Maria T Maria T skrev:
Ja, såklart, var så inne på det här med myrbon...där jag i o f s kommer skada kringliggande växter med kokande vatten därför att jag inte har nåt val.
Jag har hällt stora mängder kanel på myror och på så sätt fått bort dem. Kan vara värt att testa innan man skållar växter.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Maria T
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Jag har hällt stora mängder kanel på myror och på så sätt fått bort dem. Kan vara värt att testa innan man skållar växter.
För några år sen så köpte jag ett storpack kanel för jag hade fått samma tips, att det kunde funka att få bort myror i mitt växthus. Lyckan att slippa myrorna i växthuset var inte långlivad, men såklart kom jag inte åt boet - fixade växthusproblemet genom att täppa till stenfogarna med sånt fogmedel som stelnar när en vattnar på det och *peppar peppar* är just myror inget större problem i växthuset i år.
Har kvar säkert halva burken kanel, den kanske blivit lite mindre stark men jag ska absolut testa igen! Nu ska jag gräva runt i sanden/jorden som de grävt upp och störa dem, sen spruta kallvatten... och efter det gå på med kanelen.

Maria T
Blommande körsbärsträd med vita blommor mot klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det gamla körsbärsträdet med de sötaste svarta och mest otillgängliga bären är så vackert denna vecka. Lite (välbehövligt) regn på detta kommer det bara vara skräp på marken. Tur jag har gott om bin =hoppas på mycket bär.

• Gilla
arneri68 och 5 till
  • Laddar…
KristinaRT
Fortsatt ur synk - kamelian har fått flytta ut men blommar fint vidare :rolleyes:

Tulpaner så klart
Röd tulpan med vattendroppar på blombladen i en trädgård.
Skapa konto
Närbild på en rosa tulpan med vattendroppar mot suddig grönska.
Skapa konto
Närbild av en mörkröd tulpan med vattendroppar omgiven av gröna växter.
Skapa konto

Löjtnantshjärta (eller fänrikshjärta? Vet inte hur man skiljer dem åt :seenoevil:)
Närbild av ett löjtnantshjärta med rosa blommor och suddig bakgrund av en japansk lönn.
Skapa konto

Backsippan kommer med två blommor till
Två rosa blommor av Löjtnantshjärta med vattendroppar på, i en trädgård.
Skapa konto

Hortensian är på gång (lite fusk, den övervintrades i kruka i växthuset ;)
Hortensia på väg att blomma med knoppar och några utslagna rosa blommor mot suddig bakgrund.
Skapa konto

Och syrenens första blommor har slagit ut
Närbild på syren i blom med outslagna blomknoppar och gröna blad, regndroppar syns på bladen.
Skapa konto

De sista dagarnas värme (över 15 grader) har fått allt att explodera. Regnet igår var efterlängtat, och i kväll regnar det igen :ok:

Även den japanska lönnen har småsmå blommor just nu…
Närbild av en japansk lönn med små blommor och röda blad täckta av regndroppar.
Skapa konto

• Gilla
DaniëlvanWuijkhuijse2020 och 8 till
  • Laddar…
Nu blommar ena äppelträdet :love:

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
@KristinaRT och alla andra som odlar kamelia. Är det svårt? Kan de stå ute på sommaren? Måste de övervintras i ett uppvärmt växthus? Skulle ett svalt rum kunna fungera? Jag vet att det finns massor med sorter och jag är inte ute efter någon avancerad sort.

Jag blev lite nostalgisk när jag läste om din kamelia.
När barnen var små var vi ju en del i Japan pga makens arbete och alldeles intill där vi bodde fanns en fin lekplats med en jättehög kameliahäck runt omkring. Det var så vackert när den blommade. Det gjorde mig lite gladare... i vilsenheten i ett helt främmande land. Jag skulle vilja ha en liten kamelia i en kruka...

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
KristinaRT
Jiji Jiji skrev:
@KristinaRT och alla andra som odlar kamelia. Är det svårt? Kan de stå ute på sommaren? Måste de övervintras i ett uppvärmt växthus? Skulle ett svalt rum kunna fungera? Jag vet att det finns massor med sorter och jag är inte ute efter någon avancerad sort.

Jag blev lite nostalgisk när jag läste om din kamelia.
När barnen var små var vi ju en del i Japan pga makens arbete och alldeles intill där vi bodde fanns en fin lekplats med en jättehög kameliahäck runt omkring. Det var så vackert när den blommade. Det gjorde mig lite gladare... i vilsenheten i ett helt främmande land. Jag skulle vilja ha en liten kamelia i en kruka...
Jag övervintrar i växthuset som är uppvärmt så det inte går under nollan. På sommaren trivs den superbra utomhus, dock inte i fullt solsken, iaf om den är krukad).

