J
Och nu kom klätterrosen Camelot. Också från förra året.
Närbild på den rosa klätterrosen Camelot med distinkta prickar, hållen mot en grönskande bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Fadai och 5 till
  • Laddar…
Rododendronbuske med blommande röda blommor bredvid en gammal stubbe i en solig trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väldoftande lila och röda rhododendronbuskar i full blom i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BengtH och 7 till
  • Laddar…
(Jag väljer att kalla ängen för trädgård nu…)

Två blomstänglar av Jungfru Marie nycklar i en äng med grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verkar vara ett par ”Jungfru Marie nycklar”.

(Varför heter de inte ”Jungfru Maries nycklar”?)
 
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 6 till
  • Laddar…
Från svenskahogtider.com som i sin tur citerat en DN-artikeln som inte längre går att nå:

"Den latinska genitivformen av Maria är Mariae, i medeltidslatinet uttalat /mari:e/.
På svenska har det blivit Marie, och det möter vi i en rad namn som anknyter till den heliga jungfrun: Marie sänghalm, det vill säga gulmåra, Jungfru Marie nycklar, Jungfru Marie hand, ett par orkidéarter."

Samma form finns även i t.ex. "Marie kex". Jag vill minnas att det är samma form för andra namn, t.ex. Katrineholm.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Min RÖDMALVA som är olydig och växer utanför rabatten… ist för i!

Men vacker är den..

Rödmalva som växer olydigt med lila blommor mot en trävägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rödmalva-blomstjälk med lila blommor växande utanför en rabatt vid en röd trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rödmalva (Alcea rosea) som växer längs en gräsmatta och betongkant, lila blommor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
Lila och rosa aklejor i blom i en trädgård med grönt gräs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jiji och 4 till
  • Laddar…
KristinaRT
Som vanligt glömmer jag att jag köpt och satt lökar tills de dyker upp. Denna vet jag iaf varför jag köpte, jag älskar mörkt, nästan rödsvarta eller lilasvarta blommor. Här någon form av allium.

Mörkt lila allium i fokus med suddig bakgrund av en blomstrande trädgård med rosa, lila och vita aklejor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De sticker upp i en rabatt som just nu domineras av aklejor i olika rosa, lila, blå och vita nyanser.
Önskar jag kunde få riktigt mörkröda/lila aklejor att trivas, men jag har köpt tre plantor dom alla har dött, så nu köper jag inte fler plantor…. :lying:
 
  • Gilla
Jiji och 3 till
  • Laddar…
KristinaRT
Jiji Jiji skrev:
Allt som blommar tidigt men framför allt mormors ros.[bild]
Den har lite rost men det bryr jag mig inte om. Gissningsvis tycker den att det är för varmt i Skåne och ev har den lite att invända mot att stå i kruka.
Den kommer från mina morföräldrars trädgård i östra Jämtland.

Vi håller på att diskutera vad det är för stort. Poppius är ett förslag. Jag är inte helt övertygad. Någon kännare av äldre buskrosor som vågar sig på en gissning. Den doftar tämligen intensiv. Är i alla fall ursnygg till röda bladverk så jag tror att jag får göra om kryddodlingen till rosen och kanske rödbladig alunrot
Jag kan jämföra med min Poppius?
Den växer galet mycket och jag måste trimma in den varje år, men blommar snällt ändå :)
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Jag kan jämföra med min Poppius?
Den växer galet mycket och jag måste trimma in den varje år, men blommar snällt ändå :)
Tycker du att blomman är lik?
Jag har läst på om poppius och det är mycket som stämmer men jag är osäker på blomman. Bladverket är typiskt för pimpinellrosor så så långt är det rätt. Jag tänkte att jag skulle ta med en bit av den till Flora Linnea i Helsingborg. De har ju hand om POM-rosorna.

