MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Då kan du nog svara på en fråga: jag fick en jätteverbena av min mycket odlingskunniga svärmor för några år sedan. Hon sa att den var ettårig, men den kommer varje år ändå. Beror det på att den hos henne (mellan Sundsvall och Hudiksvall) är ettårig men inte hos mig i Östergötland? :thinking:
Så är det, norrut klarar vissa växter inte vintrarna. Men den räknas som perenn.
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Maria T
Jiji Jiji skrev:
Antar att du odlar jätteverbena? Om inte så gör det. Den enklaste blomma jag odlat. Som ametister svävar de över andra perenner.
Har aldrig testat jätteverbena men självklart ska jag göra det, en granne har gott om dem så de verkar inte svåra (jag är betydligt "bättre på blommor" än grannen).
 
Närbild av en nyponrosblommas ståndare och pistill, omgiven av rosa kronblad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyponros. Rosa dumalis.

Självsått sig i gruset på gårdsplanen. Några fåglar har väl ätit på nyponbuskarna femhundra meter bort och sen gått på toaletten i träden vid sidan om gårdsplanen. Tanken är att transplantera den i höst. Just för att bären är mat till fåglarna och den är också ett bra ställe för fåglarna att gömma sig för sparvhöken.
 
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 6 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Har aldrig testat jätteverbena men självklart ska jag göra det, en granne har gott om dem så de verkar inte svåra (jag är betydligt "bättre på blommor" än grannen).
Be att få ta några sticklingar från grannens. Det är vansinnigt lätt att rota dem.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Då kan du nog svara på en fråga: jag fick en jätteverbena av min mycket odlingskunniga svärmor för några år sedan. Hon sa att den var ettårig, men den kommer varje år ändå. Beror det på att den hos henne (mellan Sundsvall och Hudiksvall) är ettårig men inte hos mig i Östergötland? :thinking:
Det är en perenn men det är inte säkert att den klarar att övervintra ute i Sverige. Lättast är att ta några sticklingar på senhösten och övervintra dem inne. Till våren gör man så många plantor man vill ha. Om man bor där den inte övervintrar, vill säga. Den frösår sig lätt ute så man kan ta plantor och flytta också.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Stor blåklocka, Campanula persicifolia, med lila blommor och knoppar mot mörkgrön bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stor blåklocka, Campanula persicifolia

Perenn nordisk vildblomma, så bra för insektslivet. Och löjligt vacker. Klockan är ju så gigantiskt generöst stor så man skulle tro den är förädlad, men nej då. Bara naturligt förädlad enligt Darwins principer. Här frösådd och sen utplanterad på ängen. Man vet ju aldrig om sådana här vildblommor ska trivas på en 'konstgjord' äng, men flera av dom har iaf överlevt här ett par år och ser ut att må bra.
 
  • Gilla
  • Älska
jocke31 och 7 till
  • Laddar…
Maria T
B Bombus pratorum skrev:
[bild]

Stor blåklocka, Campanula persicifolia
Har galet många blåklockor i år, och roligt är att jag även fått fler av den vita varianten; går tyvärr inte att ta frön från just den vita och tro att frösådden också ger vita klockor. Älskar blå blommor över lag (fast lila är bäst!) så kommer samla in frön igen.
 
Just nu: 7 juli 2023

Orange dagliljor i blomsterbädd med gröna löv och röda blommor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blomstrande lila och gula blommor i en sommarträdgård den 7 juli 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röda och vita rosor i full blom längs en spaljé vid husvägg, daterad 7 juli 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jocke31 och 5 till
  • Laddar…
Detta rena ogräs (antar jag) är en av mina favoriter, och jag har tänkt i flera år att jag skulle vilja ha dem i trädgården. Idag på morgonen såg jag plötsligt att de frösått sig nånstans ifrån och växer nu nere vid mitt garage. Har tappat namnet? Rosenvial säger Google? Tycker de är himla söta! :love: Rosa blommor av typen Rosenvial som växer vilt vid ett rostigt staket med en trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Jiji och 3 till
  • Laddar…
Namnet stämmer. En luktärt som inte luktar typ. Perenn. Så den brukar inte räknas som ogräs, man kan köpa dem i butikerna.
 
  • Gilla
Jiji och 3 till
  • Laddar…
Fadai
Tog in de första luktärterna, fyllde på m ormrot o rosor. Bukett av luktärter, ormrot och rosor i ett kristallglas, placerat på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
MariaiÖstergötland och 3 till
  • Laddar…
Plockade ihop två småvaser med stjärnflocka och en näva Rozanne.
Två småvaser med buketter av vit stjärnflocka och rosa näva Rozanne.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lila stjärnflocka och näva Rozanne i en genomskinlig vas framför två glasljusstakar med vit stearinljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jocke31 och 6 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Detta rena ogräs (antar jag) är en av mina favoriter, och jag har tänkt i flera år att jag skulle vilja ha dem i trädgården. Idag på morgonen såg jag plötsligt att de frösått sig nånstans ifrån och växer nu nere vid mitt garage. Har tappat namnet? Rosenvial säger Google? Tycker de är himla söta! :love:[bild]
Jag gillar rosenvial. De blir gärna lite fula nertill men om de växer bakom andra växter syns inte det.

Förra året plockade jag frön som jag sådde i våras men från varje frö poppade det fram en liten skalbagge så det blev inga plantor. Tänkte ta sticklingar i år i stället.
 
Gick på semester igår och firade in den med en liten bukett från trädgården. :love:
Färgglad bukett med blandade trädgårdsblommor i en klar glasvas på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Jag gillar rosenvial. De blir gärna lite fula nertill men om de växer bakom andra växter syns inte det.

Förra året plockade jag frön som jag sådde i våras men från varje frö poppade det fram en liten skalbagge så det blev inga plantor. Tänkte ta sticklingar i år i stället.
Vad intressant med skalbaggarna...:thinking:
Nån som vet om rosenvial sprider sig obehindrat eller kan man hålla de under kontroll? Hur tar man bäst sticklingar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.