Osäker på hur den mår inomhus, den är ju vintergrön så jag tror det blir svårt om man inte har extraljus…

Det SKA finnas sorter som är vinterhärdiga iaf hos oss i Skåne. I Botaniska trädgården i Lund står en på friland. Jag gick förbi och tog en bild på den för några veckor sedan för att veta vilken namnsort det är….
Vintergrön Camellia japonica 'Kramer's Supreme' i Botaniska trädgården, med informationskylt.
Skapa konto

Jag skulle gärna prova att sätta ut en i trädgården, men är en liten smula osäker på var den optimala platsen skulle vara….

• Älska
Jiji
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Jag övervintrar i växthuset som är uppvärmt så det inte går under nollan. På sommaren trivs den superbra utomhus, dock inte i fullt solsken, iaf om den är krukad).

Osäker på hur den mår inomhus, den är ju vintergrön så jag tror det blir svårt om man inte har extraljus…

Det SKA finnas sorter som är vinterhärdiga iaf hos oss i Skåne. I Botaniska trädgården i Lund står en på friland. Jag gick förbi och tog en bild på den för några veckor sedan för att veta vilken namnsort det är….
[bild]

Jag skulle gärna prova att sätta ut en i trädgården, men är en liten smula osäker på var den optimala platsen skulle vara….
Tack! (Jag hade glömt att det finns kamelia på friland i Botan)

Jag har ett hus till, där ovanvåningen inte är uppvärmd. Jag funderar på om det skulle fungera med växtbelysning. Jag har även tillgång till min mammas inglasade balkong men soliga dagar blir det jättevarmt även på vintern och riktigt kalla dagar blir det minusgrader där. Jag är tveksam till om min trädgård funkar på vintern eftersom vi får kalla, isiga vindar från havet. Det är mycket jämnare mikroklimat i Botan.

Har du tips på en enkel sort att testa?

KristinaRT
Jiji Jiji skrev:
Tack! (Jag hade glömt att det finns kamelia på friland i Botan)

Jag har ett hus till, där ovanvåningen inte är uppvärmd. Jag funderar på om det skulle fungera med växtbelysning. Jag har även tillgång till min mammas inglasade balkong men soliga dagar blir det jättevarmt även på vintern och riktigt kalla dagar blir det minusgrader där. Jag är tveksam till om min trädgård funkar på vintern eftersom vi får kalla, isiga vindar från havet. Det är mycket jämnare mikroklimat i Botan.

Har du tips på en enkel sort att testa?
Jag googlade och försökte hitta den sorten de har i Botan, men den verkar vara svår att få tag på.

Varför inte bara köpa första bästa och satsa på att övervintra inomhus. Vinden med belysning fungerar säkert jättebra.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Köpte en buskplanta på rea förra hösten, i typ en mataffär eller vad det nu var. Man skall ju inte göra sånt egentligen men... Var så fina rosa blommor på bilden så kunde inte låta bli. Iaf, den överlevde vintern och nu kom första blomman men... det är då rakt inte det som det stod att det skulle vara. Vad är det jag har köpt egentligen? :thinking:

Buskplanta med gula blommor och gröna blad, ovanför bar jord och stenar, förväntades vara rosa blommor.
Skapa konto

Dalbotant Dalbotös skrev:
Köpte en buskplanta på rea förra hösten, i typ en mataffär eller vad det nu var. Man skall ju inte göra sånt egentligen men... Var så fina rosa blommor på bilden så kunde inte låta bli. Iaf, den överlevde vintern och nu kom första blomman men... det är då rakt inte det som det stod att det skulle vara. Vad är det jag har köpt egentligen? :thinking:

[bild]
Jag tycker att det ser ut som någon variant av ribes aureum, gyllenrisp heter de kanske på svenska . De är fina.

Edit: den var nog felmärkt och det du såg på bilden var rosenrisp, r. sanguineum

Men åh... ja, rosenrisp stod det nog ja. Tappat bort lappen så klart. Jag ville ju ha rosa blommor, inte gula! Men det står att gyllenrisp doftar mycket, kan ju kanske vara bra då den står bredvid avloppstanken... ;) Tack för hjälpen @Jiji !

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Karrock
Tulpan och äppelblom efter välbehövt regn. Det mesta är sått och planterat i grönsskslandet. Nu är våren här!

• Trädgård med blommande tulpaner och äppelträd, växthus i bakgrunden och täckt grönsaksland i förgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Men åh... ja, rosenrisp stod det nog ja. Tappat bort lappen så klart. Jag ville ju ha rosa blommor, inte gula! Men det står att gyllenrisp doftar mycket, kan ju kanske vara bra då den står bredvid avloppstanken... ;) Tack för hjälpen @Jiji !
R. aureum har väldigt fina blad och är jättebra växtkompis till en hel massa växter. Plantera rosa perenner intill.

KristinaRT
I växthuset är doften av citrusblom så stark att man nästan knockas…. Citron, calmondin och mandarin
Närbild av en vit citrusblomma med gul pistill och gröna blad i ett växthus.
Skapa konto
Citrusträd med mogen frukt och vita blommor i växthusmiljö.
Skapa konto
Citrusträd i växthus med vita blomknoppar och gröna blad.
Skapa konto

• Älska
  • Gilla
  • Wow
Annaet och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.