! - som jag ondgjort mig lite över att jag har så mycket blåklockor... för några år sen svor jag över alla prästkragar och fick lite bannor eftersom de är så vackra :rolleyes: men de håller sig inte på plats.
Förra sommaren tyckte jag det var magert med blåklockor eftersom rådjuren tuggade i sig de flesta, så lät de som var kvar gå i frö.
Jo jag tackar, har (hade!) nu blåklockor mellan varenda trädgårdsplatta och där såg det bara för skräpigt ut, men längs kanterna lät jag dem vara kvar och har massor i alla rabatter så jag tillät mig att låta gräsklipparen slå ut de som var mitt i grönytan....

I min till stor del oplanerade trädgård är de välkomna än så länge, så även prästkragarna. Saknar den lilla enkla vallmon som bodde här men verkar ha flytt (med vinden).

Trädgårdsväg med gråa plattor och kant av grus, blommande blåklockor och prästkragar, träd i bakgrunden.
Skapa konto
Blåklockor växer mellan gråa trädgårdsplattor och längs en stenmur i en lummig trädgård.
Skapa konto
Blåklockor och blandade blommor i trädgårdsrabatter vid en farstutrappa, med grusväg och växthus i bakgrunden.
Skapa konto

Sen har jag denna lilla "rymling" som slog rot vid min farstutrappa
En flock blåklockor som breder ut sig över betongplattorna vid en trätrappa i en trädgård.
Skapa konto

Trevlig Midsommar till er alla, hälsar jag från, bina och fjärilarna som gillar det icke-tillrättalagda och gräsmattan som är full av klöver, brunört och veronika. Mossan blundar jag för :love:

• Gilla
  • Älska
Anna_H och 10 till
  • Laddar…
Vallmo, pion och liljor

• Blomstrande trädgård med röda vallmor, rosa pioner och gula liljor mot grönt lövverk.
  • Gilla
Fadai och 8 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Verkar vara i en annan trädgårdstråd - finns så många roliga! - som jag ondgjort mig lite över att jag har så mycket blåklockor... för några år sen svor jag över alla prästkragar och fick lite bannor eftersom de är så vackra :rolleyes: men de håller sig inte på plats.
Förra sommaren tyckte jag det var magert med blåklockor eftersom rådjuren tuggade i sig de flesta, så lät de som var kvar gå i frö.
Jo jag tackar, har (hade!) nu blåklockor mellan varenda trädgårdsplatta och där såg det bara för skräpigt ut, men längs kanterna lät jag dem vara kvar och har massor i alla rabatter så jag tillät mig att låta gräsklipparen slå ut de som var mitt i grönytan....

I min till stor del oplanerade trädgård är de välkomna än så länge, så även prästkragarna. Saknar den lilla enkla vallmon som bodde här men verkar ha flytt (med vinden).

[bild] [bild] [bild]
Sen har jag denna lilla "rymling" som slog rot vid min farstutrappa
[bild]

Trevlig Midsommar till er alla, hälsar jag från, bina och fjärilarna som gillar det icke-tillrättalagda och gräsmattan som är full av klöver, brunört och veronika. Mossan blundar jag för :love:
Härligt med bin, humlor och fjärilar! Hellre det än en golfgreen-gräsmatta utan blommor.

• Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
Blommande lupiner mot en himmel med blandning av moln och solsken.
Skapa konto

GLAD MIDSOMMAR :D

• Gilla
  • Älska
Lill72 och 8 till
  • Laddar…
Ljuslila salvior i full blom under soligt väder, täta blommor och gröna blad.
Skapa konto

Salvian stortrivs.

• Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Glad midsommar!

Blomstrande trädgård med rosor och grönska framför en svart skjul med sedumtak.
Skapa konto

• Gilla
Lill72 och 8 till
  • Laddar…
Nyutslagen rosa pion bland vit- och grönlöviga växter.
Skapa konto

.. ännu en pion har slagit ut! :love:

• Gilla
KristinaRT och 6 till
  • Laddar…
Pioner även här.
Lyserosa pion i blom med knopp och gröna blad, i en trädgårdsmiljö med gungställning bakom.
Skapa konto
Blommande rosa pion omgiven av gröna blad och knoppar i solsken.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Jiji och 4 till
  • Laddar…
KristinaRT
Återupptäckt en förmodat bortgången ros…
Visst ser det ut som en Belle de Crézy?
Nyligen återupptäckt rosa Belle de Crézy-ros med rynkiga kronblad omgiven av gröna blad.
Skapa konto

• Gilla
Dalbotant och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.