224 355 läst · 2 404 svar
224k läst
2,4k svar
Vad blommar nu i trädgården? (Fototråd)
Nu är vi hemma och rosorna blommar.
New dawn (tror jag ju) tillsammans med en rosa canina. Längst bort syns maiden's blush som inte är helt utslagen än.
Dessutom poppar lila opiumvallmo upp precis där de gör störst effekt. De är så himla bra och förhöjer färger och intryck i princip överallt och skulle det vara gel är det bara att rycka upp dem eller ta bort blomman, om bladverket är rätt men blomfärgen fel.
Jag ser att jag måste flytta krukorna då att det blir mer luft mellan dem. Nu när rosorna blommar ser krukorna lite ängsliga ut i ditt hörn som egentligen inte alls är så litet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
New dawn (tror jag ju) tillsammans med en rosa canina. Längst bort syns maiden's blush som inte är helt utslagen än.
Dessutom poppar lila opiumvallmo upp precis där de gör störst effekt. De är så himla bra och förhöjer färger och intryck i princip överallt och skulle det vara gel är det bara att rycka upp dem eller ta bort blomman, om bladverket är rätt men blomfärgen fel.
Logga in
Skapa konto
Jag ser att jag måste flytta krukorna då att det blir mer luft mellan dem. Nu när rosorna blommar ser krukorna lite ängsliga ut i ditt hörn som egentligen inte alls är så litet.
Så fina vallmo ! Jag har sibirisk (?) gul i hela trädgården som jag försöker utrota eftersom jag avskyr gula blommor, och inga andra vallmosorter verkar ta sig hos mig .Jiji skrev:Nu är vi hemma och rosorna blommar.[bild]
[bild]
Kanske får prova din sort och se om det går, hade väldigt mycket hellre haft lila än gula. Lila passar in riktigt bra i min trädgård
Åh men sibirisk vallmo är jättefin.KristinaRT skrev:Så fina vallmo ! Jag har sibirisk (?) gul i hela trädgården som jag försöker utrota eftersom jag avskyr gula blommor, och inga andra vallmosorter verkar ta sig hos mig .
Kanske får prova din sort och se om det går, hade väldigt mycket hellre haft lila än gula. Lila passar in riktigt bra i min trädgård
Jag vet inte vad det är för sort jag har. Jag kallar den Sissinghurst eftersom fröna kommer därifrån men de är väldigt lättodlad. Dels låter jag den fröså sig själv och flyttar plantorna på våren om jag vill ha dem på något speciellt ställe och dels sår jag efterhand hela sommaren.
Edit: jag vet inte vad namnsorten heter. Det är en opiumvallmo.
Min teori är att har man en äng så är man en lite lyckligare och mer harmonisk människa. Mer ängar till folket!tensiden skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 164 inlägg
Så är det nog!B Bombus pratorum skrev:
Jag hade gärna sett att vi fått den större. Nu är det 10m2 av totalt 10000m2, så det finns utrymme att ta av. Årets skatungar verkar ha uppskattat att leka runt där.
Vad är bästa knepet att sprida den kontrollerat? Knyta organza-påsar runt en del blommor, samla fröna och slänga ut i utkanten för att få lite spridning på det hela?
I övrigt gör vi inget mer än att se när de börjar poppa upp ur marken på våren och då hägnar in området så att robotklipparen inte kör in där mer. Sedan en rensning av främst maskrosor och så får det vara med det.
Minns inte om jag visat att min fina ”schnitzel” blommar
Ok, det är kanske inte det officiella namnet..
(Climbing iceberg / Schneewittchen..)
Ok, det är kanske inte det officiella namnet..
(Climbing iceberg / Schneewittchen..)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag älskar den.Snigla skrev:
Hade flera stycken i en väldigt snygg odling med stora miscanthus och alchemilla och hostor i ett annat hus. Romersk malört också. Det var min mer sobra period.
Nästan för mycket som blommar nu på en gång.
Bonusbild på sovande sköldpadda...
Bonusbild på sovande sköldpadda...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu blommar kantnepetan rejält, snart kommer stäppsalvian och grekvädden också.
Och så en massa vitt - silverarv en masse och
Och så en massa vitt - silverarv en masse och
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in