Prästkrage. Leucanthemum vulgare. Ängens drottning. Den tidigare gräsmattan är numera en blomsteräng. Ett av mina mer lyckade inplanteringar är just prästkragarna, förodlade från frö och sen utplanterade på ängen. Himmel vad de trivs. Blir nog något tusental blommor i år. Till stor glädje för mig, fjärilar, skalbaggar, blomsterflugor m.m.

• Närbild av en prästkrage med vita kronblad och gul mitt på en blå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
lindath och 11 till
  • Laddar…
Vilken fantastisk bild! :heart:

Maria T
På min farstukvist blommar nu två Gerbera vilket kan tyckas inte vara särskilt märkvärdigt, men jag har övervintrat dem i källaren, den röda inte bara en vinter utan två, något som "experterna" säger inte ska funka :love:
Två röda Gerbera-blommor i terrakottakruka på träfarstu mot grön vägg.
Skapa konto
Rosa Gerbera-blommor i kruka på en farstukvist, med knoppar och gröna blad.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 11 till
  • Laddar…
Tusenskönor eller 'futteljus' som frodas i kortklippt gräsmatta med längre gräs i bakgrunden.
Skapa konto

Det enkla är det sköna. Tusensköna. Bellis Perennis. Linné skrev att den i Skåne kallas futteljus, vilket jag nu definitivt ska anamma.

Så futteljus är en perenn korgblommig växt vilket innebär att knappen i mitten är sammansatt av många separata blommor. Mycket praktiskt för insekter att landa på för nektar och pollen, vilket ju är i stort sett hela anledningen till att blommor existerar.

Mina är frösådda på ängen där de nu lever i de kortklippta gångarna. Gångarna klipper jag
rejält korta så att solitärbin kommer åt marken och kan bygga bo och där klarar sig också futteljus bra trots snaggningen. Gräsmattan låter jag växa lång så där har futteljus svårt att hävda sig. Futteljus växer nästan året runt här nere i Skåne så ger mycket och långvarig glädje.

• Gilla
lindath och 9 till
  • Laddar…
Närbild av en ängsskallra (Rhinanthus minor) med distinkta gula blommor och gröna flikiga blad mot en suddig grön ängsbakgrund.
Skapa konto

Ängsskallra. Rhinanthus minor. En växt jag är väldigt glad för på ängen. Ser inte jättemycket ut för världen om man inte kryper nära då den dock ser riktigt häftig ut och lite Alien-aktig. Men den fyller en stor funktion på en blomsteräng. Den är parasit på framförallt gräsarter och klänger sig fast i deras rotsystem och suger näring ur dom. En blomsteräng med ängsskallra kan få 25% fler blomsterarter då skallran trycker tillbaka gräsen som annars lätt tar över. Som alla andra blommor på ängen får de stå i lugn och ro och fröa av sig och sprider sig nu så sakteliga. Inte helt lätt att hitta frö att köpa men lyckas man får man en häftig blomma till sin hjälp.

• Gilla
  • Älska
lindath och 12 till
  • Laddar…
Rhododendronbuske med rosa blommor i förgrunden, omgiven av gröna blad och gräs.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 8 till
  • Laddar…
Nu är det dags..
Liljekonvaljerna blommar (y):love:

Närbild av liljekonvaljer i blom mot en bakgrund av gröna blad.
Skapa konto

Liljekonvaljer i blom bland gröna blad.
Skapa konto

Närbild på blommande liljekonvaljer med vita klockformade blommor och gröna blad.
Skapa konto

Liljekonvaljer med vita blommor och gröna blad som blommar.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
mexitegel och 8 till
  • Laddar…
I år har jag räknat till 16 knoppar på buskpionen, nu är de första utslagna :love:
Buskpion med flera utsprungna vita blommor och oöppnade knoppar, omgiven av grönt lövverk i en solig trädgård.
Skapa konto

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Blommande röda azaleor med gröna blad i en trädgård.
Skapa konto
Lila syrenblommor i förgrunden med gröna löv, med en trädgårdsgång och grönska i bakgrunden.
Skapa konto
Ljus vita blommor på en Rhododendronbuske omgiven av grönt bladverk och trädgårdsväxter.
Skapa konto
En liten planta med vita blommor som växer genom grusig mark.
Skapa konto
Lummig trädgård med blandning av rosa och lila aklejor bland gröna bladväxter.
Skapa konto
Trädgårdsrabatt med stenar och blommande perenner, inklusive lila aklejr och vita blommor.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 7 till
  • Laddar…
Den minsta men kanske högsta ängen... En liten ängsträdgård med blomstrande röda vallmo och blåklint mot en grön häckbakgrund.
Skapa konto

• Gilla
lindath och 8 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Den minsta men kanske högsta ängen...[bild]
Dock åkerväxter och inte ängsväxter om man ska vara petig ;)

H hapazard skrev:
Dock åkerväxter och inte ängsväxter om man ska vara petig ;)
Vi är inte petiga. Jag sår lite vad jag har lust med. Och i år ska den få flytta dessutom.

Rhododendron nr 2 blommar, kanske rent av för första gången :thinking: har inget minne av att den någonsin blommat .. nu är det många knoppar .

Rhododendron med röda blommor och gröna löv, några knoppar är på väg att slå ut.
Skapa konto

Rhododendronbuske med röda blommor och knoppar framför orange vägg och fönster.
Skapa konto

Rhododendron med röda knoppar omgiven av gröna blad, indikerande kommande blomning.
Skapa konto

En Rhododendron med klarröda blommor och gröna blad mot orangefärgad vägg.
Skapa konto

• Gilla
lindath och 3 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Vi är inte petiga. Jag sår lite vad jag har lust med. Och i år ska den få flytta dessutom.
Nänä, men viss skillnad mellan ängväxter som typiskt fleråriga och gynnande av slåtter och mager mark och (vackra) ettåriga åkerogräs.

Stora delar av tomten lider av sviterna efter vårens dränering men i ena hörnet frodas purpurlök, gräslök, hallon och akleja i vildvuxen harmoni

• Trädgårdshörn med purpurlök, gräslök, hallonbuskar och akleja i blom.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
sinuslinus och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.