Mina morföräldrars trädgård anlades under 1920-talet och det var en trädgårdsarkitekt som ritade den enligt uppgift (kan mycket väl ha varit en trädgårdsmästare med en av alla de mallar som fanns på den tiden för hur en trädgård borde vara konstruerad. Som landskapsarkitekt är jag lite tveksam till uppgiften om trädgårdsarkitekt nämligen.) Det var hur som helst inte vanligt i den delen av Jämtland att man hade en anlagd trädgård och ansågs lite märkvärdigt. En del växter tålde inte krigsvintrarna men det var ett stort och varierande antal växter som överlevde och även om trädgården kanske inte riktigt hade sin forna glans när jag var barn var den fantastisk. Rosen, som jag nu har en stickling av, växte under en björk och doftade så att det kändes lång väg. Den gör rotskott och är växer frodigt. (till och med i min kruka har den gjort ett rotskott)

Dessutom minns jag en rosa try med daggblått bladverk som matchade rosen perfekt. Jag vet tyvärr inte vad det var för sort och den finns inte kvar idag. (Trädgården är inte längre i familjen.)

Jaja, rosen tar mig i alla fall tillbaka till barndomen och till min mormor som varit död i snart 25 år. Hon var fenomenal med rosor. Fick hon en bukett rosor så blev det rötter på minste en. Dessa satte hon sedan i krukor inne och de blommade snällt som krukväxter.
Sorry lite OT
 
  • Gilla
Mseli
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Min RÖDMALVA som är olydig och växer utanför rabatten… ist för i!

Men vacker är den..

[bild]

[bild]

[bild]
Malvaväxter har man för att de ska hitta ett bättre ställe att växa på. Hela släktet är sådant. :heart:
 
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Önskar jag kunde få riktigt mörkröda/lila aklejor att trivas, men jag har köpt tre plantor dom alla har dött, så nu köper jag inte fler plantor….
Ge inte upp! Just plantan du köpt kommer dö men de sprider sig ju med frö. Jag har blå och vita aklejor i trädgården och har flera år försökt få in rosa. Köpt både enklare rosa och den starkrosa och flikiga Nora Barlow (tror jag den heter, tar namnet ur minnet men något liknande i alla fall.) men det har varit hopplöst, något år har jag fått korsningar mellan de rosa och mina vita så att jag fått ljusrosa blommor men de har strax försvunnit igen. Men i år har jag hittat en lila blomma med utseende som om det är en korsning mellan mina blå och Nora Barlowen och det är flera år sedan jag sist hade en Barlow i trädgården så den har lyckats blanda in sina gener ändå. Men det tar tid eftersom de bara blommar år två så de kan inte korsa sig och fröa av sig förrän då.
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
@KristinaRT och @Dalbotös aklejor är väldigt smidigt att så. Så dem på hösten och ställ sådden ute. När våren kommer kan man antingen låta dem stå kvar ute men se till dem lite då och då och ge dem lite vatten eller så tar man in sådden och pysslar om dem inne. Jag vintersår i tråg för att jag tycker det är smidigt med lite mer jord men krukor går också bra.

Det finns perenna aklejor och två-åriga. Många förädlade former av de tvååriga ger inte rent frö utan man får köpa nya frön. Hur som helst en av de enklaste vintersådderna (undantaget är grönakleja som gror väldigt långsamt och ojämt, jag fick bara två plantor nu men det duger gott, de är fröäkta)
 
Icke då, jag har både strösslat ut frön i trädgården och försökt så dem i byttor, aklejorna vägrar gro om de inte själva får bestämma var hos mig. Tror det är i ren trots. :D
 
Några av våra "ogräs" där Aklejan snart är överblommad och ersätts av Fingerborgsblommor, i väntan på att de fröspridda vita blåklockorna ska komma.
Lite Ginkgoblad kom med på bilden.
Aklejor och Fingerborgsblommor bland gröna växter och Ginkgoblad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
DaniëlvanWuijkhuijse2020 och 5 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Icke då, jag har både strösslat ut frön i trädgården och försökt så dem i byttor, aklejorna vägrar gro om de inte själva får bestämma var hos mig. Tror det är i ren trots. :D
Om du har sniglar i trädgården så älskar de små mjälla groddar så det kan vara förklaringen till att du inte lyckas om du strör ut fröna.

Så dem i tråg i stället, tryck ner dem mot jorden så att de får kontakt, täck inte fröna med jord utan lägg lite grus eller vermeculit på. Ställ tråget i vattenbad tills jorden är fuktig, då pressas fröna ner mot jorden när vattnet rinner ut igen.
Ställ dem på en skyddad plats tex en kallbänk om du har, jag har en hylla i trädgården för sådder och krukor och jag ställer mina vintersådder där. Vänta till mars, april och ta in dem inne. Vattna och vänta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.