225 972 läst · 2 404 svar
226k läst
2,4k svar
Vad blommar nu i trädgården? (Fototråd)
Så är det, norrut klarar vissa växter inte vintrarna. Men den räknas som perenn.MariaiÖstergötland skrev:
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 494 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 494 inlägg
Har aldrig testat jätteverbena men självklart ska jag göra det, en granne har gott om dem så de verkar inte svåra (jag är betydligt "bättre på blommor" än grannen).Jiji skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyponros. Rosa dumalis.
Självsått sig i gruset på gårdsplanen. Några fåglar har väl ätit på nyponbuskarna femhundra meter bort och sen gått på toaletten i träden vid sidan om gårdsplanen. Tanken är att transplantera den i höst. Just för att bären är mat till fåglarna och den är också ett bra ställe för fåglarna att gömma sig för sparvhöken.
Det är en perenn men det är inte säkert att den klarar att övervintra ute i Sverige. Lättast är att ta några sticklingar på senhösten och övervintra dem inne. Till våren gör man så många plantor man vill ha. Om man bor där den inte övervintrar, vill säga. Den frösår sig lätt ute så man kan ta plantor och flytta också.MariaiÖstergötland skrev:
Logga in
Skapa konto
Stor blåklocka, Campanula persicifolia
Perenn nordisk vildblomma, så bra för insektslivet. Och löjligt vacker. Klockan är ju så gigantiskt generöst stor så man skulle tro den är förädlad, men nej då. Bara naturligt förädlad enligt Darwins principer. Här frösådd och sen utplanterad på ängen. Man vet ju aldrig om sådana här vildblommor ska trivas på en 'konstgjord' äng, men flera av dom har iaf överlevt här ett par år och ser ut att må bra.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 494 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 494 inlägg
Har galet många blåklockor i år, och roligt är att jag även fått fler av den vita varianten; går tyvärr inte att ta frön från just den vita och tro att frösådden också ger vita klockor. Älskar blå blommor över lag (fast lila är bäst!) så kommer samla in frön igen.B Bombus pratorum skrev:
Detta rena ogräs (antar jag) är en av mina favoriter, och jag har tänkt i flera år att jag skulle vilja ha dem i trädgården. Idag på morgonen såg jag plötsligt att de frösått sig nånstans ifrån och växer nu nere vid mitt garage. Har tappat namnet? Rosenvial säger Google? Tycker de är himla söta!
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Jag gillar rosenvial. De blir gärna lite fula nertill men om de växer bakom andra växter syns inte det.MariaiÖstergötland skrev:Detta rena ogräs (antar jag) är en av mina favoriter, och jag har tänkt i flera år att jag skulle vilja ha dem i trädgården. Idag på morgonen såg jag plötsligt att de frösått sig nånstans ifrån och växer nu nere vid mitt garage. Har tappat namnet? Rosenvial säger Google? Tycker de är himla söta! [bild]
Förra året plockade jag frön som jag sådde i våras men från varje frö poppade det fram en liten skalbagge så det blev inga plantor. Tänkte ta sticklingar i år i stället.
Vad intressant med skalbaggarna...Jiji skrev:
Nån som vet om rosenvial sprider sig obehindrat eller kan man hålla de under kontroll? Hur tar man bäst sticklingar?